Hej!
Någon som vet ifall det går att såga en hålkälslist så att den passar ihop hyfsat med en befintlig som redan sitter uppe? Kruxet är att det är ”mitt på den befintliga listen som den nya ska ansluta, alltså inte i ett hörn. Anledningen är att jag har byggt in en bokhylla, som jag vill den nya listen ska fortsätta på. Lättast vore kanske att ta ner den gamla listen för att såga två nya 45-graders hörn, men det skulle skada väggen en del.

• Vit taklist som möter en inbyggd bokhylla, ska sågas för anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem.
Googla på förkroppa taklist så kan du hitta någon instruktion.
Bara att kapa listen du ska sätta upp i 45 grader och sedan tälja bort det som är ivägen.
KapSnittet blir linjen man ska tälja efter.

• Gilla
tobesco
  • Laddar…
Typ denna.

• Gilla
strandal och 1 till
  • Laddar…
Det går ganska lätt. Finns en youtube video som jag inte hittar just nu. Sök på ”mitten” eller något liknande.

principen är att du sågar den nya listen 45 grader. Sedan markerar du kanten på ”kälsidan med en blyerts. Använd sedan en bra lövsångare och såga precis i markeringen lagom vinklat så allt material ”bakom ” är borta. Sedan är det bara att sätta ihop dem.

Detta är den rekommenderade metoden även vid nyinstallation. Man sågar en listen 90 grader. Och ansluter den andra enl. ovan.

När jag gjorde det första gången köpte jag lövsångare på Jula. De hade en Bacho för typ 150 kr och en kina kopia för 30. Provade med kina versionen. Helt omöjligt att följa linjen. Sågade i en timme på ett enda snitt. Köpte Bacho sågen. Den nästan följde linjen av sig själv. Varje snitt går på någon minut.

• Gilla
tobesco
  • Laddar…
En liten fågel sitter på en kvist mot en klarblå himmel.
;)

• Haha
  • Gilla
Kristofer Suha Pettersson och 4 till
  • Laddar…
Om du vill göra det lätt för dig så kan du köpa Listjiggen.
Edit: Missade detaljen att det var mitt på listen och då är det förkroppa som gäller.

• Gilla
tobesco
  • Laddar…
Tack allihopa för era svar. Jag ska försöka förkroppa, får se hur det går!

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
T tobesco skrev:
Tack allihopa för era svar. Jag ska försöka förkroppa, får se hur det går!
Tack igen alla för hjälpen. Det löste sig med taklisten och slutresultatet blev riktigt bra!

• Vardagsrum med väggmonterad TV inramad av skräddarsydda hyllor och vit taklist.
    Skapa konto
  • Gilla
kettu och 11 till
  • Laddar…
T tobesco skrev:
Tack igen alla för hjälpen. Det löste sig med taklisten och slutresultatet blev riktigt bra!
Snyggt! Nu vill vi gärna ha en bygg-tråd också på hela bokhyllan :)

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Snyggt! Nu vill vi gärna ha en bygg-tråd också på hela bokhyllan :)
Behöver speciellt veta vilken svart magi som lyser upp inuti facken, ser ju ingen LED-list?!

• Gilla
-Fredde-
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Behöver speciellt veta vilken svart magi som lyser upp inuti facken, ser ju ingen LED-list?!
Precis, det ser nästan ut som en pytteliten led-lampa bara med kabeln infräst i träet.. Se bild.

• Närbild av trähylla med infräst kabel och liten LED-lampa.
    Skapa konto
Ingen magi här! Tricket är trälister som är något bredare än hyllplanen och därför går ner en bit och skymmer led-listen, som är limmad på undersidan av varje hyllplan precis bakom.
De frästa spåren i mdf:en, som syntes på den tidigare bilden, är bara för att få igenom strömkablarna mellan varje hyllsektion till nästa ledlist.
Fördelen med den här metoden är att hyllplanen i slutändan faktiskt ser tjockare ut än de faktiskt är vilket jag tycker ger ett ”maffigare” intryck.
Tyvärr har jag inte kommit på det här själv, utan googlat/youtubat till förbannelse innan jag väl satte igång:)

• Hyllkonstruktion med trälister som döljer LED-list och strömkablar på en inbyggd bokhylla.
    Skapa konto
  • Vit bokhylla under montering med LED-belysning på undersidan av hyllplanen och verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Oinredd, stor bokhylla under konstruktion med trälistsystem och verktyg spridda i rummet.
    Skapa konto
  • Hyllplan i mdf med LED-list monterad under kant och trälister som döljer installationen.
    Skapa konto
  • Gilla
sune07 och 1 till
  • Laddar…
T tobesco skrev:
Ingen magi här! Tricket är trälister som är något bredare än hyllplanen och därför går ner en bit och skymmer led-listen, som är limmad på undersidan av varje hyllplan precis bakom.
De frästa spåren i mdf:en, som syntes på den tidigare bilden, är bara för att få igenom strömkablarna mellan varje hyllsektion till nästa ledlist. (På vissa ställen, som på bifogad bild, fick dock ledlisten fortsätta genom spåret till nästa sektion).
Fördelen med den här metoden är att hyllplanen i slutändan faktiskt ser tjockare ut än de faktiskt är vilket jag tycker ger ett ”maffigare” intryck.
Tyvärr har jag inte kommit på det här själv, utan googlat/youtubat till förbannelse innan jag väl satte igång:)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.