BirgitS BirgitS skrev:
Har du några rättsfall på det?
Tar man äldre hus/lägenheter så kan de vara uppmätta med gamla regler eller med nya och det kan ju skilja mer än 10 % i resultat beroende på vilket regelsystem som har använts.
BirgitS BirgitS skrev:
Har du några rättsfall på det?
Tar man äldre hus/lägenheter så kan de vara uppmätta med gamla regler eller med nya och det kan ju skilja mer än 10 % i resultat beroende på vilket regelsystem som har använts.
Kanske lite slarvigt uttryckt av mig. Naturligtvis måste man väga in även husets ålder och utformning i bedömningen. Vad jag läst mig till krävs det minst 5% fel. Men som du säger, om det framgår att det är gamla uppgifter i ett gammalt hus där man borde kunna förvänta sig avvikelser kanske man får acceptera ännu större avvikelser.
 
B Byggdjuret skrev:
Men varför vill du veta värdet för 7år sedan?
I den processen utgår man fsg priset.
Annars kollar man på vad hus i liknande skick kostar i samma område kostade då. Men varför vill veta värdet för 7år sedan? Det är samma som man betalade för huset.
Men taxeringsvärdet? De hänger inte med i utvecklingen.
Skadan uppstod för 7 år sedan (man ansdr att man betalat för mycket). Så då måste man utgå ifrån värdeskillnaden vid den tidpunkten.
 
M MrXman skrev:
Skadan uppstod för 7 år sedan (man ansdr att man betalat för mycket). Så då måste man utgå ifrån värdeskillnaden vid den tidpunkten.
Nej. Man gör en oberoende värdering av värderingsman på de två alternativ som finns, dvs 200+20 och 180+40 kvm.

Ett annat alternativt etablerat tillvägagångssätt är att be tre olika etablerade mäklare lokalt göra egna värderingar på samma premisser och sen tar man snittet på de tre värderingarna.
Sen har du en (eventuell) procentuell skillnad på värdet för fastigheten avseende 200+20 kvm och 180+40 kvm och den procentuella fördelningen kan du sen applicera även på försäljningssumman 2014 eftersom det eventuella förhållandet i värde beroende på ytan bi/boarea inte kommer ha förändrats.
 
timmelstad timmelstad skrev:
Nej. Man gör en oberoende värdering av värderingsman på de två alternativ som finns, dvs 200+20 och 180+40 kvm.

Ett annat alternativt etablerat tillvägagångssätt är att be tre olika etablerade mäklare lokalt göra egna värderingar på samma premisser och sen tar man snittet på de tre värderingarna.
Sen har du en (eventuell) procentuell skillnad på värdet för fastigheten avseende 200+20 kvm och 180+40 kvm och den procentuella fördelningen kan du sen applicera även på försäljningssumman 2014 eftersom det eventuella förhållandet i värde beroende på ytan bi/boarea inte kommer ha förändrats.
Lycka till. Värderingsmän värderar bara det de kan se.
 
M MrXman skrev:
Skadan uppstod för 7 år sedan (man ansdr att man betalat för mycket). Så då måste man utgå ifrån värdeskillnaden vid den tidpunkten.
Du missar en detalj. Vi har husets värde för 7år sedan räcker inte det?
Annars kollar man vad liknande hus gick för.
Å andra sidan det är en icke fråga...
Rätten skulle inte ta upp frågan. 7år är för lång tid
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
Man kanske skulle mäta upp husen och stämma säljaren för alla möjliga felaktigheter eller varför inte vara nöjd med det man nu valde att köpa?
Har hittat massor man kunnat processa som ”dolda”fel..... t.ex felaktigt monterade vattenkopplingar, väggar utan isolering, felaktigt fall i våtrum, brisfällig el. allt missat av säljarens besiktningsman samt av anticimex koll för försäkringen.....
Eller inse att jag sa sanningen till mäklaren vid frågan om jag ville besiktiga innan afgören var klar ”vaför då, det är ju ett ”ruckel” jag köper”

Är efter sju spännande år med massor av roliga upplevelser riktigt nöjd med köpet och skulle aldrig bråka med säljaren om nått
Hitintills haft fyra vattenläckor på hempulad vvs
Hittat fullt med gammal plåtkulo som fortfarande är inkopplad och skarvad.....
Ursprungsbyggnaderna är från 1910-1914
Om till och hemmapulat efter förhoppningsvis bästa förmåga under 1960-1970-1980-1990-2000talet iofs har jag även hittat spår från ändringar på 1940tal också......

Tyvärr har ju verkligheten blivit att det ”tjatas” om dolda fel och hur man ska pungslå säljare på pengar för sånt som är uppenbart / lätt att se.........
Ungefär som att begära pengar tillbaka från bilhandlaren för att bilen drar mer bränsle än vad som deklareras enligt testcykel......
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Man kanske skulle mäta upp husen och stämma säljaren för alla möjliga felaktigheter eller varför inte vara nöjd med det man nu valde att köpa?
Har hittat massor man kunnat processa som ”dolda”fel..... t.ex felaktigt monterade vattenkopplingar, väggar utan isolering, felaktigt fall i våtrum, brisfällig el. allt missat av säljarens besiktningsman samt av anticimex koll för försäkringen.....
Eller inse att jag sa sanningen till mäklaren vid frågan om jag ville besiktiga innan afgören var klar ”vaför då, det är ju ett ”ruckel” jag köper”

Är efter sju spännande år med massor av roliga upplevelser riktigt nöjd med köpet och skulle aldrig bråka med säljaren om nått
Hitintills haft fyra vattenläckor på hempulad vvs
Hittat fullt med gammal plåtkulo som fortfarande är inkopplad och skarvad.....
Ursprungsbyggnaderna är från 1910-1914
Om till och hemmapulat efter förhoppningsvis bästa förmåga under 1960-1970-1980-1990-2000talet iofs har jag även hittat spår från ändringar på 1940tal också......

