2 688 läst · 44 svar
3k läst
44 svar
Såga upp 5mm spant av gran - handcirkelsåg eller byggsåg
Hej,
Jag ska alltså kapa upp en massa spant som ska vara 20mm bred och 5mm tjock av råsågade fasadbrädor alt råspont eller motsvarande. de kommer vara ca 4 meter långa. Svårt att hitta 19-20mm råplan så det lutar åt 19mm råspont såvida inte råsponten är av sämre virke (nån som vet)?
Tanken är att dela brädor så dom blir just 5mm.tjocka.
Vilket är bäst verktyg till det? byggsågen eller en handhållen cirkelsåg.
Det handlar om ca 200-250 meter ~60 sågningar.
Jag ska alltså kapa upp en massa spant som ska vara 20mm bred och 5mm tjock av råsågade fasadbrädor alt råspont eller motsvarande. de kommer vara ca 4 meter långa. Svårt att hitta 19-20mm råplan så det lutar åt 19mm råspont såvida inte råsponten är av sämre virke (nån som vet)?
Tanken är att dela brädor så dom blir just 5mm.tjocka.
Vilket är bäst verktyg till det? byggsågen eller en handhållen cirkelsåg.
Det handlar om ca 200-250 meter ~60 sågningar.
På 4 m längd tror jag det blir svårt att undvika kvist, särskilt med råspont men även fasadbrädor. Vilket jag antar du vill (de jag tänker när du skriver spant är böjbara ribbor)?
Isåfall hade jag utgått från regelvirke av bättre hållfasthetsklass och först klyvt fram 5*45 ribbor med handcirkel och sedan klyvt dessa på bordssågen till 5*20.
Isåfall hade jag utgått från regelvirke av bättre hållfasthetsklass och först klyvt fram 5*45 ribbor med handcirkel och sedan klyvt dessa på bordssågen till 5*20.
Ja det är en kanadensare som är på tapeten inför vintern.
Tanken är att såga kvarter utifrån en vanlig råplan som syns här:
https://www.thomassondesign.com/bygga/byggbeskrivning/material
Ska vara 20mm.
Kör på dewalt'en då, får göra utskjutsbord och ett par rullar.
Ska på glasfiber så en och annan kvist är inte så noga om jag fattar rätt.
Tanken är att såga kvarter utifrån en vanlig råplan som syns här:
https://www.thomassondesign.com/bygga/byggbeskrivning/material
Ska vara 20mm.
Kör på dewalt'en då, får göra utskjutsbord och ett par rullar.
Ska på glasfiber så en och annan kvist är inte så noga om jag fattar rätt.
Råspont är det sämsta virket att köpa, det ska slås ihop till ett stycke för att bära som takunderlag. Oerhört med kvist och annat skit i det, så tänk till lite på kvaliten.T turbo100 skrev:
Ja jag har kommit fram till det oxå - det jag fastnade för var just att det var det enda jag hittade med 19-20mm tjocklek.J jonaserik skrev:
Kanske kör på bättre regelvirke som nanowire tipsade men kanske blir lite klurigt att klyva dom till 20mm med ådringen så det blir kvarter av dom senare som 5mm.
Tänkte om man har råplan så kan man ju se lättare ådringen som på bilden man ser via länken ovan
Någon klinga du kan rekomendera till en DWE7492 såg?F fribygg skrev:
Läste även att man inte behöver ha någon vinkel utan det går bra att ha dom raksågade vilket jag inte trodde från början, men det underlättar ju mycket
Okey, lite osäker på vad tvärträ är men tänker det är typ grenar som växt och bryter av årsringarna.J jonaserik skrev:
Det ska väl heller inte vara kärna kan jag gissa, eller?
Problemet med en tunnare klinga än normalt blir ju att även klyvkniven behöver bytas, vad som passar till den där Dewaltsågen vet jag inte, batteri sågarna brukar ju ha tunna klingor, kika på vilka utbytesklingor som finns till dem.T turbo100 skrev:
Det med tvärträ är när en kvist är stor och sågats, det blir som att fibrerna går lite på tvärs regeln och inte bra för att hålla, när det blir tunnt, kan spricka/flisa sig lätt. Kärnträ ska det inte vara, det har en förmåga att dela sig när det torkar och kan även vrida sig. Styrkan på kärnträ är lika. Det finns exempel på att en stolpe med kärnträ 100X100 mm vridigt sig 30 grader men är starkt åndå. Ska man vara extra säker så ska det vara hyvlat och torkat, men då kostar det därefter.
Jag har gjort precis det där en gång. I ett svagt ögonblick lovade jag hjälpa en kompis, men det var innan jag insåg hur många meter det handlade om och att det var barrträ. Förutom att det tog en evighet att såga och en evighet att göra rent sågen efteråt, så var spillet väldigt stort. Minsta antydan till kvist eller ojämnhet i ådringen, så gick det av.
Ta i rejält när du räknar på åtgången av både virke och tid.
Ta i rejält när du räknar på åtgången av både virke och tid.
Hej
Jag har gjort sådana lister till båt-projekt ett flertal gånger.
Det viktiga är att ha bra virke att utgå från annars blir det bara skit.
Vi brukar hyvla materialet till ca 22 mm sen klyver vi upp det till övermått tjockleken putsar vi i en bredbandputs så alla sågmärken försvinner.
Efter det fräser vi en halvmåneprofil på ena sidan sen fräses motsvarande motprofil på andra kanten av listen.
Det blir då täta fogar i bordläggningen.
Har gjort lister i olika tjocklekar beroende på hur stor båt som byggts.
Mvh
Jonas
Jag har gjort sådana lister till båt-projekt ett flertal gånger.
Det viktiga är att ha bra virke att utgå från annars blir det bara skit.
Vi brukar hyvla materialet till ca 22 mm sen klyver vi upp det till övermått tjockleken putsar vi i en bredbandputs så alla sågmärken försvinner.
Efter det fräser vi en halvmåneprofil på ena sidan sen fräses motsvarande motprofil på andra kanten av listen.
Det blir då täta fogar i bordläggningen.
Har gjort lister i olika tjocklekar beroende på hur stor båt som byggts.
Mvh
Jonas