Hej!

Har lovat flickvännen att jag skall såga ut en njurformad (eller något åt det hållet, mallen för hur det ska se ut får hon rita själv) bordsskiva åt henne.

Jag har en rektangulär bordsskiva i ca 40-50mm (har inte den här) tjock fur (tror jag att det är). Jag hade tänkt att rita formen på bordet på undersidan, och sedan använda ett fint blad i sticksågen, och utan pendling såga från undersidan. På ovansidan hade jag tänkt att spänna fast en bräda och såga igenom både bord och bräda för att absolut inte få något splitter alls på ovansidan av bordet. Sedan hade jag tänkt att, väldigt försiktigt dra ett varv med ett fint slippapper uppe och nere för att "stuka" kanten. Jag använder en bosch 100 CE, som jag är mycket bra kompis med.

Har ni några tips råd till mig?

Jag har hört att man kan klistra tejp på ovansidan av bordsskivan istället för att spänna fast en bräda, för att slippa splitter. Detta tänker jag prova i kanten innan jag börjar såga "på riktigt", men ändå - är det någon som har erfarenhet av detta?

Vad bör jag ha för blad? Gärna märke och modellnummer.

Spelar det roll för tillvägagångssättet vilken träslag skivan är av? Är nämligen inte helt säker på om det är fur eller något annat.

Är det något jag har glömt att tänka på, eller något som ni skulle gjort annorlunda?

Provsåga så ser du hur det beter sig, sätt pendeln på ett istället för noll så tror jag du jobbar dig igenom med. Sandvik eller Bosch funkar bra. Själv använder jag bara tejp i laminerade skivor. Risken med en bräda är att du får så tjockt material så att du inte får ett vinkelrätt snitt.
Har du tillgång till en handöverfräs så gör du enklast fasningen med den.

/Kent

Snickarboden skrev:
Provsåga så ser du hur det beter sig, sätt pendeln på ett istället för noll så tror jag du jobbar dig igenom med. Sandvik eller Bosch funkar bra. Själv använder jag bara tejp i laminerade skivor. Risken med en bräda är att du får så tjockt material så att du inte får ett vinkelrätt snitt.
Har du tillgång till en handöverfräs så gör du enklast fasningen med den.

/Kent
Hej Kent! tack för dina svar...har dock några följdfrågor:

Vad använder du för tejp?

Använder du varken tejp eller bräda när du sågar massiva träskivor?

Jag har en handöverfräs jag kan låna, men är lite fundersam på om det är vad jag behöver. För det första så skall jag bara ta av ytters lite på kanten, den skall vara nästan knivskarp 90 grader, fast jag vill bara fasa lite, lite för att inte kanten skall flisas/förstöras när man slår i den. Finns det fräsar som gör en så liten fasning? Hur gör jag för att hålla fräsen på rätt avstånd till kanten, kanske kan man ha en fräs med kullager som löper längs kanten? Eller finns det någon form av parallell-anslag? Och hur fungerar i såfall ett sådant på en skiva som buktar både innåt och utåt (njurformen)?

Vad gäller tejp, så använder jag målartejp av god kvalitet (tesa) som du kan följa konturen med. En byggtejp är mindre bra, då den gärna kleggar då klingan blir varm.
Gnugga i tejpen ordentligt så att den sitter där.

varför inte fräsa ut formen om du har tillgång till överhandsfräs?en mall i mdf ,en frässtål med kullager och några tvingar.du sågar enbart ut det grövsta med sticksågen några mm utanför mallen.
då vet du att resultatet blir bra förutsatt att mallen är bra.

Målartape är bra som sagts.
Nope, jag använder ingen bräda som splitterskydd, finns dock instatser till Bosch-stickisarna att köpa. Det är sågklingan som avgör.

Jo, jag menar fasfräsar med kullager, de är lätta att hitta och de tar precis så mycket/lite som du önskar.
Tror att du får problem att hitta frässtål som har så lång skärande egg så att du kan fräsa ut hela formen men annars är detta en suverän lösning.

Hmm... skall du ha knivskarpa kanter så lär du ha ett mindre h_lvete att putsa kanten så märkena efter sticksågsklingan/frässtålet försvinner. Här hade en putsrulle i vertikalfräsen varit perfekt, för att putsa för hand är svårt det är lätt att det blir konvext. Att fästa en bandputs vertikalt på ett bord och köra de konkava formerna mot främre rullen kan nog funka.

/Kent

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.