Hej!

Jag är i tankarna att sätta staket på tomten men enligt styrelsen i BRF så får inte staketet överstiga 80 cm (Ut mot gemensam yta visst). Jag vill sätta Tokyo (ni vet färdiga staket med liggande ribbor) men dessa är 90 cm.

Så min fråga är är det något man bör tänka på om man leker med tanken att såga ner denna till 80 cm (alltså ta bort en ribba typ)? Det är Tryckimpregnerat träd.

Länk till staketet ifråga: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...u4pPqg-tUE8EqfydwWHkCbk2q73_IXMUaAi-PEALw_wcB

Går bra att kapa den.

• Gilla
Jontez
  • Laddar…
J Jontez skrev:
Hej!

Jag är i tankarna att sätta staket på tomten men enligt styrelsen i BRF så får inte staketet överstiga 80 cm (Ut mot gemensam yta visst). Jag vill sätta Tokyo (ni vet färdiga staket med liggande ribbor) men dessa är 90 cm.

Så min fråga är är det något man bör tänka på om man leker med tanken att såga ner denna till 80 cm (alltså ta bort en ribba typ)? Det är Tryckimpregnerat träd.

Länk till staketet ifråga: [länk]
Det bör väl inte vara något större problem att såga av de tre vertikala benen och ta bort en ribba på det staketet. Borde inte ta mer än några minuter per sektion med sticksåg eller tom fogsvans. Oftast är färdiga staket av den sorten rätt "mjuka" (inte det bästa virket)

Förslagsvis nedtill så snittytan inte utsätts för regnet, sen skall ju staketet sättas en liten bit över marken så det inte suger fukt nerifrån.

• Gilla
Jontez och 1 till
  • Laddar…
O
Är det massivt trä är det lättast att såga av med en fogsvans. Jag hade oljat in ändarna och sen satt upp det. Kommer nog bli jättebra!

• Gilla
Jontez och 1 till
  • Laddar…
Kanon, då ser jag till att ha lite olja till hands efter jag sågat. Stort tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.