Tyvärr har ju verkligheten blivit att det ”tjatas” om dolda fel och hur man ska pungslå säljare på pengar för sånt som är uppenbart / lätt att se.........
Ungefär som att begära pengar tillbaka från bilhandlaren för att bilen drar mer bränsle än vad som deklareras enligt testcykel......
Låter som ett riktigt busfrö till hus du fick. Det är därför man älskar att bo i hus! För man aldrig vet när huset hittar på nästa hyss;)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Finns nog många överaskningar kvar att få.....
Men det är inget nytt kataloghus utan ett hus som folk levt och bedrivit verksamhet i......
Ett hus som åldrats med fel och brister ;)
Men tar man hand om det och ger det kärlek står det nog i 100år till

Tycker synd om TS som inte gillar sitt hus och ångrar köpet som gjordes för 7 år sedan.......
För att en altan byggts utan bygglov och att 20kvadratmeter haft felaktig benämning
Låter så hemskt att jag hoppas TS får tillbaka sina pengar vid försäljningen :rolleyes:
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
N
N NoPainNoGain skrev:
Ok. Jag försöker undvika bli lurad. Men det verkar som att många låter sig luras. Många ger upp helt enkelt. Vad är det för fel på att pröva om man har rätt. Börjar förstå nu varför det här landet är på väg utför. Att vika ner sig och ta ett steg tillbaka är numera normen.
Sluta se dig som ett offer, du har köpt ett hus och inte kontrollmätt arean, stod kanske fel i prospektet men ingen har gjort fel med ont uppsåt och du har därför inget att komma med och speciellt inte så långt efter. Inte så stort problem för dom flesta.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Finns nog många överaskningar kvar att få.....
Men det är inget nytt kataloghus utan ett hus som folk levt och bedrivit verksamhet i......
Ett hus som åldrats med fel och brister ;)
Men tar man hand om det och ger det kärlek står det nog i 100år till

Tycker synd om TS som inte gillar sitt hus och ångrar köpet som gjordes för 7 år sedan.......
För att en altan byggts utan bygglov och att 20kvadratmeter haft felaktig benämning
Låter så hemskt att jag hoppas TS får tillbaka sina pengar vid försäljningen :rolleyes:
Jag är övertygad om du kommer få vara med om fler upptåg från huset.
Du har har fått ett riktigt busfrö!
:p
Men det är därför man skaffar hus för busfröet.
 
En sak som jag kanske har missat i tråden.

Kan verkligen din juristvän ställa upp för en ”present”? Skall han arbeta svart för dig?

Jag undrar att om detta skulle komma upp till förhandling i Tingsrätten och du skulle förlora och bli tvungen att betala motpartens advokatkostnader, är det då verkligen värt allt slit och den otroligt långa tid en sådan här process kan ta?
 
N NoPainNoGain skrev:
Varför det? Säljaren har ju farit med osanning. Han uppgav ju 200 kvm när det i själva verket var 180 kvm. Kanske 170 kvm. Inte ok tycker jag. Men du kanske.
Säljaren tror ju uppenbart att han byggt ett hus som är 200kvm. Att uppenbart ljuga i taxeringen uppåt har jag aldrig hört talas om...

Sedan vill jag påpeka att 7 miljoner för ett hus för 6 år sedan "måste" vara i ett läge där iaf 5 miljoner är vädet på marken.

Med det sagt så är det ju bara köra på och hoppas att den som sålde huset har alldeles för mycket pengar för att bry sig.

Hade jag varit din vän juristen hade jag dock tyckt detta var både ett utnyttjande av er vänskap och ett pinsamt mål att driva vidare. Så fundera över er relation och innan du drar om hen i detta.
 
N NoPainNoGain skrev:
Ja, det är väl den vägen vi får vandra. Men ingen betalar ju utan hot om stämning. Hur gjorde du, om du kan förklara enkelt vilka steg. Och hur beräknas bortfall av boyta? Det är ju delar av ett badrum och ett rum utan fönster.
Vi har tillgång till jurist och advokat utan kostnad men jag vill ta reda på så mycket som möjligt själv.
Blev det förhandling i domstol i ditt fall? Eller förlikning?
Ett rum utan fönster? Det får väl endast användas som garderob/förvaring? Alla rum ska väl ha två utgångar vid nödläge brand osv.?
 
P xxxscrabblexxx skrev:
Ett rum utan fönster? Det får väl endast användas som garderob/förvaring? Alla rum ska väl ha två utgångar vid nödläge brand osv.?
Jag har bott i hotellrum utan fönster, så det verkar ju gå bra.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.