Det har uppstått en riktigt tråkig situation och jag behöver råd.

Grävt kommunalt VA med entreprenör, lps pump. Vid driftsättning noteras bakfall vid spolbrunnen precis innan inloppet till LPS-pumpen och man får gräva upp några meter och lyfter röret med spade och pular in massor under för att höja upp. Ganska stenfattig fyllnadsmassa på platsen med berg någon meter ner. Ingen grusbädd under rören. Då adekvat fall och fylls igen.

Jag slutför själv markarbeten, ca 100h arbete som innebar att lägga grus, sätta mursten och så gråsmatta i området kring pumpen. Idag när allt är slutfört och slutfakturan till markentreprenören betalades i förrgår tittar jag ner i brunnen och konstaterar ånyo bakfall, ser identiskt ut med hur det var tidigare.

Spolar man dasspapper fastnar det i vattennivån och passerar förbi först nästa spolning. Vattennivån som står är dock rätt låg och avloppet har fungerat utan problem i 2 månader, oklart när sättningen uppstod igen dock, misstänker i samband med skyfallen för några veckor sedan…

Men vad gör man nu. En full korrigering innebär att gräva upp mer än senast och förbättra marken under rören samt ett väldigt stort arbete med att återställa allt jag fixat

ursäkta dålig skiss, gjordes på telefonen. Andra bilden visar vattennivån som står konstant i spolbrunnen

• Skiss av avloppsrör med visat bakfall vid spolbrunn, gjord på telefonen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inuti avloppsrör med vatten och små skräp under inspektion för korrigering av bakfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad har du för toa, en snålspolande eller. Prova med att hålla ner knappen på toan, så det spolar ordentligt

J jonaserik skrev:
Vad har du för toa, en snålspolande eller. Prova med att hålla ner knappen på toan, så det spolar ordentligt
Det är 6litersspolning. Har observerat avloppet i några dagar och det rinner på och lär nog inte bli stopp om det inte sätter sig mer vilket såklart är en risk. Skulle det över lång tid samlas sediment som sätter igen är det lättåtkomligt att spola med högtryck. Surt att betala dyra pengar för något som inte blir som det ska men lutar åt att acceptera situationen och låta det vara

Jepp i bland får man gilla läget. Har en mage själv före en 3-kammare, görs om till nästa år. Slår i 2 hinkar samtidigt i nedr toan och då åker skiten ut, ca varannan mänad. För av skiten blir det liksom att hänga kvar lite i sjön som är i röret. Inget totlstopp iaf.

• Gilla
Jeppan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.