Vi har ett lånelöfte på 1.250.000. När vår kontakt på banken beviljade lånet så snackade han om att det var viktgit att om priset blev billigare så var vi tvungna att höra av oss. Men om vi kommer så långt som att besiktiga ett hus och sedan gör avdrag på 50-100 tusen som vi måste ha till reperationer. Då måste vi väl få behålla dom pengarna ändå? Förstår inte riktgit hur han menar och varför det är så viktgit dom får veta det.
 
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar.
Du menar om huset kostar 1 100 000 så kanske du vill ha lån på 1250 000 för att du vill reparera huset.
Banken kan ju ha den uppfattningen att dina reparationer inte leder till en säker värdeökning på huset för motsvarande värde. I så fall kanske de inte vill bevilja ett bolån till över husets värde.
 
Ja. Det var så jag tänkte. Men om lånet redan är beviljat/lånelöfte så tycker man att dom redan tycker huset är värt 1.250.000. Eftersom vi har fått lånelöfte just på ett specifikt hus.
:)
 
Vad vet banken om huset?
 
Bara att det finns pantbrev på 1.200.000
:)
 
Strular en bank så snacka med en annan. Det är också bra om dom vet att det är flera som vill ha er som kund!
 
Det e sant. Om jag har lånelöfte på en bank..så skulle jag ju säkert få det på en annan och kanske till och med lite förmånligare, om jag byter bank.
 
Det är ganska ovanligt att man kan få lån på högre belopp än vad man faktiskt betalade när man köper ett hus. Köpeshillingen är den bästa värdering banken kan få just i det ögonblicket. Dvs det var det pris som marknaden just då ansåg att huset var värt. Mer än så kan/får banken inte låna ut med huset som säkerhet.

Om du sedan vill låna lite mer för ex. renoveringar så måste den delen av det hela bedömmas efter helt andra kriterier än hur man bedömmer värdet på själva huset.
 
Då hade vi nog tur. Köpte huset för 595k och lånade 750k för att ha och renovera för utan problem, värderade t.o.m. upp huset i förtid för att funna få bättre ränta i.o.m det mesta kom i bottenlånet.
 
Kanske uttryckte mig lite svävande. Givetvis inget ovanligt tat man får låna till renoveringar. Men Då är det ju värdet av renoveringen som bedöms av banken. I tråden här handlar det ju om huruvida man kan låna upp mer vid ett köp bara för att lånelöftet ligger högre än köpesumman. Om man vill göra det och gör det till en renovering som man med rimlig tydlighet visar för banken så kan det säkert gå. Men man kan inte räkna med att få låna mer än köpesumman utan att ange på vilket sätt huset kommer att öka i värde på grund av lånet.
 
Att du har fått lånelöfte på en viss summa betyder inte att du får låna så mycket villkorslöst, utan det är vad banken maximalt är beredd att låna ut till dig om huset du köper är tillräcklig säkerhet för det lånet. Köper du ett billigare hus så är det ju också värt mindre som säkerhet och du har ingen som helst rätt att kräva att få låna summan av hela lånelöftet. Vad du däremot kan göra är att du kan köpa huset och låna till det, be banken att göra en värdering och om de bedömer att huset är värt mer höja dina lån.

Alternativet, om huset inte kan värderas högre, är att, som hemmapularen säger, ta fram en plan på hur du genom dina insatser kan höja värdet på huset och låna till det. Det vanligaste då är att "renoveringslånet" fungerar som ett byggkreditiv, dvs du får ut pengarna i takt med kostnaderna, men till en högre räntesats. När renoveringen är klar värderas huset igen och renoveringslånet läggs in i bolånet, antingen i bottenlånet om värdet är tillräckligt högt, eller som ett nytt topplån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.