331 läst · 11 svar
331 läst
11 svar
"såga om" redan målade brädor?
Kanske en knasig tanke men...
Har ett långt staket, plankor som är tryckimpregnerat & har suttit monterat i säkert 15år & själva "träet" är fint.
Dessa brädor är dock målade & alla vet ju hur det går att måla tryckt-hyvlat virke - inget sitter kvar efter 2 år.
En tanke som kom upp, skulle det gå att ta bort alla brädor & återbrukar dom, genom att "såga" dom igen på nå vis så dom får den där "sågade" ytan som gör att färg fäster?
= nysågad yta & sen måla igen.
Skulle ju säkert spara en stor slant & win-win för miljön istället för att slänga ett par hundra meter virke på tippen...
Har ett långt staket, plankor som är tryckimpregnerat & har suttit monterat i säkert 15år & själva "träet" är fint.
Dessa brädor är dock målade & alla vet ju hur det går att måla tryckt-hyvlat virke - inget sitter kvar efter 2 år.
En tanke som kom upp, skulle det gå att ta bort alla brädor & återbrukar dom, genom att "såga" dom igen på nå vis så dom får den där "sågade" ytan som gör att färg fäster?
= nysågad yta & sen måla igen.
Skulle ju säkert spara en stor slant & win-win för miljön istället för att slänga ett par hundra meter virke på tippen...
Känns mycket enklare att hyvla brädorna med en elhyvel än att såga i en bordssåg. Färg fäster på hyvlad yta också, måste inte vara sågat. Annars hade du inte kunnat måla fönster. Men har färgen trillat av pga fuktigt virke så hade jag hyvlat ytan och sedan låtit virket torka innan jag målar på nytt.
Går det typ få till den "sågade" ytan med en el-hyvel?C Chokladmonster skrev:Känns mycket enklare att hyvla brädorna med en elhyvel än att såga i en bordssåg. Färg fäster på hyvlad yta också, måste inte vara sågat. Annars hade du inte kunnat måla fönster. Men har färgen trillat av pga fuktigt virke så hade jag hyvlat ytan och sedan låtit virket torka innan jag målar på nytt.
Virket är torrt som fnöske, har målat om det 1 gång redan, men det är så hyvlat så det nästan är "blankt"
Så det åker helt enkelt av efter ett tag, provade även med fäst-grund men icke.
Ok, isf har jag haft otur på 25 meter plank då all färg åker av & det är somsagt krut-torrt & provat olika färg för utomhusbruk men det fäster inte.useless skrev:
Klicka här för att svara