Jag köpte en billig handöverfräs som fick bra reviews, rrån biltema. https://www.biltema.se/verktyg/elve...ARV8nIf6sDpAt6smaw5Jjtk2s_mhJuxRoCHMIQAvD_BwE
Jag tänkte sätta den i en diskbänk som jag använder som arbetsbord i verkstan. Jag får en del reklam för aluminiuminsatser från andra billiga ställe.
Det känns som rätt ambitionsnivå.
Dock, har jag inte hittat någon sådan insats som passar maskinens skruvhål. Mer än det, de skruvarna sitter inte ens i en rektangel, se bild som visar hål högst upp till höger som är off. Är det någon standard format för skruvplacering, eller bara eget?
Är det kört att hitta någon insats som passar, ska jag bygga egen från plywood? @Janne79
Jag tänkte sätta den i en diskbänk som jag använder som arbetsbord i verkstan. Jag får en del reklam för aluminiuminsatser från andra billiga ställe.
Dock, har jag inte hittat någon sådan insats som passar maskinens skruvhål. Mer än det, de skruvarna sitter inte ens i en rektangel, se bild som visar hål högst upp till höger som är off. Är det någon standard format för skruvplacering, eller bara eget?
Är det kört att hitta någon insats som passar, ska jag bygga egen från plywood? @Janne79
Produkter som diskuteras: "arbetsbord"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Vad har du för mått på hålbilden?Gauthier skrev:Jag köpte en billig handöverfräs som fick bra reviews, rrån biltema. [länk]
Jag vet inte vad du menar med diskbänk. Min första erfarenhet av fräs i bord var med en hopfällbar arbetsbänk med plåt i arbetsytan. Väldigt otrevligt då den inte var tillräckligt styv, utan sviktade klart märkbart när jag använde den.
Så om din diskbänk har lite svikt i sig, tycker jag att du ska hitta något stadigare.
Så om din diskbänk har lite svikt i sig, tycker jag att du ska hitta något stadigare.
Hej @Gauthier!
Jag har byggt ett antal olika fräsbord genom åren.
Det enklaste och billigaste alternativet är att fräsa ner fräsens platta underifrån.
Rita av formen och borra bort det mesta med ett flat/centrumborr.
Montera sedan fräsen temporärt med en större bottenplatta så har du kontroll över det hela när du fräser uttaget plant.
Sen markerar du dom 4 skruvhålen och centrum för fräsaxeln.
Montera - Klart!
Ett annat alternativ är att köpa en billig fräsplatta från Ching-Chong. Nackdelen kan vara att fräsen kommer för långt ner i bordet.
Jag hade valt alternativ ett. Om du märker att du använder ett fräsbord mycket blir det kanske läge att göra något mer bestående. Då blir det kanske läge att investera i en separat fräs för bordet. Då finns det många trevliga möjligheter att välja på! När du bestämt dig för det steget så är det bara att återkomma!
Dag
Jag har byggt ett antal olika fräsbord genom åren.
Det enklaste och billigaste alternativet är att fräsa ner fräsens platta underifrån.
Rita av formen och borra bort det mesta med ett flat/centrumborr.
Montera sedan fräsen temporärt med en större bottenplatta så har du kontroll över det hela när du fräser uttaget plant.
Sen markerar du dom 4 skruvhålen och centrum för fräsaxeln.
Montera - Klart!
Ett annat alternativ är att köpa en billig fräsplatta från Ching-Chong. Nackdelen kan vara att fräsen kommer för långt ner i bordet.
Jag hade valt alternativ ett. Om du märker att du använder ett fräsbord mycket blir det kanske läge att göra något mer bestående. Då blir det kanske läge att investera i en separat fräs för bordet. Då finns det många trevliga möjligheter att välja på! När du bestämt dig för det steget så är det bara att återkomma!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Wow, precis det vill jag nog göra! Det är samma fräs som jag har, bara annan etikett. Men alla plattor från Kina som jag hittat passade inte de här skruvhålen (som skulle suttit i en någorlunda rektangel 68x105 mm, om det inte varit för en äa hörnet som är 6/7 mm off).
Jag förstod inte riktigt det temporära steget du beskrev? Sedan är det till att bygga guides på ovansida, det tänkte jag var den stora fördelen med en aluminiumplatta. Hur har du löst det?
Jag förstod inte riktigt det temporära steget du beskrev? Sedan är det till att bygga guides på ovansida, det tänkte jag var den stora fördelen med en aluminiumplatta. Hur har du löst det?
Det temporära steget är till för att du skall få en större platta för fräsen när du rensar urborrningarna.
Då är det ingen risk att fräsen tippar och ytan blir jämnt plan över hela ytan.
Har du en liten bit plexi över är det ännu bättre. Då ser du var du fräser.
Anhållet fixar du enklast med några korta T-spårsbitar.
Se bild!
Behöver du en styrpinne på ovansidan så borrar du ner en Rampamuff på ovansidan. Sedan är det bara att kapa av en gängad bult som du fäster där när du vill köra svängda stycken.
Bor du i 08-området kan du komma förbi och hämta vad du behöver. Små T-spårsbitar har jag gott om. Rampamuffar och passande bult finns också.
Bor du någon annan stans i vårt avlånga land så skicka din adress på PM så lägger jag det du behöver på Posten.
Dag
Då är det ingen risk att fräsen tippar och ytan blir jämnt plan över hela ytan.
Har du en liten bit plexi över är det ännu bättre. Då ser du var du fräser.
Anhållet fixar du enklast med några korta T-spårsbitar.
Se bild!
Logga in
Skapa konto
Behöver du en styrpinne på ovansidan så borrar du ner en Rampamuff på ovansidan. Sedan är det bara att kapa av en gängad bult som du fäster där när du vill köra svängda stycken.
Logga in
Skapa konto
Bor du i 08-området kan du komma förbi och hämta vad du behöver. Små T-spårsbitar har jag gott om. Rampamuffar och passande bult finns också.
Bor du någon annan stans i vårt avlånga land så skicka din adress på PM så lägger jag det du behöver på Posten.
Dag
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Handöverfräs till fräsbord (till exempel Triton TRA001) KÖPES
Köpes, Hyres & Bytes -
Handöverfräs till fräsbord
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Fräsbord - Handöverfräs - Trition vs Trend vs ???
Inköp av handöverfräs och fräsbord
Ersätta handöverfräs med handverktyg?
Verktyg, Maskiner & Fordon