Jag ska lägga golvvärmeslingor och sedan parkett på min övervåning.

Jag har inte satt dit dörrkarmarna ännu och inte heller byggt skjutdörrdelen/karmen där det ska vara en skjutdörr. Ska också bygga garderober.

Jag tänkte först lägga golvvärmeslingorna och sedan parketten och först därefter sätta dit karm och dörr samt bygga garderob.

Blir det i fel ordning att vänta med dörrkarmarna, eller funkar det?

Att bygga garderoben ovanpå parketten borde väl inte vara något problem?

Det har ju hänt att det uppdagas efter ett år att parketten sväller oacceptabelt. Då kan det ju vara lite trixigt att plocka upp den utan att riva garderoben. Vidare är det enklare att veta vart man får skruva om man inte behöver oroa sig för att träffa i värmeslingan. Å andra sidan kan du ju avsluta parketten där du ska ha golvreglar och ev trösklar.

ok ska fundera kring att lägga parketten under garderoben eller ej.

Någon kommentar om att vänta med dörrkarmarna till efter parketten är lagd?

• Gilla
Amlp
  • Laddar…
Nja, indirekt på fråga 2. Jag har brutit bort alla trösklar hemma och lagt golvet i ett stycke.

Jag har inte saknat trösklar, och det en fantastiskt skön helhet med en ocean av parkett (91 kvm ;-) utan avbrott. Så jag säger JA, vänta med karmar och strunta i trösklar!

Jag brukar aldrig fästa tröskeln i karmen utan låter den ligga löst på plats när jag fäster karmen. Sedan tar jag bort tröskeln och fräser jag upp spår i den så att jag kan släppa in golvet ca 10mm in under tröskel. Trösklen skruvar du med försänkt skruv eller fäster med några små klickar sättlim efter det att golvet är lagt. På detta sättet kan du ta bort trösklarna nästa gång du förändrar golvytan så att det nya golvet alltid försvinner in under trösklen och du slipper onödiga glipor som man måste fylla eller lista. Det kan också skilja lite hur tröskeln är tänkt att fästas i karmen så här få du kanske modifiera lite om du vill ha den löstagbar.

Akhagen - jag har förstått att om man gör så så kan man få sprickor etc - har du lagt så att du har alla skarvar i dörröppningen - eller har du vissa plankor "rakt igenom" dörröppningen?
- var det länge sedan du la golvet - sprickor?

AndersS - så du menar att det inte är några problem att läggagolvet först och sätta karmen sen ?
eller kan det vara så att Karmen inte får plats påå höjden och att man därför måste fräsa ur tröskeln - och då kanske karmen måste dit före parketten - så att den får plats?

jag måste nog hitta höjden på karmsidorna - har inte köpt några än - och mäta.

varför jag vill vänta med Karmen - är för att jag inte satt upp någon karm förut och jag kan ge mig den på att jag sätter den fel /högt/för lågt om jag sätter dit den innan golvet är lagt.

Du kan sätta dit karmen efter du lagt golvet, iallafall i de fall jag arbetat med detta.
Vad menar du med karmsidorna? Har du befintliga dörrar utan karm eller hur tänker du här? Karmen sätts ju på plats med ca10-15mm glipa runt om mot reglarna så att du kan justera den.

gör öppningen alltid 213cm då får det plats.
parketten lägger du först sen monterar du karmen.
du skarvar parketten under tröskeln typ 3 cm.
däri mellan skruvar du fast tröskeln...

mvh
snickar estwing

ok öppningen är klar är inte hemma så jag måste mäta upp den - men ur minnet tror jag ca 210-213 cm (kan vara efter parkett lagd - måste kolla).

Jag ska på befintligt golv lägga 22mm spånskiva, golvvärmeplåt, plast, underlagspapp + parkett 14mm

jag har inte köpt varken dörrar eller karm ännu - därav att jag är osäker på om karmsidorna får plats i öppningen eller ej - jag ska mäta öppningen när jag kommer hem om någon dag.

tack för inläggen.

någon fler som gjort som akhagen och lagt golv mellan rummen utan trösklar?

Jag har som längst 9 meter i följd med vanlig klickparket. Aningens vågat men o så snyggt. Jag kan inte riktigt förstå det där med trösklar förutom i ljuddämpande syfte, jag har i vart fall inte saknat dem.

Jag rekommenderar starkt att köra utan. Den går som ångrar sig kan nog nypa dit en tröskel senare, antingen nedräst eller ovanpå.

Sprickor har jag inte och förväntar mig inga. Om nåt kommer att hända gissar jag på glipor i kanterna om träet krymper för mycket, eller bulor om del sväller för mycket. Golvet är ett drygt år, och har således överlevt såväl februari som juli utan problem. Jag har en del hörn på vissa parkettbrädor som rest sig, men det tror jag har med svag kvalitet och ett visst saftspill att göra (3-åring ;-)

Jag har dels dörröppningar där parketten löper rakt in i rummet, men även där den kommer på tvären. Just där har det blivit 1x1 cm gluggar pga att det inte går att lägga hur som helst, men dessa har jag IDAG fyllt med spackel och plastiskt trä.

En sak varje dag, så blir man klar med en helrenovering på ett par år tror jag ;-)

Lycka till!

ok intresant - jag tycker också att det skulle vara snyggt utan trösklar - får se om jag vågar skippa att stoppa golvet vid varje tröskel (som leverantörer anger)

jag har ju också golvvärme vilket kanske påverkar golvet ytterligare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.