Stickan56
mexitegel mexitegel skrev:
Fastighetsskatten är statlig och inte kommunal.
Det stämmer, men den är ersatt med en kommunal fastighetsavgift.

Stickan
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Så kan man ju säga att det är redan, med samma argumentation som du använder gällande bilismen. En villaägare betalar fastighetsavgift till kommunen, som de kan använda till "vad som helst", t ex subventionera bygge av kommunala hyreslägenheter.
Många (kanske de flesta) kommuner tar ut vinster och liknande tillgångar från sina bostadsbolag in i den kommunala ekonomin, vilket har påpekats många gånger, så nej, det håller inte att fastighetsavgiften (kan) bekosta lägenheter. I ett vanligt bostadsbolag hade dessa pengarna gått till att upprusta husen eller periodiseras till framtida behov (stambyten och andra större renoveringar).

Sedan betalar även ägare till hyresfastigheter bostadsskatt, något som vi hyresgäster i sin tur får betala genom hyran.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det stämmer, men den är ersatt med en kommunal fastighetsavgift.

Stickan
Ja, det vet jag ju egentligen väldigt väl. Har inget bra att skylla på heller :)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Åter till trådens ämne, sänkt statligt stöd till solceller. Är det verkligen så att bidraget per person/anläggning eller vad det räknas på halveras? Jag trodde bara det var pengarna för detta stöd som halverades, men at storleken på stödet i sig till de som får stöd är oförändrat?
 
En halvering är förslaget från M och KD vars budget gick igenom. Visdt skulle man kunna fortsätta på samma nivå, men med tanke på att pengarna tog slut förra året, när det var dubbet så mycket, och att utbygnadstakten ökar så kommer i så fall många att bli helt utan bidrag.
 
Men är det itne bara att de får vänta lite på pengarna eftersom de tog slut? Eller man kan bli utan för att pengarna hos myndigheten är slut, även om man får det beviljat?
 
Är det en begränsad budget så är det det, är pengarna slut så är de. Det blir ju inte mer pengar för att man sätter en högre bidragsnivå.
 
Det är helt sant, men man kanske sätts i kö för att få utbetalning när/om det kommer mer pengar till myndigheten? Det är så jag tänkte det fungerar iaf. Men jag kan ju ha helt fel. :)
 
Så bra!
Vi behöver ingen mer intermittent elkraft i systemet. Solkrafts älskare kan betala sin egen hobby utan bidrag!
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Om man väljer att tro på Solkompaniets inlägg så är inget riktigt satt i sten när det gäller bidraget. Gällande solkraftens existensberättigande så är det först när man kan koppla ihop det med ett batteri för energilagring som samhällsnyttan och nyttan för anläggningsägaren kan realiseras helt.
 
optimum
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är inte spikat hurbidraget kommer att se ut. Men det är ju en budget satt, i den finns det inte pengar till mer.

Batterier är varken lönsamt, miljövänligt eller löser solkraftens problem.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Tydligen kan efter ett halvår eventuellt peta i mera pengar om man känner för det som regering.

Att batterier idag inte finns på kartan som lönsam lösning i Sverige tror jag de flesta håller med om. Det som behövs är framtidens teknik (eller framtidens kostnad för batterierna). Om priserna på batterier fortsätter efter de prognoser som finns idag så kommer det bli svårt att få ekonomi på kol och gas-kraftverk i framtiden. Det är ju trevligt för länder med en jämn fördelning av soltimmar över dagen.

I Sverige så borde man dock satsa på kärnkraft om inte annat som metod för att processa vårat kärnavfall på. Om det sedan råkar generera el till Sverige under kalla vintrar med dåligt med vatten i magasinen ja det är ju smällar man får ta.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.