Ewald skrev:
Jag har inte sagt att jag vill ha större solfångare. Det finns idag ca. 1700 solfångare i Solar Keymark databasen och utbytet per m² mellan olika solfångare kan skilja sig med 100 % och mer.

Solfångararean måste vara RÄTT DIMENSIONERAD för systemet!

Principen är att flytta över värme respektive lagra värme som produceras på sommaren. Det hela innebär att man måste kunna lagra värmen i ett "slutet system" utan att förlusterna blir för stora.

Exempel:

Om man t.ex. kör ner 10 000 kWh och lagra dom i en tank i t.ex. 3 månader ska den största delen vara kvar i systemet efter denna tid.

Det är inte vettigt att köra ner 10 000 kWh och lagra den och sen märker man t.ex. att den största delen har gått ut i marken och bara t.ex. 5000 kWh är kvar. Det skulle vara oekonomiskt.

Förstår du hur jag menar?

Principen är alltså att kunna hålla värmen i tanken en viss tid och ja, jag har räknat på det...
Kom igen nu Ewald, det där var ju inget exempel.
Det var bara ett hypotetiskt scenario, inget riktigt exempel.

Om du bara räknar på sådana "What if" scenarier kommer du ingen vart.
Börja ta tag i verkligheten i stället.
Ett slags frågeställningar du måste penetrera är:
Vad kostar Cirkulationspumpen? Investering? Driftkostnad?
Redan där måste du räkna med att nettouttaget är långt mindre än ditt ideala beräknade.

Osv.

Förresten bör du försöka förstå att det finns inga "slutna system".
Räkna med att det är lite läckor här och var.
Annars kommer alla dina kalkyler att slå fel.
Om du tror att du kan uppnå nästan 100% verkningsgrad i varje led kommer bara att bli besviken.
Var realistisk i dina beräkningar!
 
KnockOnWood skrev:
Vet ni förresten att stora fryslager, som sprängs in i berg inte har någon isolering.
Dvs berget själv är isoleringen. Berget fryser några meter in.
Och berg finns det gott om, och det är billigt.
Bästa exemplet på fryslager är just jordvärmepumpar. Den stora energimängden kommer inte från att kyla ner marken några grader (4,2 kJ/kg*K för vatten) utan från att frysa fukten (333 kJ/kg).

Isolering krävs som sagt inte, fast lite snö är ju aldrig fel.
 
Mikael_L
Ewald skrev:
Exempel:

Om man t.ex. kör ner 10 000 kWh och lagra dom i en tank i t.ex. 3 månader ska den största delen vara kvar i systemet efter denna tid.

Det är inte vettigt att köra ner 10 000 kWh och lagra den och sen märker man t.ex. att den största delen har gått ut i marken och bara t.ex. 5000 kWh är kvar. Det skulle vara oekonomiskt.
Vad skulle du säga om att istället köra ner 15MWh i en 50% större tank, sen tillåta 5MWh i förluster så du ändå kan ta ut 10MWh till husets uppvärmning.
Men i detta scenario spara 200.000:- i investeringskostnad?

Vilken av anläggningarna börjar producera ett ekonomiskt överskott snabbast?
 
Mikael_L skrev:
Vad skulle du säga om att istället köra ner 15MWh i en 50% större tank, sen tillåta 5MWh i förluster så du ändå kan ta ut 10MWh till husets uppvärmning.
Men i detta scenario spara 200.000:- i investeringskostnad?

Vilken av anläggningarna börjar producera ett ekonomiskt överskott snabbast?
Nja, att tappa 5 MWH år för år är ganska mycket. Det är ju 33 %! Tänk på att även solfångare kostar pengar. Minst 3000 SEK bör man räkna för en solfångare med 2 m².

Hellre 1 m³ bra isolering än en solfångare mer skulle jag säga. Har nu inte direkt räknat på det, men jag skulle säga att det löner sig att investera i bra isoleringsmaterial.

Som sagt 1 m³ PUR isolering kostar kring 2000 SEK
 
Jag skulle nog säga att nyckeln är att hålla nere kostnader för lagringen, iaf i exemplet jag räknade på.

Notera väl också att 0.5 meter isolering runt en kubisk tank med sidan 4m (64 kbm tank) blir 61 kbm isolering...
 
stoif skrev:
Jag skulle nog säga att nyckeln är att hålla nere kostnader för lagringen, iaf i exemplet jag räknade på.
Exakt.

