Vi har tänkt att sätta ett 30x60 kakel på en vägg i köket. Ytan som skall kaklas är ca 3,20x1,60. Nu till problematiken. Vi kan inte riktigt bestämma oss för hur vi vill sätta plattorna, helförband, halvförband eller löpande.
Skulle vilja ha lite tankar från någon som kanske gjort samma, eller har lite bilder på olika sätt.
Tack på förhand
Här är också en bild på köket för att känna av stilen lite
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Tillverkarna av kakel/klinker rekommenderar ej sättning med halvförband eftersom dom flesta plattor är mer eller mindre konkava och då blir det ett fogsprång där plattorna möter varandra på mitten. Men vissa men få plattor kan faktiskt ibland vara rätt så plana och då kan det funka med halvförband men det får man kolla när man har fått plattorna. Så för att få bästa resultat rekommenderar jag rak fogföljd, löpande passa bättre på ett golv och då ska man bara lägga plattorna typ max 10-15 cm in i varandra för att just undvika fogsprång!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Kan bara instämma med tank77 och med tanke på era kökslådor så hade jag satt det med rak sättning för att ta upp "rutmönstret" som lådfronterna skapar.

Annars blir det även ganska rörigt för ögat att titta på.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Skönt att få lite medhåll här. Det är tanken med lådfronterna jag haft hela tiden 😊 Tror jag fått med mig sambon på det tåget nu också. Tack för hjälpen
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.