388 läst · 5 svar
388 läst
5 svar
Såg genom limmad träskiva
Hej!
Jag ska bygga en arbetsbänk av framförallt återbrukat material.
Har hittat ett fint gammalt bord på Blocket. Har tänkt ta bort benen och endast använda skivan (typ detta bord: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/mat_koksbord_och_6_stolar/1206443245)
Frågan är, kan jag såga i skivan utan att den spricker upp? Skivan är rätt längd för projektet men jag vill kapa ca 30 cm på bredden.
Om det är svårt att svara på hur det skulle gå att såga i just denna skiva så uppskattar jag även allmänna tankar kring att såga i limträskivor.
Allt gott, Sofia
Har hittat ett fint gammalt bord på Blocket. Har tänkt ta bort benen och endast använda skivan (typ detta bord: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/mat_koksbord_och_6_stolar/1206443245)
Frågan är, kan jag såga i skivan utan att den spricker upp? Skivan är rätt längd för projektet men jag vill kapa ca 30 cm på bredden.
Om det är svårt att svara på hur det skulle gå att såga i just denna skiva så uppskattar jag även allmänna tankar kring att såga i limträskivor.
Allt gott, Sofia
Hej Sofia!
Den skivan kommer nog inte att bli bra om du sågar av 30cm på bredden.
Skivan är byggd med en ram som håller ihop konstruktionen. Sågar du upp ramen är det risk att fyllningen innanför delar sig.
Dag
Den skivan kommer nog inte att bli bra om du sågar av 30cm på bredden.
Skivan är byggd med en ram som håller ihop konstruktionen. Sågar du upp ramen är det risk att fyllningen innanför delar sig.
Dag
Hej igen!T THOW.Sofia skrev:Hej!
Har hittat ett fint gammalt bord på Blocket. Har tänkt ta bort benen och endast använda skivan (typ detta bord: [länk])
Allt gott, Sofia
Jag som startade tråden undrade om det går att såga tvärs genom en limmad träskiva, typ den jag länkade i mitt inlägg.
Detta är inte en utemöbel och jag är ej intresserad av tryckimpregnerat trä, kanske det kan bli en egen tråd?
Ha det fint!
HejT THOW.Sofia skrev:
Jag ser ingen egentlig skillnad på en limmad och en "vanlig" träskiva när det gäller att såga.
//J
Sågar du på bredden håller stora delar av ramen ihop den men det går inte att säga något säkert innan du sågar i den.
Innan jag hittade en hyvelbänk så var jag också inne på ett furubord men då mer 70-tals varianten med tjockare skiva.
Innan jag hittade en hyvelbänk så var jag också inne på ett furubord men då mer 70-tals varianten med tjockare skiva.
Liknande trådar
-
Hålsåg genom lättbetong
Ventilation -
Hålsåg genom branddörr i plåt?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Såga/fräsa spår genom ekskiva
Möbelsnickeri -
Tidigare husägare kunde spionera på nyinflyttade genom övervakningskamerorna
Artikelkommentarer -
Dra flexslang i vägg i Mockfjärds elementhus genom sågspån?
El