5 093 läst · 2 svar
5k läst
2 svar
Sätta kakel i tvättstuga i källare, hur göra?
Hej hej!
Det är nu så här att jag är nybliven husägare och har börjat renovera. Renoverar nerifrån och uppåt... Har börjat att titta på tvättstugan lite och märkt att putsen sitter väldigt dåligt på många ställen så började att riva ner allt som var dåligt.. Antar att putssläpp beror på fukten ifrån kläder och skit som hänger och dinglar. Men nu till mitt problem!
Är snickare och har dålig koll på kakling och putsning så min fråga är, kan man sätta kakel på själva grunden/muren eller måste jag putsa upp alt dränera före?
Har ingen dålig lukt i källaren och tycker den inte är speciellt blöt i övrigt.
Ni kanske har mer koll på mitt lilla problem och kan komma med lite goda råd?
Tack på förhand!
Det är nu så här att jag är nybliven husägare och har börjat renovera. Renoverar nerifrån och uppåt... Har börjat att titta på tvättstugan lite och märkt att putsen sitter väldigt dåligt på många ställen så började att riva ner allt som var dåligt.. Antar att putssläpp beror på fukten ifrån kläder och skit som hänger och dinglar. Men nu till mitt problem!
Är snickare och har dålig koll på kakling och putsning så min fråga är, kan man sätta kakel på själva grunden/muren eller måste jag putsa upp alt dränera före?
Har ingen dålig lukt i källaren och tycker den inte är speciellt blöt i övrigt.
Ni kanske har mer koll på mitt lilla problem och kan komma med lite goda råd?
Tack på förhand!
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Putssläp beror sannolikt på fukt som vandrar upp från sulan upp i väggen och dunstar på insidan de nedersta 30 cm ca. Tät färg på insidan gör problemet flera gånger större. Putsa om med puts o murbruk C, sen kan du nog kakla. Du måste riva ända in till stenen ifall det är en mjukare puts som sitter nu. Grundregel är att laga med samma bruk, men river man ända in spelar det ingen roll.
Gissar att det är en äldre kåk? 50-60tal?
En dränering med utvändig isolering gör väldig nytta så klart, men det är ju synd att göra det om det inte behövs.
Gissar att det är en äldre kåk? 50-60tal?
En dränering med utvändig isolering gör väldig nytta så klart, men det är ju synd att göra det om det inte behövs.
Okej! Kan nog stämma då det var som värst längst nere.
Det är en äldre kåk, ändå sen tidigt 30-tal. Putsen som satt på är nog sån där mjuk kalkputs eller vad det heter.
Då får jag nog göra så.. Man vill ju inte att plattorna ska lossna när man ändå ta tiden att sätta upp dom.
Det är en äldre kåk, ändå sen tidigt 30-tal. Putsen som satt på är nog sån där mjuk kalkputs eller vad det heter.
Då får jag nog göra så.. Man vill ju inte att plattorna ska lossna när man ändå ta tiden att sätta upp dom.