Kostnaden för isoleringen för en kubisk tank (4m x 4m x 4m):

Yta/omslutningarea = 96 m²;
Isoleringstjocklek: 0,7 m --> det blir 67,2 m³ ...ca. 68 m³

68 * 170 EUR (PUR) = 11 400 EUR (ca. 100 000 SEK)

Tar man en vanlig isolering ksotar den också kring 4400 EUR (ca. 40 000 SEK). Tänk på att man måste isolera mer respektive tjockare!!!

10 stk. solfångare (ca. 1 x 2 m) kostar väl minst 30 000 SEK + installation. (om man vill ha större solfångaryta och tillåta högre värmeförluster istället för att isolera bättre).
 
Kärnfrågan är alltså hur man kan isolera billig och bra!

Har man ett pilotprojket kan man ju kontakta tillverkare och se till att man får extrapris på bra isolering.
 
jag får visserligen volymen 93kbm med 70cm isolering, 5,4^3-4^3.

Min slutsats är faktiskt diametralt motsatt med din, du kan skala ganska mycket på solfångarna för samma peng (=tillåta förluster)
 
Mikael_L
Man behöver ju inte heller satsa på dyra vacuumrör eller så när det gäller att köpa solfångare.
Vanlig enkel plansolfångarteknik blir kanske väl så bra när det nu gäller en såpass stor solfångararea.
 
Jag tror att om man ska få ekonomi i säsongslagring så får man tänka rätt långt utanför boxen. Om man bor på lantgård så kanske man kan ta en gammal silo som säsongslager, lägga in den i en oanvänd lada, blåsa ladan full med hö som isolering, svetsa fast en massa slingor av begagnat prisolrör man fått tag i billigt på plåttaket och sen lägga på glasskivor från något växthus från någon konkursad handelsträdgård eller liknande så att det blir en halvhyfsad solfångare med 100 kvm yta. Och sen en kylfläns kopplad till någon värmeväxlarslinga som kan kyla ner tanken om det närmar sig kokpunkten. Den kanske man kan stoppa i vedboden så att överskottsvärmen används till att torka veden.

Sen kan man ju spinna vidare. Vad kan man göra mer? Lägga en jordvärmeslinga i gödselstacken? Koppla in en gårdspanna till megatanken och bränna upp lite lagrat spill och biomassa på vintern? Osv.

Jag tror att det gäller att få ner investeringskostnaden och komplexiteten i systemet så mycket så möjligt om man ska kunna få investeringen konkurranskraftig mot en värmepump. Det måste vara billigt att bygga och kräva minimalt med underhåll.
 
  • Gilla
pellesnurr och 1 till
  • Laddar…
Intressant spånande, Pelpet,

men jösses vilken lång omväg runt den självklara jordvärmepumpen.

Och i slutändan är man tillbaka där ändå, för alla rör och tankar och solfångare och allt vad det nu är skall ju styras och drivas med pumpar, motorer och elektronik.
Allt specialbyggt och skräddarsytt.

Men lika okul som ett ösregn på julafton när det är -25°C och skiten stannar.
 
Mikael_L skrev:
Man behöver ju inte heller satsa på dyra vacuumrör eller så när det gäller att köpa solfångare.
Vanlig enkel plansolfångarteknik blir kanske väl så bra när det nu gäller en såpass stor solfångararea.
Självklart behöver man inte ta vakuumrör, troligtvis är plana solfångare bättre (om medeltemperaturen i solfångaren förväntas vara låg), men det är ju inte kärnfrågan. Sen är det inte sagt att vakuumrör är dyra. En rörsolfångare kan vara mycket billigare än plana solfångare.

Kärnfrågan är ju hur man kan minska värmeförlusterna från tanken/värmelagret
 
Ewald skrev:
Kärnfrågan är ju hur man kan minska värmeförlusterna från tanken/värmelagret
För mig är det systemets totalekonomi som är intressant.

Apropå utanförboxtänket så skriver Cornucopia? intressant som vanligt.
 
pelpet skrev:
För mig är det systemets totalekonomi som är intressant.

Apropå utanförboxtänket så skriver Cornucopia? intressant som vanligt.
Intressant. Har faktiskt räknat på en liknande själv, fast istället för elpatron seriekoppla en liten vvb på tappvattnet, inkopplad direkt till en växelriktare som drivs av solpanelen. En mindre vvb kan man hitta på blocket för några hundringar. Bra ROI blir det.

OT, men klart intressant.
 
pelpet skrev:
För mig är det systemets totalekonomi som är intressant.

Apropå utanförboxtänket så skriver Cornucopia? intressant som vanligt.
Nyttan med detta system är ju tydligt.

- man behöver ingen värmepump eller värmepanna
- man sparar el respektive energi
- man värmer huset enbart med förnyelsebar energi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.