Vill sätta upp hyllor och tavlor i lägenheten, har hjälpt en granne och renovera och riva lite och såg att väggarna är gjorda av någon typ av leca och sedan den lättaste betongen som finns, påminner om kinesisk "tofu dreg"

Har försökt tidigare med plugg men hålen blir bara större eller sjunker ner och blir ett avlångt hål till slut.

Har funderat på att prova att borra upp och fylla med ankarmassa för att sedan borra och köra skruv?
Någon som vet vad man ska göra med dessa pissväggar?

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Är det plugg för just lättbetong du har använt?
BirgitS BirgitS skrev:
Se här:
BirgitS BirgitS skrev:
Är det plugg för just lättbetong du har använt?
Se här: [länk]
Ja, kan visa lite bilder på vad som händer med väggen med tiden, bilden är utan plugg då den inte hjälpte alls, samma händer med spikar och allt som sätts upp, skruvar och spikar bara vandrar ner

• Hand håller ett metallfäste på en vägg där en skruv har lossnat och glidit ner, vilket märks genom slitaget runt skruvhålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit vägg med en lös skruv där repet har släppt, visar problem med att skruvar och spikar inte sitter fast över tid.
    Skapa konto
Vet inte varför min text inte kom i svaret.

Men ja, har provat pluggar av alla sorter men dom gör absolut ingen nytta, dom åker ur pga att väggen bara smular sönder med tiden, inga grannar har heller hittat någon lösning, allt som sätts upp bara faller med tiden

BirgitS
Jag ser ingen plugg.
Är du säker på att det är lättbetong?

Tillägg:
När är huset byggt?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser ingen plugg.
Är du säker på att det är lättbetong?

Tillägg:
När är huset byggt?
Pluggen tog jag bort då hela skiten åkte ur.

Byggt 1954

BirgitS
Styrelsen borde väl ha tillgång till en del tekniska dokument om hur huset byggdes, och om inte hör med kommunens avdelning för bygglov.

I en lägenhet jag bodde i tidigare hade jag samma bekymmer, jag dammsög hål och fyllde i lite Casco husfix i hålet och tryckte i pluggen i det.
När det torkat satt plugg och skruv som berg.

Edit: Det huset vi bodde i var byggt 1949

Bild på hur väggeb ser ut, den bortre väggen har som leca block och lättbetong runt om, drar du handen på betongen rammlar det smulor från väggen

• Vägg med leca block och lättbetong, visar smulig yta där betongen faller av, synliga kablar och golv med isolering och kakelplattor.
    Skapa konto
BirgitS
F famrpk skrev:
Bild på hur väggeb ser ut, den bortre väggen har som leca block och lättbetong runt om, drar du handen på betongen rammlar det smulor från väggen
Det är väl murbruk mellan blocken. Det brukar vara olämpligt att försöka sätta fast något i murbruket. Däremot borde det gå att sätta upp något i lecablocken (om det är det).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.