Vårt hus har två ”pipor” i murstocken har jag fått berättat av mig ifrån sotarna. Idag används endast en.
På sikt skulle vi även vilja ha en kamin på ovanvåningen. Nu kommer vi nog inte göra detta själva utan köpa kamin med montering. Men hur går man tillvöga för att hitta pipan? 😊 alltså hur går en kaminmonterkng till i bef murstock

Man kollar i första läget på befintliga byggritningar.
Steg 2 upp på taket och verifiera vilka pipor/kanaler som finns och var de är placerade. Eventuellt skicka ner lampa/kamera för att se om pipan går rakt ner eller om den byter position en bit ner (när andra pipor har vikit av).

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Patrik_Swe
F Fixarjon skrev:
Vårt hus har två ”pipor” i murstocken har jag fått berättat av mig ifrån sotarna. Idag används endast en.
På sikt skulle vi även vilja ha en kamin på ovanvåningen. Nu kommer vi nog inte göra detta själva utan köpa kamin med montering. Men hur går man tillvöga för att hitta pipan? 😊 alltså hur går en kaminmonterkng till i bef murstock
Jag har nyligen installerat en kamin i mitt hus på övervåning- Jag anlitade en firma för ett kostnadsfritt besök som gjorde analysen genom husets befintlig skorsten och fann även den pipan som sedan valdes. Sedan gjorde samma firma själva arbetet med installation , mätning och egna tester. Sedan måste du anlita en separat besiktningsman i mitt fall en sotare som också godkände arbetet. Innan detta bör du kika på din kommuns hemsida för att ansöka - det var lite bökigt och tog en del tid men god hjälp av dom som gjorde installationen. Men väl värt arbetet nu när kaminen är på plats

Patrik_Swe Patrik_Swe skrev:
Jag har nyligen installerat en kamin i mitt hus på övervåning- Jag anlitade en firma för ett kostnadsfritt besök som gjorde analysen genom husets befintlig skorsten och fann även den pipan som sedan valdes. Sedan gjorde samma firma själva arbetet med installation , mätning och egna tester. Sedan måste du anlita en separat besiktningsman i mitt fall en sotare som också godkände arbetet. Innan detta bör du kika på din kommuns hemsida för att ansöka - det var lite bökigt och tog en del tid men god hjälp av dom som gjorde installationen. Men väl värt arbetet nu när kaminen är på plats
Tack! Vad kostade ett sådant montage? Ungefär 😊

Patrik_Swe
F Fixarjon skrev:
Tack! Vad kostade ett sådant montage
F Fixarjon skrev:
Tack! Vad kostade ett sådant montage? Ungefär 😊
Med ROT ca 40.000 men mkt beror ju också vilken typ av kamin.
Wiking Luma 3 bakansluten 29 495
Golvglas formskuret 1 095
Inmurningstos 290
Rökrör L=310 470
Täckring 300
Drevgarn 75
Beza Ceramic keramiskt bruk för rökkanal 2 325
Frakt 1 100
Rabatt - 3 150
32 000 SEK.
Tillkommer installation löpande timpris 790 kr/tim.
Uppskattning ca. 16 tim, 13–15 000 kr – ROT-avdrag.
Bil/transport 750 kr + milkostnad 85 kr/mil.

• Gilla
Fixarjon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.