Hej, igår skrev vi på köpekontraktet för en bodstadsrätt. Då fick vi se pappret på badrumsrenoveringen daterat 2013. Men i objektbeskrivningen stod det 2015. När jag påpeka det till mäklaren, svarade han att 2015 kommer från säljaren.
Vad kan jag göra nu? Kräva kompensation?
Tack för synpunkter!

Varför skrev du på om det är så viktig skillnad för dig?

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför skrev du på om det är så viktig skillnad för dig?
Vi trodde att renoveringen skedde 2015. Det är det som står i objektbeskrivningen.

Grattis till din nya bostad!
Det här är absolut inget du ska hänga upp dig på. Det saknar helt betydelse.

• Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Vi trodde att renoveringen skedde 2015. Det är det som står i objektbeskrivningen.
Ja, men nu såg du ju innan du fortsatte köpet att det inte stämde. Varför gjorde du inget med uppgiften då?
By the way så är det väl friskrivning normalt i objektbeskrivningarna så de är inte bindande.

BirgitS
R RGöte skrev:
Hej, igår skrev vi på köpekontraktet för en bodstadsrätt. Då fick vi se pappret på badrumsrenoveringen daterat 2013. Men i objektbeskrivningen stod det 2015. När jag påpeka det till mäklaren, svarade han att 2015 kommer från säljaren.
Vad kan jag göra nu? Kräva kompensation?
Tack för synpunkter!
Hur mycket lägre i procent hade du köpt lägenheten för om du hade vetat tidigare att badrummet är från 2013 i stället för 2015?
Det är vad en genomsnittlig köpare skulle sänka sitt bud med som spelar någon roll enligt domstolsutslag och det anses att beloppet ska vara minst 5 % av värdet (eller om det var ändå mer) för att ha någon verklig betydelse.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Det kan lätt hända att man minns fel beträffande exakt vilket år en viss renovering gjorts. Om det är viktigt bör man som köpare be om dokumentation innan man ger bud. I praktiken har två år liten betydelse och ni kan också vara glada över att ni förhoppningsvis fått dokumentation. Om man räknar på avskrivningar så ligger den ökade avskrivningen på cirka 30.000 kr. Om det gäller ett köpebelopp på under 600.000 kr så kan detta anses ha betydelse, annars är det inte väsentligt enligt den praxis som finns.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ja, men nu såg du ju innan du fortsatte köpet att det inte stämde. Varför gjorde du inget med uppgiften då?
By the way så är det väl friskrivning normalt i objektbeskrivningarna så de är inte bindande.
Nej! Mäklaren visade oss dokumentet om badrumsrenoveringen EFTER att vi skrev på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.