Nu ber jag ödmjukast forumet om råd innan jag ytterligare förstör väggen i hemmagymmet. Den ser ut som en halv schweizerost.

Har köpt en chin up bar på XXL som fäster med tre skruv på varje sida. C-C måttet är 590 mm.

https://www.xxl.se/pure2improve-chin-up-bar-large/p/1156012_1_style

Har en gammal träregelvägg som är påbyggd med OSB + enkelgips. Det är en yttervägg med panel så jag har tittat var spiken sitter på utsidan och mätt upp på insidan.

Jag får dock inte till det på ett bra sätt. Misstänker att C-C måttet mellan reglarna (vet ju inte var de börjar och slutar för spiken kan sitta lite var som på regeln). Har provat att borra men känns som att jag får "falska positiva" utslag för det tar inte ordentligt. Har en Bosch grön regeldetektor också som ger tydligt utslag men det blir inte bra där heller.

Vad ska jag göra? Köpa en OSB eller plywood och sätta upp som jag sen målar? Vad jag ska köpa för skruv? Största jag har hemma är 6x80 från ESSVE men den verkar inte ta ordentligt heller.

I desperation tog jag skruven från ESSVE fasadplugg som är typ 8x120 men de skallarna blev runda...

Hej,

Molly och osb när fungera ok om du inte väger hur mycket som helst, men hade nog själv satt plyfa.

Tack för svaret. Åkte till byggmax och köpte konstruktionsplywood 15mm och kapade till en bit om 900x620 mm. Tänkte fästa denna i reglarna. Frågan är vad jag ska fästa konsolerna med i allt detta. Tjockleken blir drygt 40 mm plus godset i konsol och brickor osv. Skulle jag ha tagit en fransk träskruv på 50 mm som är gängad hela vägen så att den tar i både plyfan och OSB? Bommade att köpa
med så korta. Köpte 90mm långa om jag hittar reglar ändå men de är inte gängade så att de drar i plyfan (och gipset). Får kanske bli en tur till :)

Undvik fransk träskruv... :)

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Undvik fransk träskruv... :)
Varför?

F fredl skrev:
Varför?
För att dom är kassa?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Fransk träskruv drar bra i massivträ, i 15 plyfa blir det väl sissådär...
Hittar du reglarna i väggen hade jag dragit upp två 2"4 mellan tre reglar, och sedan satt upp den mitt över den mittersta. I detta fall med franskskruv av lämplig längd.

Nu sitter åbäket på plats. Franska träskruven drog grymt bra i träregeln och med fyrkantsbricka så sitter det som berget. Den ena konsolen fick dock fästas med skivinfästning från Fischer. Stod inte hur hårt man skulle dra åt dem så jag har ingen tagit i allt för hårt. Släpper något så är det den konsolen i så fall. Enligt spec så de tåla 71 kg st så med tre stycken...

Förborrade och försänkte alla skruv som jag använde för att fästa plyfan i reglarna.

Hade säkert gått att göra bättre men är nöjd med utseendet och känslan.

• Två svarta metallkonsoler monterade på en träskiva med skruvar och brickor, redo för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MVJK och 1 till
  • Laddar…
T
Kul att se hur det blev på plats! En fråga, varför räckte det inte att bara sätta träskruv i OSB+gipsen? Bärkraften påstås ju vara drygt 260 kg per skruv enligt bifogad grafik. Jag frågar eftersom jag gärna vill montera en liknande bar men trodde att jag inte behövde sätta skruvarna i reglar :oops:

• Grafik från SP som visar testresultat för bärkraft för skruv i olika material som OSB och gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MVJK
  • Laddar…
T tomasjo skrev:
Kul att se hur det blev på plats! En fråga, varför räckte det inte att bara sätta träskruv i OSB+gipsen? Bärkraften påstås ju vara drygt 260 kg per skruv enligt bifogad grafik. Jag frågar eftersom jag gärna vill montera en liknande bar men trodde att jag inte behövde sätta skruvarna i reglar :oops:
Vet inte. Kanske inte lyckades pricka rätt med rätt dimension på skruv + förborrning. Det blev inte tillräckligt stabilt med bara träskruv i skivorna.

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.