Visst kan en kommande regering peta in mer pengar. Men var ska de få dem ifrån? De kan inte höja skatten under året.
 
De kan dra in andra bidrag...
 
Va? Det är den enda rimmliga fortsättningen. Jag ärförvånad att det fick fortgå så länge det gjorde
 
När det gäller lagring av elen som solpaneler producerar så har jag funderat lite. Det borde gå att spjälka vatten och lagra vätet som produceras. När man sedan behöver el, så kör man det genom en bränslecell. Man kan ha väldigt hög energitäthet på vätelagring (många gånger högre än i dagens bästa batterier). Men, frågan är om man får det? Det blir ju ett tryckkärl med en explosivgas man kommer att ha. Sedan, om jag förstod det rätt, så är spjälkningen av vatten inte jätte effektiv.

Men tänk om man kunde forska lite mer på det, kanske det kan ersätta batterier, och så får man tryckkärlen/tankarna nedgrävda för att iaf skydda lite mot explosioner, lite som mackarna har idag med diesel, bensin och de andra drivmedlena de tillhandahåller.

Vet inte om detta skulle kunna vara något för framtiden, men det jag läst låter iaf positivt.
 
A AndersMårtensson skrev:
När det gäller lagring av elen som solpaneler producerar så har jag funderat lite. Det borde gå att spjälka vatten och lagra vätet som produceras. När man sedan behöver el, så kör man det genom en bränslecell. Man kan ha väldigt hög energitäthet på vätelagring (många gånger högre än i dagens bästa batterier). Men, frågan är om man får det? Det blir ju ett tryckkärl med en explosivgas man kommer att ha. Sedan, om jag förstod det rätt, så är spjälkningen av vatten inte jätte effektiv.

Men tänk om man kunde forska lite mer på det, kanske det kan ersätta batterier, och så får man tryckkärlen/tankarna nedgrävda för att iaf skydda lite mot explosioner, lite som mackarna har idag med diesel, bensin och de andra drivmedlena de tillhandahåller.

Vet inte om detta skulle kunna vara något för framtiden, men det jag läst låter iaf positivt.
Tekniken finns det är bara en kostnadsfråga.

Ja och explosionerna kan man behöva beakta.
 
Tyvärr är det väldigt dyrt att långtidslagra väte då de små atomerna lätt kryper igenom andra material. Dessutom är effektiviteten vid spjälkning av vatten till H+O mha sol bara ca 2%. Man måste upp i 1500-2000 grader för att kunna spjälka vattnet och dessutom så används ofta platina som katalysator i processen.

Idag framställs huvudsakligen vätgas från naturgas (fossila ämnen). Man har diskuterat att framställa vätgas för storskaliga bränsleceller från naturgas, detta då det skulle vara relativt lätt att fånga upp den koldioxid som bildas som en del av en industriell process, men då krävs naturligtvis en långtidslagring av koldioxiden (troligen långt ner i berggrunden) också.
 
Tänkte man kunde använda den överblivna elen till att spjälka vatten, annars blir det nog lite jobbigt, precis som du skriver.
 
D Daniel 109 skrev:
Visst går det. Här är en som gjort det. [länk]

Men man måste ha gott om pengar att lägga på det.

Verkningsgraden ligger inte alls på 2%. Drygt 60% är mer rätt. Men sedan tillkommer förluster innan man har el igen.
Det beror nog på vilken process man har och hur man räknar. Jag har tittat på tillfört solljus till väte och där har det handlat om ca 2% i det materialet jag tittat på. En riktigt bra solcell ligger på ca 20% och en lite sämre på 10% om jag inte är helt fel ute. 60% på 10% blir då ca 6% vilket visserligen är en faktor 3-6x fel, men inte 30x fel i alla fall. Sedan tittade jag på direkttillverkning från solljus vilket uppenbarligen är mindre effektivt än att gå via solceller. Ovanligt att en omväg (i detta fall via el) ger högre effektivitet dock, men det förekommer uppenbarligen.
 
Koolt. Det verkar ju görbart, om än väldigt dyrt.

Tack för det. :)
 
Är det någon som vet när brytpunkten för den ändrade nivån kommer vara?
När installationen skedde, när ansökan gjordes eller när beslutet om bidraget tas?
 
Sänkt bidrag till 15% för att producera egen grön el på sitt tak i Sverige. - Men 30% i bidrag för att göra ROT (eller RUT) på villan i Spanien. Grattis Sverige!
Appropå resonemanget om att "olika energiformer skall bära sina egna kostnader"?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H heppe72 skrev:
Sänkt bidrag till 15% för att producera egen grön el på sitt tak i Sverige. - Men 30% i bidrag för att göra ROT (eller RUT) på villan i Spanien. Grattis Sverige!
Appropå resonemanget om att "olika energiformer skall bära sina egna kostnader"?
Du är medveten om bidraget är på hela anläggningen och ROT/Rut är bara på verifierad kostnad för arbete? Du kan få schablon ROT på solcellsanläggningen också.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det OK med en länk till "alternativmedia" i sammanhanget?
[länk]
Kommer den från vänster så går det bra ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.