Hej på er!

Sitter och kikar lite på det här med ventilation och det verkar ju vara rena djungeln så jag tänkte kolla om ni kloka medlemmar här har några idéer eller egen erfarenhet.

Förutsättning: Hus byggt 1925, 2 våningsplan+källare (235kvm+118). Oinredd källare och oisolerade väggar byggda av sående plank med panel. Fönster bytta i "modern" tid alltså treglas. Det finns i dagsläget bara några öppningar i murstockarna 1-2 per våningsplan som jag antar fungerar som frånluftsventiler. Enda övriga ventilationen är en ventil i badrummet och köksfläkten.

Med detta som bakgrund, kan man helt enkelt ta upp hål i fasaden vid några platser per våningsplan och sätta in tilluftsventiler? Några nackdelar?

Källaren upplevs som fuktig/rå så även där är tanken att ordna med några ventiler.

Tilläggsfråga:

Vi har en kakelugn/kamin i de flesta rummen. Kan man anta att dessa delvis kan fungera som frånluftsventiler (även om luften då går en krångligare väg) när man inte eldar i dessa?

Ingen som har några synpunkter eller som gjort en liknande operation?

Jag tycker det låter som att du tänker rätt att nya uteluftsventiler vore bra att komplettera med.
Att göra hål i en fasad försämrar naturligtvis väggens energivärde. Men då du bytt ut fönstren som sannolikt var en del av ventilationen tidigare torde det vara en förutsättning för att få en ok luftomsättning.

Du tänker helt rätt att kaminerna fungerar som frånluft förutsatt att de är betydligt varmare än rummet. Om det är tvärtom fungerar de istället som tilluft.

Mekanisk frånluft i hygienutrymmen ger betydligt bättre förutsättningar för att få det att fungera, med det sagt är det alltid lite vanskligt med uteluftsventiler i hus där det är öppet mellan planerna. Den termiska luftrörelsen är svår att övervinna.

D jonas_t skrev:
Jag tycker det låter som att du tänker rätt att nya uteluftsventiler vore bra att komplettera med.
Att göra hål i en fasad försämrar naturligtvis väggens energivärde. Men då du bytt ut fönstren som sannolikt var en del av ventilationen tidigare torde det vara en förutsättning för att få en ok luftomsättning.

Du tänker helt rätt att kaminerna fungerar som frånluft förutsatt att de är betydligt varmare än rummet. Om det är tvärtom fungerar de istället som tilluft.

Mekanisk frånluft i hygienutrymmen ger betydligt bättre förutsättningar för att få det att fungera, med det sagt är det alltid lite vanskligt med uteluftsventiler i hus där det är öppet mellan planerna. Den termiska luftrörelsen är svår att övervinna.
Tack för svar!

Jag provar helt enkelt att sätta in några ventiler i ytterväggarna och se hur det blir. Det går ju alltid att stänga en ventil igen.

Hejsan! Jag undrar hur det blev med ventilerna? Jag bor i ett hus från 10-talet där man isolerat hela huset och gjort nya innerväggar utan att lämna hål för ventiler (som finns på utsidan). Det är rätt gamla 2-glasfönster men dessa är igenkittade och går inte att öppna så inget drag där! Jag tycker det är en instängd känsla i huset så jag vill gärna göra nån ventil i varje rum. Kan du rekommendera detta?

Jag ska vara ärlig och säga att jag hittills inte gjort någonting.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.