C
T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan borra microtunnlar mellan vattenytorna utan att påverka landytan emellan.
Man kan inte köra ett vattenkraftverk baklänges utan det krävs tryckpumpar utöver de turbinerna som finns i vattenkraftverk.
Ok, jag fick intrycket från bilden på Wikipedia att det inte behövs dubbla system:
Pumpstor_racoon_mtn.jpg

Dessutom hade jag läst att man kunde använda en pump som turbin: "Standard industripump, Scanpump BE 320-1525, här i funktion som turbin." (I bilden på sidan 7.)
 
Visst kan man använda en pump som turbin och tvärtom, men det finns många fler faktorer att ta hänsyn till, som hur vattnet når turbinen exempelvis. Är det lätt att pumpa baklänges?

Sedan kan man jämföra med en elbil som faktiskt använder regenereringen som laddare (Renault Zoe). Man fick en rejäl laddare för en liten peng, men den är inte bra på någon av sakerna (framförallt inte som laddare). Men i det fallet så är man beredd att offra detta då bilen blir billigare. Frågan är om samma sak gäller här? Tjänar man tillräckligt på att återanvända generatorn, eller hade det varit lönsammare med en separat?

Jag roade mig med att titta på om Skellefteälven skulle löna sig att pumpa i också, men det är väldigt liten fallhöjd på de vattenkraftverken. Mellan de stora sjöarna har kraftverken bara ca 6m fallhöjd var.

Här noterade jag att Storavan verkar ha ett gammal gammalt utlopp via en fåra som leder ut via Byske älv. Gissningsvis har förutsättningarna förändrats under den senaste istiden. Vilket fick mig att tänka på Indalsälvens gamla fåra via Döda Fallet som var utloppet ur Ragundasjön. Där hade man också kunnat pumpa om inte Magnus Huss lyckats leda om älven med bland annat deltaområdet vid Sundsvalls flygplats som resultat..
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Juktan var pumpkraftverk, nu mer bara kraftverk.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det var en riktigt intressant lösning. Hade totalt missat detta.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Nu när målet är att vi ska dubbla el användning på 10 år så behövs det mer realistiska alternativ.
(Menar när alla bilar ska alla gå på el)
Den delen av elen som exporteras från Sverige skulle täcka behovet att ladda framtida elfordon i Sverige. Nätet skulle nog inte räcka till i olika delar av landet men det är en fråga om transmissionskapacitet inte elproduktion. Däremot skulle ytterliga elproduktion vara bra för att hålla nere elpriset och säkra upp Sveriges framtida energibehov.

Att kunna lagra energi genom att pumpa vatten är troligvis inte lönsamt eller så finns helt enkelt inte någon kompetent nog som kan realisera ett sådant projekt.
 
Det finns redan anläggningar. Men de används i princip inte efter som det inte är lönsamt. Elbilarna kräver inte så mycket av elnätet, eftersom dekan laddas när belastningen är låg. Elbilarna kommer därför att göra pumpkraften ännu mindre lönsam.
 
M merbanan skrev:
Den delen av elen som exporteras från Sverige skulle täcka behovet att ladda framtida elfordon i Sverige. Nätet skulle nog inte räcka till i olika delar av landet men det är en fråga om transmissionskapacitet inte elproduktion. Däremot skulle ytterliga elproduktion vara bra för att hålla nere elpriset och säkra upp Sveriges framtida energibehov.

Att kunna lagra energi genom att pumpa vatten är troligvis inte lönsamt eller så finns helt enkelt inte någon kompetent nog som kan realisera ett sådant projekt.
Nja, det där stämmer inte riktigt. Det säljs bensin och diesel motsvarande ca 100 TWh i Sverige per år och netto el exporten var under rekord året 2017 på 19 TWh.
Att vi överproduserar el i Sverige beror på att vi har en ganska konstant produktion av el från kärn och vattenkraft och konsumtionen av el varierar mycket under året. Så på sommaren exporterar vi mycket el och på vintern importerar vi något mindre el.
 
