Behöver göra detta med en taklist/stuckatur (som är tillverkad av frigolit) och det bästa alternativet för mig verkar vara en geringslåda. Men de jag ser på nätet kan bara såga antingen 45 grader eller med 45 graders lutning på sågbladet – inte både och samtidigt (se bild). Eller har jag fel? Ett alternativ vore att köpa en sågklinga för porösa material och använda den kap- och gersåg jag har. Den kan såga i båda vinklarna samtidigt. Men med en klinga i såg hög fart kanske det inte går att få en jämn fin yta i ett så känsligt material som frigolit? Vad ska jag göra?

• Gul geringslåda för sågning av trä- och frigolitlister i olika vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga till en kloss på 45 grader och lägg i lådan så att listen ligger 45 grader i lådan. Lite krångel med att montera gerlådan med lutning får du ju naturligtvis men du löser problemet relativt enkelt.

• Gilla
Nyteknik
  • Laddar…
Mikael_L
Om du lägger listen på rätt ledd så räcker det med enkelgerat 45°.

• Gilla
Finndjävel och 2 till
  • Laddar…
Nyteknik Nyteknik skrev:
Ett alternativ vore att köpa en sågklinga för porösa material och använda den kap- och gersåg jag har. Den kan såga i båda vinklarna samtidigt.
Jag kan inte se att det skulle vara några problem att göra detta i kap-ger-sågen.
Bara du tar det lugnt med matningen.

Och någon särskild klinga tycker jag inte borde behövas.
Men pröva på några spillbitar först :)

Eller ta en sådan geringslåda som du lade upp bild på och stoppa i din geringssåg. Såga sen ut ett extra snitt i den vinkeln du vill ha med ställskruv för djupet inställt så har du den geringslåda du behöver sen!

Dock skulle jag nog som KnockOnWood skriver testa först i geringssågen. OFta så visar det sig när man väl är igång att vinkeln ska vara 44 grader eller 47 eller... Då är det ju klart skönt att kunna variera vinkeln lite mer.

Listen är ju plan på de två ytorna som ligger mot geringslådan?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Listen är ju plan på de två ytorna som ligger mot geringslådan?
Ah, det förstås! Nu är även jag med. Tack!

Magnus E K
Jag klantade mig rejält när jag sågade såna där till min förra lägenhet. Det blev stora hål i innerhörnen. Men det var vita frigolitlister så det gick att fixa hjälpligt med latexfog. Tänkte aldrig på det efteråt och fick inga kommentarer om det vid försäljningen.

• Gilla
Karlsson52
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag klantade mig rejält när jag sågade såna där till min förra lägenhet. Det blev stora hål i innerhörnen. Men det var vita frigolitlister så det gick att fixa hjälpligt med latexfog. Tänkte aldrig på det efteråt och fick inga kommentarer om det vid försäljningen.
Ha ha! :) Vad gjorde du fel som orsakade de stora hålen alltså? (så att jag inte gör likadant)

Magnus E K
De var skålformade och jag la dem med baksidan nedåt istället för "stående". Svårt att förklara och minns inte exakt (det var 2010).

Jag har sågat mycket cellplast med cirkelsåg. Det är inga som helst problem. Tänk bara på att du inte ska såga 45 lutning och 45 vridning i gersågen. Det kommer att bli fel. Lister är i regel rätt kostsamma, och det är lurigare än man tror att få till vinklarna. Det finns mycket skrivet om det på forumet. Om du skall såga listen liggandes på platten, dvs liggande med baksidan mot sågens bord, skall, för ett 90-gradershörn, vinklingen vara 30 grader och vridningen 35,3 grader. Sen måste man hålla reda på vilket som är upp och ner och om vilket som är spara- och kasta-sidan om klingan. Man (de flesta) blir frustrerad första gångerna man monterar taklister. Jag har skrivit lite lathundar om det i forumet. De borde vara sökbara. Många andra har också förklarat metodiken. Sök och läs innan du börjar såga sönder det dyra materialet.

• Gilla
Nyteknik
  • Laddar…
kulle
En bra hjälp när man sen sätter upp dem är att mäta o sätta några streck i underkant var den ska hamna, för det väldigt lätt att man vrider listerna lite upp eller ned.
Detaljbild av vit, utsmyckad taklist mot en grå vägg, med markerat mått för korrekt positionering.
Skapa konto

mattiasp mattiasp skrev:
...för ett 90-gradershörn, vinklingen vara 30 grader och vridningen 35,3 grader.
Jag inser nu att ifall man sågar 45 graders vinkel med 45 graders lutning, då får man en tavelram. Vilket du ju är på bilden. Men 30 grader, för att inte tala om 35,3 grader, är ju inget man sågar med en geringslåda...

• Person som justerar en ornerad tavelram vid en geringslåda med en såg bredvid på ett bord.
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.