Hej

Jag ska sätta upp takpanel och tänkte köpa en spikpistol till det jobbet. Vill ha en
batteridriven spikpistol så man slipper slangar och dylikt. Vad ska man då köpa??

Tacksam för svar
 
Har den billigaste dyckert/häftpistolen från Harald Nyborg. Satt upp vit takpanel från Bauhaus förra året. Gick som en dans...

Sorry såg nu att du skulle ha en Batteridriven... Så glöm mitt inlägg ::)
 
Jag har provat att spika takpanel med både 18 gauge- (1,2 mm T-dyckert) och 15 gauge-pistol (1,8 mm dyckert). 18-gauge dyckert i takpanel är enligt min mening inte seriöst. 15 gauge fungerar alldeles utmärkt, och troligen även 16 gauge.

Själv har jag tre spikmaskiner:
En Dewalt D51275K, 15-gauge, oljesmord, tryckluftsdriven
En Ridgid R213 BNA, 18-gauge, oljefri, tryckluftsdriven
En Stanley-Bostitch N88RH-2MCN, kombinerad ankarspik- och trådspikpistol, oljesmord och tryckluftsdriven.

Om jag skulle välja idag, skulle jag byta ut min 15-gauge-maskin mot en oljefri tryckluftsdriven. Det är inget fel på dewalten, men det skulle vara skönt att slippa oljan när man håller på med inredningssnickeri. Smörjer man för mycket får man olja på det som eventuellt senare skall målas. Smörjer man för litet kommer man att sabba pistongens o-ringar.

Tänk på att en tryckluftsdriven har mindre än halva vikten jämfört med en batteridriven maskin!

Dewalt har en 16-gauge batteridriven dyckertpistol som har fått goda omdömen:

http://www.dewalt.se/products.asp?m...p;hierarchyID3=1218&bucketID=10&sid=1
 
mattiasp skrev:
Själv har jag tre spikmaskiner:
Du måste arbeta proffesionellt som snickare?!
 
Tomtebo skrev:
Du måste arbeta proffesionellt som snickare?!
Nej, men jag är en ökänd prylb*g, som har skaffat sig ett renoveringsobjekt...
 
Jao bra verktyg är ju halva jobbet så inget ont i det.

Vad gav du för respektive maskin?
 
Dewalt 175 USD
Ridgid 119 USD
Bostitch 249 USD
 
Tack för info. Låter som du köpt dem i staterna...?
 
Det är sådan stor prisskillnad att det lönar sig att beställa från USA, även om man får betala tull och frakt osv. Det finns mycket skrivet på forumet om detta. Mina USA-köpta maskiner har jag dock köpt själv eller via någon vän som varit där. Då blir tullen inte heller något problem.

Batterimaskiner och tryckluftmaskiner kan man köpa i USA, eftersom batteriladdare tar ganska lite ström så att man kan köpa en billig transformator i Sverige. Man kan också välja ett fabrikat på batterimaskiner som man redan har en 230v-laddare till.
 
Du som skrev om Haral Nyborg maskiner..vad är det för något?? har ju kompressor oxå
 
Ingvar skrev:
Hej

Jag ska sätta upp takpanel och tänkte köpa en spikpistol till det jobbet. Vill ha en
batteridriven spikpistol så man slipper slangar och dylikt. Vad ska man då köpa??

Tacksam för svar
Isåfall rekomenderar jag den pistolen jag själv alltid använder för just det. En dewalt som finns att beskåda här: http://62.146.25.231/products.asp?l...p;hierarchyID3=1218&bucketid=10&sid=1
 
mattiasp skrev:
Jag har provat att spika takpanel med både 18 gauge- (1,2 mm T-dyckert) och 15 gauge-pistol (1,8 mm dyckert). 18-gauge dyckert i takpanel är enligt min mening inte seriöst. 15 gauge fungerar alldeles utmärkt, och troligen även 16 gauge.
Jag satte upp takpanel idag med en 16 gauge spikpistol, modell Basso...
Det gick riktigt bra... var lite osäker på om det skulle funka så jag ringde husleverantören och dom sa att det gick riktigt bra... Sen frågade jag om spikskallen skulle vara för liten och då sa han att spiken hade ett lim som låser fast sig i panelen så det var inget problem...

Spiken var 50 mm lång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.