Det blir väldigt dyr el den tiden. Ett elverk blir nog mycket billigare.
 
@merbanan Tror det beror på var man bor i landet, eller om man bor på landet. :) T.o.m. här i Skåne sker det flera strömavbrott ute på landet varje år. Jag bor inne i en tätort och där hade vi ett år 3 strömavbrott mellan 1h-3h per gång, så det känns som att elmatningen blir mer och mer osäker. Dock det senaste året har vi inte haft ett enda ska jag väll också tillägga.

Mina privata planer är att bygga ett eget hus och till det har jag tänkt att kunna klara mig några dygn utan elmatning uteifrån speciellt efter stormar osv. Så det är det jag har som grund när jag tänker på energilagring osv. Den artikeln som blev länkad till mig, den personen tog det längre och ville vara helt självförsörjande, så längt har jag inte tänkt gå. :)
 
D Daniel 109 skrev:
Det blir väldigt dyr el den tiden. Ett elverk blir nog mycket billigare.
Vet inte om det var svar till någon specifik, har tittat på elverk problemet med de flesta som har någon vidare effekt har även hög volym som någon granne kanske inte gillar. Om det är diesel, så fick jag höra när jag köpte min bil, att det behöver vara omsättning på dieseln, annars så kan den separera eller om det var att den kunde börja vaxa sig något av det iaf. :)

Sen om man skaffar solceller, varför inte själv försöka ta hand om det som genereras under sommaren. :)
 
A AndersMårtensson skrev:
Men för hans behov (i artikeln) och beräknade användning, så räckte det med en 10m3 tank för att lagra väte i. Så det verkade ju vara görbart.
Jag tror att det blir väldigt dyrt, om man ska förvara så mycket gas på ett säkert sätt.
10m3 borde väl kunna spränga bort ett antal hus?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tror att det blir väldigt dyrt, om man ska förvara så mycket gas på ett säkert sätt.
10m3 borde väl kunna spränga bort ett antal hus?
Ingen aning hur den personen i artikeln hade gjort förvaringen, men brandförsvaret hade varit där och godkänt det iaf. Och väte är bara explosivt om det blandas med syre. Bara väte händer det inte mycket med. Eller rättare sagt, man måste upp i väldigt höga temperaturer och/eller extremt tryck, så händer det extremt mycket. Solen använder väte fussionering för att skapa värme och ljus. :)
 
Hoppas den blå röd gröna röran inte ändrar sig och inför stödet igen
 
  • Textutdrag på papper som citerar Percy Barnevik om Sveriges energiförsörjning med fördelar som billig, ren och säker el.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
C
E eleson skrev:
Lagring handlar väl bara om att ta ut mindre effekt ur vattenkraftverken, och låta vattenreservoarerna vara vår lagring?
Med den mängden vattenkraft vi har så är väl lagring inget problem för oss, till skillnad mot andra länder.
Tekniskt kan man gå längre än så. Man kan använda överskott från sol/vind till att pumpa vatten från ett magasin till nästa uppströms. (Sista steget från havet bör undvikas in i det sista för att inte få in saltvatten.)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Tekniskt kan man gå längre än så. Man kan använda överskott från sol/vind till att pumpa vatten från ett magasin till nästa uppströms. (Sista steget från havet bör undvikas in i det sista för att inte få in saltvatten.)
Jag såg ett program från Madeira, där de gjorde precis på det viset.
 
C civilingenjören skrev:
Tekniskt kan man gå längre än så. Man kan använda överskott från sol/vind till att pumpa vatten från ett magasin till nästa uppströms. (Sista steget från havet bör undvikas in i det sista för att inte få in saltvatten.)
Pumpa kan man göra för att spara på solen, men man måste fortfarande hålla sig inom dagens vattendomar i form av maxflöde mm. Detta gör att de flesta älvar utnyttjas väldigt hårt redan idag.
 
