Hej, allesammans!
Mitt badrum i radhuset har inget dokumenterat tätskikt, så jag utgår från att det inte finns något / eller att det är otillräckligt för modern standard.
Jag snackade med en VVS-firma som avrådde mig att lägga vinylgolv på befintligt kakelgolv då det troligen är en ren betongplatta under som andas genom golvet, och att om jag lägger vinyl (som agerar nästan som ett tätskikt) så kommer fukten från bottenplattan krypa utmed väggarna och skapa fuktskador.
Min fråga är nu om det fortfarande är okej att montera vinylskivor på väggarna, eller om även väggar behöver "andas"?
Känns ju inte som att de har en sådan funktion jämfört med ett golv vars betongplatta är i direktkontakt med jordgrund.
Här kommer en bild på mitt katastrofala duschrum (ursäkta röran) där jag just nu monterar ny fläkt, drar om vattenledningar som innan är onödigt långa, samt river befintlig duschkabin och ersätter med en ny.
Mitt badrum i radhuset har inget dokumenterat tätskikt, så jag utgår från att det inte finns något / eller att det är otillräckligt för modern standard.
Jag snackade med en VVS-firma som avrådde mig att lägga vinylgolv på befintligt kakelgolv då det troligen är en ren betongplatta under som andas genom golvet, och att om jag lägger vinyl (som agerar nästan som ett tätskikt) så kommer fukten från bottenplattan krypa utmed väggarna och skapa fuktskador.
Min fråga är nu om det fortfarande är okej att montera vinylskivor på väggarna, eller om även väggar behöver "andas"?
Känns ju inte som att de har en sådan funktion jämfört med ett golv vars betongplatta är i direktkontakt med jordgrund.
Här kommer en bild på mitt katastrofala duschrum (ursäkta röran) där jag just nu monterar ny fläkt, drar om vattenledningar som innan är onödigt långa, samt river befintlig duschkabin och ersätter med en ny.
När är badrummet bygg/renoverat senast? Vad är det för material i väggarna? Om det finns ett tätskikt på väggarna och du sätter ett ytterligare tätt skikt utanför kommer det skapa problem.
Generellt gäller att man inte ska ändra på en fungerande konstruktion. Med dina förutsättningar hade jag nog försökt hitta andra sätt att piffa upp badrummet. Har du t.ex. kikat på att måla? Golvet borde du kunna köra epoxi på?
Generellt gäller att man inte ska ändra på en fungerande konstruktion. Med dina förutsättningar hade jag nog försökt hitta andra sätt att piffa upp badrummet. Har du t.ex. kikat på att måla? Golvet borde du kunna köra epoxi på?
Tack för svar! Badrummet renoverades 1997, men finns ingen dokumentation alls kvar. Det är ett borrhål i väggen från där en tvätt/tork stått innan, och nu eftersom jag har combi-maskin så finns det inget som bygger i höjd. I det hålet så ser det inte ut att finnas något tätskit, utan det är puts och trä under.mexitegel skrev:När är badrummet bygg/renoverat senast? Vad är det för material i väggarna? Om det finns ett tätskikt på väggarna och du sätter ett ytterligare tätt skikt utanför kommer det skapa problem.
Hade det gått att måla på väggkaklet och golvet utan att det skapar någon fuktspärr? Tänker hade inte epoxy agerat som ett vinylgolv på kaklet?
Aaah okej! Och då blir det typ som golvet på en lagerlokal i stil (om man inte tillsätter pigment)?mexitegel skrev:
Antar att man då målar tills golvets kakel är utjämnad i ett rejält lager?
Är det något som används på väggar också? Väggarna stör jag mig på mest med tanke på att det finns dussin tidigare borrhål samt sprickor. 4st pilothål för vattnet till dusch och handfat som du ser i nedre högre hörn på bilden.
Du kan inte använda epoxi för att ”fylla ut” fogarna i klinkern. Då får du antagligen flytspackla först med lämpligt spackel men då börjar projektet växa och man bör ställa sig frågan vad som är rimligt med tanke på åldern. Du behöver isåfall också noga kolla upp så spacklet fungerar för det du tänkt dig. På klinker och täckas av epoxi.
Det går att använda på väggar också, men för båda fallen ska man vara medveten om att det är svårt för färg att få fäste på kakel och klinkers.
Rådgör med färgtillverkaren, de har ofta väldigt bra support även för privatpersoner.
Det går att använda på väggar också, men för båda fallen ska man vara medveten om att det är svårt för färg att få fäste på kakel och klinkers.
Rådgör med färgtillverkaren, de har ofta väldigt bra support även för privatpersoner.
Tusen tack! Ska kika på det! Vill inte hålla på för mycket under klinkern då jag fick höra igår också att det finns gott om asbest i väggar och tak i badrummet bara 3-4cm in i väggen.mexitegel skrev:Du kan inte använda epoxi för att ”fylla ut” fogarna i klinkern. Då får du antagligen flytspackla först med lämpligt spackel men då börjar projektet växa och man bör ställa sig frågan vad som är rimligt med tanke på åldern. Du behöver isåfall också noga kolla upp så spacklet fungerar för det du tänkt dig. På klinker och täckas av epoxi.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 755 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 755 inlägg
På 90-talet var man väl medveten om att det behövdes tätskikt på väggarna och golvet om det var meningen att man skulle duscha direkt på dem. Eftersom det är träreglar i väggen gäller det väl inte en källare med tillskjutande fukt genom väggar och golv. Däremot har ju tätskikt periodvis sett helt annorlunda ut än idag, ett tag var det bara som ett tunt lager målarfärg (och man kan ha låtit bli att rolla det precis bredvid ett eluttag).
Hål genom tätskikt tätas med silikon i passande färg.
Men var medveten om att försäkringsbolag brukar ha åldersavdrag som gör att badrum inte har något värde vid en skada efter 25-30 år, dvs. om det blir en vattenskada så är det inte bara fråga om de kostnader som en vanlig renovering leder till utan även extra kostnader för att byta vattenskadat innandöme i väggar och golv.
På väggarna kan man måla med kakelfärg.I Inarius skrev:
Hål genom tätskikt tätas med silikon i passande färg.
Men var medveten om att försäkringsbolag brukar ha åldersavdrag som gör att badrum inte har något värde vid en skada efter 25-30 år, dvs. om det blir en vattenskada så är det inte bara fråga om de kostnader som en vanlig renovering leder till utan även extra kostnader för att byta vattenskadat innandöme i väggar och golv.
Tätskikt på ett eller annat sätt har alltid funnits.
Rollade skikt på 80/90 talet var känsliga.
Klinker/kakel direkt på betong är mest i källare och liknande, äldre lägenheter i betong/sten hade asfalt/tjära bakom.
Rollade skikt på 80/90 talet var känsliga.
Klinker/kakel direkt på betong är mest i källare och liknande, äldre lägenheter i betong/sten hade asfalt/tjära bakom.