1 218 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Sättningar av jordvärmeslingor
Har problem med att jag får sättningar där jordvärmeslingorna går i trädgården. Det skiljer ca 20 cm mellan topparna och dalarna där det är som värst. Den förra ägaren har åtgärdat problemet en gång tidigare, gissningsvis ca 10 år sen.(jordvärmeslingorna anlades på 80-talet) Då lades det på matjord och såddes gräs.
Jag funderade på om man kan göra på något annat sätt och fick tips om att fylla upp svackorna med sand och det översta 5 cm med matjord. Det verkade ju vettigt tyckte men nu funderade jag på om det skulle gå att fylla med material som är en blandning av sand, grus, sopsand och makadam. Jag skulle kunna få dessa massor gratis men resultatet kanske inte blir bra.
Någon som har erfarenheter eller tips angående detta problem???
Jag funderade på om man kan göra på något annat sätt och fick tips om att fylla upp svackorna med sand och det översta 5 cm med matjord. Det verkade ju vettigt tyckte men nu funderade jag på om det skulle gå att fylla med material som är en blandning av sand, grus, sopsand och makadam. Jag skulle kunna få dessa massor gratis men resultatet kanske inte blir bra.
Någon som har erfarenheter eller tips angående detta problem???
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Vi har extremt jobbiga massor under gräsmattan, sådan man inte tar sig ner i knappt ens med spett när dom är torra, blir tätt så att gropar fungerar som badkar, rinner inte igenom. Men det grovplanerade vi med grävare och körde 5-10cm matjord ovanpå och gräsmattan mår bara fint.
Slutsatsen jag drar är att det bör funka att fylla dina gropar med "skräp" och toppa med matjord. Jag skulle personligen inte fylla med ren sand bara då jag misstänker det skulle kunna bli gula fläckar precis där du lagat pga för väldränerat under.
Slutsatsen jag drar är att det bör funka att fylla dina gropar med "skräp" och toppa med matjord. Jag skulle personligen inte fylla med ren sand bara då jag misstänker det skulle kunna bli gula fläckar precis där du lagat pga för väldränerat under.
Liknande trådar
-
Sättningar?
Grund & Markarbeten -
Hur kan jag bäst stabilisera bänk till utekök givet mina förutsättningar?
Möbelsnickeri -
Varför får vi återkommande sättningar på garageuppfarten efter dränering?
Grund & Markarbeten -
Förutsättningar och regler för solceller
Artikelkommentarer -
Hur kan jag installera laddbox - Bilder som visar förutsättningar.
Laddboxar & Elbilar