Funderar på att skaffa ett system till sommarstugan där man kan sätta på värmen från distans så att det är varmt när man kommer dit.

Elektrikern sa att de brukade använda Defa (?), men att det kostar ca 900 kr/år i abonnemang. Vi kommer att använda den här funktionen kanske 5 ggr/år, och då blir det väldigt dyrt med ett abonnemang. Finns det andra alternativ/varianter?

Installerat och klart, varför inte?

Bästa lösningen beror på hur din installation ser ut idag. LVI-systemet fungerar om du har sådana radiatorer redan. Rätt dyrt att byta ut radiatorerna och komplettera dem med styrmodul.

Själv har jag fixat styrningen av värmen i sommarstugan med en Ontech 9030 (säljs ej längre) med kontantkort. Styr med app i mobilen. Har en separat elcentral med kontaktor som styrs med signal från fjärrstyrningen. Man kan även fråga status och får då reda på hur kallt det är i huset eftersom enheten har inbyggd tempsensor.

Jaha, jag trodde LVI-grejen styrde precis som en Ontech och såsom du HandySmurf beskrivit din central (?)
Men den styr alltså radiatorerna direkt?

Ja, allt hänger ju på hur installationen ser ut idag.

bax skrev:
Jaha, jag trodde LVI-grejen styrde precis som en Ontech och såsom du HandySmurf beskrivit din central (?)
Men den styr alltså radiatorerna direkt?

Ja, allt hänger ju på hur installationen ser ut idag.
Vi kommer att byta radiatorer samtidigt.

Mikaela123 skrev:
Vi kommer att byta radiatorer samtidigt.
Om du ändå har tänkt lägga ner så mycket pengar på det här så kanske det kan vara en enklare och mer ekonomisk lösning att installera en värmepump med fjärrstyrning istället.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Köp en luft luft värmepump med sms styrning. Bäst i längden.

Noseone skrev:
Köp en luft luft värmepump med sms styrning. Bäst i längden.
På vilket sätt är det bäst i längden? Det är två hus det gäller.
Kommer inte värmen bara från ett enda inblås vid luftvärme?

Du skrev inget om 2 hus....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.