Jag har lyckats gå igenom livet utan att själv behöva sätta upp en hylla, men nu är det alltså dags!
Jag ska sätta upp en hylla med tre våningsplan på skenor (ikea boaxel) i min tvättstuga. Inga överdrivna vikter men vill såklart att hyllan ska tåla en del ändå. Väggen är en yttervägg och vad jag kan läsa mig till så har jag gips 13 mm och därefter osb-skiva på 11 mm (sen stående spikreglar).
I manualen står att jag ska använda skruvar med platt ”huvud” 7mm till horisontell skena och 8 mm vertikal skena.
Men, hur vet jag hur lång skruven ska vara?
Och ska jag ha en vanlig plugg innan eller bör jag använda mollyplugg eller annat?
Det finns också ett elskåp på utsidan av huset, ungefär där hyllan ska vara. Finns det risk att jag borrar in i kablar och bör helst undvika hylla där?
Välkomnar all möjlig input!
Mvh, tummen mitt i handen
Jag ska sätta upp en hylla med tre våningsplan på skenor (ikea boaxel) i min tvättstuga. Inga överdrivna vikter men vill såklart att hyllan ska tåla en del ändå. Väggen är en yttervägg och vad jag kan läsa mig till så har jag gips 13 mm och därefter osb-skiva på 11 mm (sen stående spikreglar).
I manualen står att jag ska använda skruvar med platt ”huvud” 7mm till horisontell skena och 8 mm vertikal skena.
Och ska jag ha en vanlig plugg innan eller bör jag använda mollyplugg eller annat?
Det finns också ett elskåp på utsidan av huset, ungefär där hyllan ska vara. Finns det risk att jag borrar in i kablar och bör helst undvika hylla där?
Om du kan lita på uppgiften att det är gips sen OSB kan du köpa typ vilka skruvar som helst som är 25 mm t.ex. och din hylla kommer aldrig ramla ned och ingen kabel kommer bli borrad.
Ingen plugg behövs.
Är det en ribbstol eller typ en säng du tänkte hänga på väggen blir det annorlunda men med vanliga hyllor kommer det hålla kanon...🤔👍
Ingen plugg behövs.
Är det en ribbstol eller typ en säng du tänkte hänga på väggen blir det annorlunda men med vanliga hyllor kommer det hålla kanon...🤔👍
Vad är det för ytskikt?E elisc skrev:Jag har lyckats gå igenom livet utan att själv behöva sätta upp en hylla, men nu är det alltså dags!
Om det bara är målat eller är matta och du är oroligt för el i väggen så förborra med ett litet borrstål (typ 2,5mm) som du låter sticka ut ca 25mm ur chucken. Sen använder du skruv som bara precis räcker igenom skivorna. 30mm skulle jag föreslå (går igenom ett par mm).
Att förborra är absolut inget måste, men kan underlätta för den ovane.
Är det kaklat så behöver du längre skruv och troligen en kakelborr.
Det här är första gången jag ser den där typen av hyllsystem som måste skruvas i både den horisontella och de vertikala skenorna. Hyllan kommer att sitta som berget.