BeGe skrev:
...Istället för att isolera en stor stålbehållare för många pengar, isolera (huset) bort energibehovet istället. Det borde vara det mest effektiva sättet att minska värmeförlusterna i behållaren. Så med ett 100-150m2 hus krävs kanske bara 2-3.000kWh värme istället för 10.000kWh.
När förnuftet får råda :D

Varför lagra massa megawattimmar för att sedan slösa bort dem i ett illa konstruerat hus?

Bra att, som du skriver, angripa källan till problemet, dvs energiläckaget i huset.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha läst denna tråden så undrar jag på varför man inte köper en container, svetsar igen öppningar, kapar ett hål i toppen, svetsar fast ett stort rör som täcker upp allt vad det skulle vara av expansion av vatten, så att inte väggarna i containern blir torrlagt av vatten och rostar.
Gräv en håla, isolera botten, sänk ned containern, isolera sidor och tak. Då är det klart att börja med installation av rör som man för in via toppen av äntrings röret i taket av containern.
Så länge det inte kommer åt något syre på väggarna i stålet så rostar det nog inte så snabbt heller. Skulle det vara så så släng på några anoder här och vart.
Kom till att tänka på att jag hade sätt en liknande tank något ställe, och jag hittade några kort på en som har gjord en tank under trappan in till huset.
Dom kommer här även om det inte har något med säsonglagring att göra, men kanske någon kan få lite ideer..
IMG_0303.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2997.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2998.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2999.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3015.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjar det bli ett heltidsjobb att bara bo?


Långt ifrån två hål i väggen i alla fall :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.