Hej,

Vi kollar på ett hus som vi har fastnat för men tycker att det är alldeles för hög energiförbrukning. Energideklarationen säger 105 kWh/m2 men i det ligger det att nuvarande ägare har eldat ca 9m3ved / år i en kamin och där har man räknat med 1000kWh/m3 ved, vilket jag tror är lite snålt.

Idag värms huset av direktverkande el och skulle vi ta över huset så skulle vi konvertera till vattenburet. Det sänker ju naturligtvis inte energiförbrukningen och vi inser ju att vi även skulle behöva lägga pengar på det.

Min fråga är om det finns något sätt att ta reda på vilka åtgärder man kan göra som skulle vara lönsamma, innan vi köper huset?

Redigerat:
Hur stort är huset? 105kWh/m2/år låter ju knte jättefarligt tycker jag?! Nu bor iofs jag i en "dragig" kåk från 1950 :)

Om huset är 150kvm och du drar 105kWh så är det bara knapöpt 16000. Ved i en kamin brukar enligt min uppfattning generera god värme men oftast oxå mkt övervärme så att säga...

Mer info om huset hade gett bättre underlag att hjälpa till :)

Annars är väl generellt tilläggsisolering många gånger vettigt, tätning av fönster och dörrar. Kontroll av ventilation om det finns sådana möjligheter... Luftvärmepump?

Kan ju oxå fundera på varmvatten, framställs via elektrisk beredare? Ålder? Hur många har bott där, hur mkt energi till just varmvatten?
Vad har dom haft för innetemperatur??

Många faktorer som spelar in på energiförbrukningen :-/

Energideklarationen säger väl i 99% av fallen:
1: Tilläggsisolera vinden (egen kommentar, gör det rätt annars tråkigt)
2: Installera luft-luftpump
3: Installera snålspolande munstycken

Känns lite trist och enkelspårigt i deklarationerna, ligger lixom ingen egentlig tanke bakom... Men som med allt här i världen finns det naturligtvis guldkorn även där ;-)

• Gilla
namor
  • Laddar…
Akahigi
JothaR skrev:
Energideklarationen säger väl i 99% av fallen:
1: Tilläggsisolera vinden (egen kommentar, gör det rätt annars tråkigt)
2: Installera luft-luftpump
3: Installera snålspolande munstycken

Känns lite trist och enkelspårigt i deklarationerna, ligger lixom ingen egentlig tanke bakom... Men som med allt här i världen finns det naturligtvis guldkorn även där ;-)
De är riktigt tråkig läsning faktiskt. Man hade kanske kunnat undvika den extrakostnaden och lagstiftning mm. Frågan är vad det kostar totalt.

4. Köp värmereglersystem som typ iqtherm eller liknande.

Vad räknar du på att ett nytt vattenvärmesystem ska kosta. L/Luftvärmepump betalar sig på 3-4 år och den kan hjälpa till att sprida värmen från kamin.
Ved är så svårt att räkna på eftersom måttet kan vara staplat eller stjälpt samt sort, kvalité och kaminens effekt så de har nog räknat i underkant. Lite vetande om ved nedan.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:522819/FULLTEXT01.pdf

Redigerat:
Tack för svaren.

Huset är på hela 236m2, så det drar iväg. Intressant läsning angående ved, och det gör ju en naturligtvis mer skeptisk :). Energivärdet blir ju snabbt betydligt värre om man justerar konverteringsfaktorn uppåt. Vi har inget intresse av att hantera de mängderna ved och elda så mycket som de har gjort.

Det sitter redan en luft-luftpump, så energideklarationen har redan tagit hänsyn till det.

Låter ju som konvertering till vattenburet värmesystem och en ganska stor bergvärmeanläggning är det som bör ordnas och blir lönsamt efter ett antal år även om det kostar en hel del i investering.

Ja, investeringen är egentligen inte någonting som jag är rädd för. Det är att det finns en risk att energikostnaden fortfarande kommer att vara väldigt hög, eftersom föregående ägare har eldat med så pass mycket ved.

Om man vet när huset är byggt, vilken typ av hus och hur stort det är samt var i Sverige det ligger brukar det gå att göra en ungefärlig uppskattning av energibehovet för uppvärmning. Sedan kan man anta att en modern bergvärmepump har en årsverkningsgrad på åtminstone 3,5, dvs man måste betala el [kWh] motsvarande 1/3,5 av energibehovet. Tillkommer hushålls-el som ofta kan vara 5000-6000 kWh/år.

Tack. Ursäkta den dumma frågan men kan man ha den verknadsgraden även för ett större hus?

RobbanA skrev:
Tack. Ursäkta den dumma frågan men kan man ha den verknadsgraden även för ett större hus?
Absolut, så länge bergvärmeanläggningen inte är underdimensionerad så spelar storleken på huset ingen roll! Jag skulle t.o.m. säga att års-COP på 3,5 är lågt räknat på en ny BV-anläggning! En bit över 4 är absolut möjligt. Nära 5 med optimala förhållanden!

Intressant. Jag har nog kanske varit lite för fokuserad på energiförbrukning och inte kostnaden. Bara så att jag förstår Josth's beskrivning; när man pratar om årsverkningsgrad på 4 så innebär det att man måste betala el motsvarande 25% av energibehovet?

RobbanA skrev:
Intressant. Jag har nog kanske varit lite för fokuserad på energiförbrukning och inte kostnaden. Bara så att jag förstår Josth's beskrivning; när man pratar om årsverkningsgrad på 4 så innebär det att man måste betala el motsvarande 25% av energibehovet?
Det är korrekt uppfattat!

• Gilla
RobbanA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.