Hej!
Hur har ni gjort för att få ner en granitstolpe på plats? Har en utgrävd plats klar och skall hämta stenen hos leverantör, men problemet kommer därefter.
Den väger totalt 250kg och är ganska otymplig.
Vilka knep finns där?
Hur har ni gjort för att få ner en granitstolpe på plats? Har en utgrävd plats klar och skall hämta stenen hos leverantör, men problemet kommer därefter.
Den väger totalt 250kg och är ganska otymplig.
Vilka knep finns där?
Hade nog siktat på att gjuta, hur mycket av stolpen kan du ha nere i marken?mibe85 skrev:
Hyr ett grussläp med tipp och se till att du har lämpligt stor balk i överkant när de lastar på den så kan du backa nära och tippa flaket och putta ner den i ditt grävda hål välta den till rätta med lite hävstänger.
Har släp med tippfunktion! Men får inte riktigt kläm på din ide, kan helt enkelt inte visualisera den🤔mexitegel skrev:
Jag har lagt ut 45x170 reglar på marken, och sedan rullat tunga objekt på järnrör som ligger vinkelrätt i förhållande till reglarna. Tror det var järnrör med typ 4-5c diameter som jag använde. 2 vuxna män som tog i.
Har inte flyttat på just en granitstolpe så, men ett par tunga vedpannor har flyttats kortare sträckor på det sättet (från framförd släpkärra in/ut i hus)
Har inte flyttat på just en granitstolpe så, men ett par tunga vedpannor har flyttats kortare sträckor på det sättet (från framförd släpkärra in/ut i hus)
Du har alltså någon lämpligt hög bjälke i överkant under stolpen så du får mer vinkel på den när du tippar. För att få upp den sista biten kan du använda spakblock som du förankrat en bit bort. Men jag skulle tro det går med ren handkraft, det är de första graderna att resa som är tyngst.
Tack för förtydligande! Ska fundera på dennamexitegel skrev:
Liknande trådar
-
Stensätta liten uteplats
Grund & Markarbeten -
Sätta på plats granitblock för stentrappa
Byggmaterial & Byggteknik -
hjälpmedel för att tillfälligt sätta upp kamera /rörelsedäckare för att kolla lämplig plats
Villalarm & Hemautomation -
Ersätta/bygga om takstolar på plats
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Sätta upp TV med bristfällig plats för sladdar - Tips mottages!
Inredning