Vi håller på och renoverar vårt badrum och har tagit in hantverkare på fast pris.
Ett av momenten är att snickaren ska sätta gipsskivor i taket och samtidigt sänka det något.
Efter sänkningen är taket något snett, det diffar 2,5 cm från ena sidan av väggen till den andra.
Detta är på en vägg på ungefär 1,5 m, och sitter rakt fram när man kommer in i badrum, dvs väldigt synligt.
Snickaren säger att "detta kan kakelsättaren ljuga bort", vilket säkert delvis är sant. En av väggarna är också sned och i detta fall diskuterade vi innan och kom fram till att låta den vara sned just av denna anledning. Vad det gäller taket hade vi dock ingen diskussion innan och jag hade gärna sett att taket var rakt. Till saken hör också att det sitter ett fönster på den aktuella väggen vilket kommer göra det svårare för kakelsättaren att "ljuga bort" snedheten.
Så min fråga är helt enkelt, om en snickare ska sänka ett tak kan man förvänta sig att detta görs rakt?
I vårt fall har vi förhandlat om ett fastpris så vi skulle naturligtvis se att det görs ordentligt, men vi har ju naturligtvis inte förhandlat om varje minsta detalj, dvs i detta fall om väggar och tak ska vara raka. Jag tog för givet att så var fallet.
Så, har jag rätt i att taket borde vara rakt och kan jag isf kräva detta? Eller är det rimligt att taket sänks utan att det blir rakt och att jag i sådana fall får betala extra utöver fastpris offerten för att få det rakt?
Ett av momenten är att snickaren ska sätta gipsskivor i taket och samtidigt sänka det något.
Efter sänkningen är taket något snett, det diffar 2,5 cm från ena sidan av väggen till den andra.
Detta är på en vägg på ungefär 1,5 m, och sitter rakt fram när man kommer in i badrum, dvs väldigt synligt.
Snickaren säger att "detta kan kakelsättaren ljuga bort", vilket säkert delvis är sant. En av väggarna är också sned och i detta fall diskuterade vi innan och kom fram till att låta den vara sned just av denna anledning. Vad det gäller taket hade vi dock ingen diskussion innan och jag hade gärna sett att taket var rakt. Till saken hör också att det sitter ett fönster på den aktuella väggen vilket kommer göra det svårare för kakelsättaren att "ljuga bort" snedheten.
Så min fråga är helt enkelt, om en snickare ska sänka ett tak kan man förvänta sig att detta görs rakt?
I vårt fall har vi förhandlat om ett fastpris så vi skulle naturligtvis se att det görs ordentligt, men vi har ju naturligtvis inte förhandlat om varje minsta detalj, dvs i detta fall om väggar och tak ska vara raka. Jag tog för givet att så var fallet.
Så, har jag rätt i att taket borde vara rakt och kan jag isf kräva detta? Eller är det rimligt att taket sänks utan att det blir rakt och att jag i sådana fall får betala extra utöver fastpris offerten för att få det rakt?
De har gjort iordning golvet och gjort detta rakt, därefter satt gipsskivor med glasfiber på vägg samt vanlig gipsskiva i taket. Gipsskivorna är ju lika långa och står på ett rakt underlag så att säga. I vänster sida av väggen diffar det ca. 0,5 cm till det sänkta taket och i höger kant ca 3 cm. Denna glipa ska de på något vis fylla i senare, lite oklart hur men antagligen med en bit gipsskiva.
Vet inte riktigt vad AMA är för något och vid en snabb googling hittar jag bara diverse licenser att köpa och liknande. Ni får gärna hjälpa mig vidare, exempelvis direktlänk om sådan finns. Eller om någon vet hur det ligger till får ni gärna svara!
Tillägg: Har även mätt med vattenpass ja, och kommer fram till samma sak då.
Vet inte riktigt vad AMA är för något och vid en snabb googling hittar jag bara diverse licenser att köpa och liknande. Ni får gärna hjälpa mig vidare, exempelvis direktlänk om sådan finns. Eller om någon vet hur det ligger till får ni gärna svara!
Tillägg: Har även mätt med vattenpass ja, och kommer fram till samma sak då.
Redigerat:
Kolla om du hittar Hus AMA på biblioteket. AMA brukar sätta nivån för vad som anses vara ett fackmässigt utförande så blir det en diskussion kring om taket är tillräckligt rakt så kan det vara bra att visa upp vilka toleranser som gäller enligt AMA och hur de mäts upp.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Antagligen var snickaren stressad och smackade upp panelen/reglarna utan att kolla om de faktiskt blev raka. Gipset läggs såklart kloss an panelen och skruvas fast. Först då konstaterade säkert han själv problemet men då var redan gipset på plats.