Det måste vara stora prisskillnader för att pumpkraftverk ska vara rimliga. Det gäller på dygnsbasis, på årsbasis är det otänkbart. På dygnsbasis passar solkraften in rätt bra mot belastningen. Med andra ord är pumpkraft inte ett vettigt alternativ för att stötta solkraft alls.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
C
Det stämmer inte riktigt med Wikipedia:
"Mit dem Ausbau der erneuerbaren Energie im Zuge der Energiewende hat sich das Betriebsmuster von Pumpspeicherkraftwerken deutlich gewandelt. Insbesondere im Sommer, wenn die Photovoltaik tagsüber große Mengen elektrischer Energie ins Netz speist, wird die Mittagsspitze und häufig auch große Teile der Mittellast von Photovoltaikanlagen gedeckt, so dass sich die Betriebszeiten von Pumpspeichern stärker in die Morgen- und Abendstunden verschieben. Gleichzeitig führt der Ausbau von Wind- und Solarenergie langfristig zu einem zunehmenden Speicherbedarf, um die volatile Erzeugung ausgleichen zu können. Daher wird in Zukunft mit einer steigenden Bedeutung von Speicherkraftwerken, darunter auch Pumpspeicherkraftwerken gerechnet."

Eller menar du att pumpkraft inte behövs här i Norden för att vi har längre dagar på sommaren än vad de har på kontinenten? Så att vi här uppe inte behöver lagra energi mitt på dagen för att använda på kvällen och morgonen?

Och på engelska: "It is particularly likely that pumped storage will become especially important as a balance for very large scale photovoltaic generation."

Du skriver om årsbasis och dygnsbasis men vad finns däremellan? Antag att vi har ett stabilt högtryck över Skandinavien i ett par veckor under sommaren. Sedan kommer ett lågtryck med moln.

Vattendomar är ofta från tiden före sol- och vindkraft då man inte förutsåg behov av storskalig lagring så som nu. Kanske skulle domarna bli annorlunda om de omprövades?
 
Min tyska är inte på topp. Det är bara att du tittat på nordpool. Vi har inte höga priser när det är mörkt, i alla fall inte på sommaren. Dt finns några pumpkraftverk i Sverige, men de används inte för att det inte lönar sig. När de byggdes var tanken att pumpa upp på natten när elen är billig och släppa ner på dagen. Men elpriserna varierar för lite för att det ska vara lönsamt. Kan man inte få ut en cykel per dygn blir det på tig för dyrt. Att lagra över längre tidsperiod är inte rimligt
 
Vattendomar att är inte särskilt troliga att ändras till att tillåta mer vatten då det finns stora problem med erosion vid höga vattenflöden.

Det stora problemet med att pumpa upp vatten är dock att hitta lämpliga sjöar. Det skall vara hög fallhöjd och nära mellan sjöarna, som dessutom skall vara relativt stora så att det går att pumpa upp stora mängder vatten utan att höja och sänka sjöarna för mycket.

Spontant (har inte aktivt letat, men utifrån min kunskap) är det bara en kombination sjöar som uppfyller detta i Sverige och det är på vardera sidan om Stora Sjöfallet i Lule älv. Det har talats om att lägga en tunnel mellan Vänern och Vättern, men det är inte realistiskt av flera orsaker, bland annat avståndet mellan sjöarna i relation till fallhöjden. Det kanske kan finnas ytterligare någonstans i fjällen där det vore möjligt.

Däremot så skulle man kunna gå händelserna en aning i förväg och dämma upp Bottenviken i Kvarken. Fallhöjden skulle då kunna bli ett par meter på sikt, man motverkar dessutom landhöjningen. Trots den ringa fallhöjden så skulle detta kunna bli ekonomiskt fördelaktigt då mängden vatten är enorm. Man får dessutom en landförbindelse till Finland på köpet. Det är förvånansvärt kort avstånd från Holmön till öarna utanför Vaasa och det är inte särskilt djupt heller. Man tvingas kontinuerligt att muddra där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Raptor50 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det har talats om att lägga en tunnel mellan Vänern och Vättern, men det är inte realistiskt av flera orsaker, bland annat avståndet mellan sjöarna i relation till fallhöjden. Det kanske kan finnas ytterligare någonstans i fjällen där det vore möjligt.
Mellan Turkiet och norra Cypern går det en tunnel som förser hela norra delen med dricksvatten och om södra Cypern ville vara med, skulle de räcka till dem också. Så ogenomförligt är det knappast att bygga långa tunnlar.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nej, men ska ulödesfrlusterna bli rimliga blir det enorma dimensioner. Sedan vill man inte ha vänervatten i vättern.
 
  • Älska
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.