Jag vill sätta in en tvättmaskin i mitt badrum i lägenhet. El finns indraget till dosor i badrummet. Det finns också någon form av golvavlopp som ser ut såhär.
Närbild på ett golvavlopp i ett badrum med svarta och vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kommer att ta in en rörmokare till att dra vatten då detta inte finns förberett.

Jag har köpt delar till tvättmaskinsavlopp (https://www.bauhaus.se/tvattmaskinsavlopp) dvs ett sådant med spillmuff etc men när jag öppnar upp golvbrunnen så var det till att börja med fyllt av vad som såg ut som jord (gammal ansamlad smuts? eller är det något som borde vara där? borttaget på bilden).
Golvavlopp med svart smuts och rester på kanterna efter borttagning av ansamlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver jag någon ytterligare skarv mellan det här och avloppsröret? Eller bara kör man ner röret och förankrar det i väggen så att det står stadigt?

Är det ett gammalt avlopp för toastol?

Själv tycker jag det är enklast att koppla in avlopp från tvättmaskin till handfatets vattenlås eller nått.
Du kan säkert koppla det till det där avloppet men du mpste få det tätt, annars kommer det börja lukta illa snabbt.

Först kanske ska säkerställa vad det är för avlopp och om allt är ok när det var pluggat

Tack för svar! Jag vet inte riktigt vad det är till ursprungligen. Eftersom det är precis under el-dosorna så har jag lite utgått från att det var gjort för att sätta in en tvättmaskin, men nu när jag öppnade upp det blev jag lite förvånad över att det inte var det.
Öppningen är ca 7cm i diameter och det är placerat lite på mitten längs väggen, så det känns som en lite konstig placering för en toalettstol. Men badrummet ligger i ett 50-talshus så det är kanske inte omöjligt att det är en kvarleva. Badrummet i övrigt är nytt så det bör inte ha varit så många år sedan det renoverades- jag tänker att de borde ha fixat någon mer permanent lösning i samband med renoveringen om det var något som inte fick användas? .

Handfatet kommer att hamna mittemot tvättmaskinen så det skulle bli svårt att dra avlopp dit.Finns tyvärr inte plats att ha tvättmaskin på samma sida som handfatet, annars skulle det ha underlättat väldigt mycket.

Redigerat:
  • Gilla
Ysha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.