Roland: Så kan det mycket väl vara, men är det okej? Om de har gjort fel, borde de inte rätta till det?
Såhär ser det ut förövrigt:
Golvet är alltså fixat rakt, gipsskivor på väggarna av standardlängd... glipan gör att snedheten av taket synd väldigt väl. Känner mig allt mer tveksam till att kakelsättaren kommer att kunna "ljuga" bort detta på ett bra sätt, fönstret underlättar ju inte heller. Vi ska även ha relativt små kakelplattor på väggarna (15x15).
Borde jag kräva att de åtgärdar detta? Gör om, gör rätt så att säga...
Såhär ser det ut förövrigt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet är alltså fixat rakt, gipsskivor på väggarna av standardlängd... glipan gör att snedheten av taket synd väldigt väl. Känner mig allt mer tveksam till att kakelsättaren kommer att kunna "ljuga" bort detta på ett bra sätt, fönstret underlättar ju inte heller. Vi ska även ha relativt små kakelplattor på väggarna (15x15).
Borde jag kräva att de åtgärdar detta? Gör om, gör rätt så att säga...
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
hehe jag är inte själv hantverkare men när jag satte gips i taket i mitt badrum så hade jag ingen sådan glipa
Du kommer få ha en större platta på höger sida än på vänster sida av den väggen. Om du nu står i dörrposten och tar bilden så blir det mer tydligt än om det är en vägg som du aldrig riktigt kan se rakt framifrån.
Du kommer få ha en större platta på höger sida än på vänster sida av den väggen. Om du nu står i dörrposten och tar bilden så blir det mer tydligt än om det är en vägg som du aldrig riktigt kan se rakt framifrån.
Moderator
· Stockholm
· 52 427 inlägg
Men du skriver att golvet är rakt. Det är ju i så fall antagligen fel. Det skall vara lutning på ett badrumsgolv. Så frågan är igen, hur har du mätt att taket lutar?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Fast nu ser jag en sak som jag inte riktigt förstår. Anledningen till varför du sänker taket är väl för att kunna montera spotlights i badrummet? Men istället har elektrikern förberett med en enda strömkabel i mitten av badrummet. Betyder detta att du istället enbart ska ha en lampa i taket? Eller är tanken att snickarn ska sätta panel utanpå gipset i taket man ser på bilden och sen bygga in apparatdosor som spottarna ska monteras i för att senare sätta ytterliggare ett lager gips?
Jag vet inte hur man ska kunna ljuga bort ett snett tak... plattorna har några mm fog så det är inte mycket att spela på.
Men det är lite typiskt att nästa hantverkare ska fixa föregående hantverkares fel
Nej be han göra om taket och sätt det rakt då, betala ev en timme eller två extra om du hade fastpris.
Men det är lite typiskt att nästa hantverkare ska fixa föregående hantverkares fel
Nej be han göra om taket och sätt det rakt då, betala ev en timme eller två extra om du hade fastpris.
För att besvara de frågor som har kommit upp.
Golvet är rakt, men det är för att fall ännu inte har ljutits.
Det ska endast sitta en lampa i taket helt korrekt. Taket ska egentligen endast sänkas så mycket att rördragningen döljs. Vi blir i samma veva av med den gamla träpanelen som vi inte längre ville ha.
Jag har nu pratat med snickaren och han ska justera taket. Vi nämnde ingen kostnad så jag räknar med att detta kommer att ingå i original offerten med fast pris. Allt annat vore, enligt mig, orimligt. Visst är det så att om de ska lägga till en kostnad på en redan fastpris offert att de måste meddela detta innan åtgärden görs isf?
Golvet är rakt, men det är för att fall ännu inte har ljutits.
Det ska endast sitta en lampa i taket helt korrekt. Taket ska egentligen endast sänkas så mycket att rördragningen döljs. Vi blir i samma veva av med den gamla träpanelen som vi inte längre ville ha.
Jag har nu pratat med snickaren och han ska justera taket. Vi nämnde ingen kostnad så jag räknar med att detta kommer att ingå i original offerten med fast pris. Allt annat vore, enligt mig, orimligt. Visst är det så att om de ska lägga till en kostnad på en redan fastpris offert att de måste meddela detta innan åtgärden görs isf?