Det matchar nog rätt så bra då. Du kan inte räkna energin 1 till 1 eftersom olika typer av energi är olika nyttig.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Att vi överproduserar el i Sverige beror på att vi har en ganska konstant produktion av el från kärn och vattenkraft och konsumtionen av el varierar mycket under året. Så på sommaren exporterar vi mycket el och på vintern importerar vi något mindre el.
"Det finns i dag cirka fem miljoner personbilar som körs i snitt drygt 1 200 mil per år. Om alla antas vara elbilar och energiförbrukningen sätts till 2 kWh per mil innebär det 12,2 TWh per år. Det motsvarar 8 procent av Sveriges totala elproduktion år 2016 och var därmed något större än nettoexporten av el som uppgick till 11,7 TWh."

Från Ny Tekniks artikel: Så ska elnätet försörja fem miljoner elbilar.

Men noteringen om när denna energi finns tillgänglig håller jag med om. En kall vindstilla vinternatt kommer vi nog inte vara självförsörjande på el med nuvarande tillgängliga elproduktion. Och jag har läst artiklar att verksamheter ej kunnat etableras i södra Sverige pga brist på elkraft. Om det då beror på brist i transmissionen eller generationen var oklart men att öka tillgången på reglerbar elkraft vore bra.

Huvudpoängen kvarstår dock och det är att behovet av kWh för alla elfordon ej kommer vara det stora problemet då dessa redan ryms i den del vi exporterar. Det är framtida elintensiva verksamheter som behöver en säker/billig elförsörjning.

Om man tittar i norden så kommer Olkiluoto-3 att startas i Finland ca 2020 med estimerade 1600MW effekt. Om man tittar på den import som Finland får från Sverige så skulle denna reaktor balasera detta ganska väl. Finland står för ca halva exporten av el från Sverige så redan nästa år blir kWh för hälften av en totalt konverterad elfordonsflotta "ledig" enligt 2018 års siffror.
 
Men distributions elnätets uppbyggnad beror ju på konsumtionen och inte på produktionen. När konsumtionen går upp så måste nätet byggas ut.
Det är sant att vi exporterar näst till Finland på sommaren, och importerar primärt från Norge ( vattenkraft) och från Danmark (kolkraft) på vintern.
Om vår konsumtion går upp så kommer vi att behöva importera mer på vintern och kunna exportera mindre på sommaren.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Det är sant att vi exporterar näst till Finland på sommaren
Siffror från 2018:

Jan, -1,257
Feb, -1,236
Mar, -1,001
Apr, -1,037
Maj, -1,292
Jun; -1,259
Jul, -1,234
Aug, -903
Sep, -1,036
Okt, -1,290
Nov, -882
Dec, -1,160

Nu vet jag inte vad man skall anse som sommar och hur man skall ta hänsyn till olika förutsättningar gällande tillgången på vatten i magasinen för vattenkraft år 2018 men om man tar medelvärdet över året så blir det 1132.4 vilket jag tycker är väldigt nära alla månaders värden. Visserligen är det 100-150 mer under maj,juni och juli men det var det i januari och februari också.

Så jag skulle nog säga att Finlands import från Sverige är konstant (iaf beserat på 2018 år siffror) och denna skulle täckas av deras nya kärnkraftverk.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Men distributions elnätets uppbyggnad beror ju på konsumtionen och inte på produktionen. När konsumtionen går upp så måste nätet byggas ut.
Det är sant att vi exporterar näst till Finland på sommaren, och importerar primärt från Norge ( vattenkraft) och från Danmark (kolkraft) på vintern.
Om vår konsumtion går upp så kommer vi att behöva importera mer på vintern och kunna exportera mindre på sommaren.
Inte nödvändigtvis. Nätutbyggnaden är beroende av max effekt. Det går att öka konsumtionen utan att öka effekten.
 
Jag tycker också att man bör betänka att det inte är dåligt att vi exporterar energi. Efter Tysklands katastrofbeslut att ersätta kärnkraften med kol- och gaseldning så är varje exporterad kWh till dem en välgärning.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.