Jag har nyligen köpt en fastighet som ägs av en ideell organisation. I den fastighetsbeskrivning som ligger till grund för köpet så står det bland annat att en frisbeegolfbana ingår, men det har senare visat sig att denna (dvs korgarna och fundamenten, inte marken) ägs av kommunen. Kommunen vill ha tillbaka sina grejor.

Naturligtvis har kommunen rätt till sina grejor, det tänker jag inte bestrida. Däremot så anser jag att jag fått betala för något som jag inte får, och som dessutom kommer att kosta mig uppemot 50-60 kkr, kanske mer, att skaffa igen. Säljaren har inte medvetet fört mig bakom ljuset, det är ett ärligt misstag som kan hända när man har en styrelse, där alla naturligtvis inte har eller kan ha koll på allt.

Som jag ser det så borde jag kompenseras för detta. Spontant tror jag att enklaste och billigaste lösningen för alla inblandade är om säljaren gör en deal med kommunen och köper loss grejorna. Då slipper kommunen hämta grejorna, gräva upp fundament, återställa gräsmatta osv, samtidigt som säljaren inte behöver köpa sprillans nya grejor och jag slipper få gräsmattan förstörd.

Detta kompliceras dock av att mäklaren lär ha sagt till säljaren att "korgarna ingår väl inte i frisbeegolfbanan?". Personligen ser jag det argumentet som bullshit, en frisbeegolfbana utan korgar är bara en gräsmatta, i så fall så hade mitt gamla hus också en frisbeegolfbana. Säljaren ser dock det som en motivering för att inte kompensera mig.

Jag tänker prata lite på skarpen med mäklaren, men vill gärna ha lite mer på fötterna först.

Vad säger regelverket och praxis i frågan? Hur bör jag gå vidare? Är det värt att pröva frågan om vi inte kommer överens?

Det där går nog att tolka på flera olika sätt. Att frisbeebanan ingår kan tolkas som att även den marken hör till fastigheten. Å andra sidan så är ju fasta installationer (som det låter som det handlar om) alltid en del av fastigheten såvida inget annat klart framgår av kontraktet.

Med tanke på att banan ligger i en ring runt huset, innanför staketet, tydligt inne på tomten, så tror jag knappast att marken som sådan ens varit ifrågasatt. Den är inte en separat markplätt, den ligger tydligt inne på tomten. Jag tycker därför att den tolkningen känns lite långsökt.

Med tanke på att korgarna har betongfundament så är de rätt så fasta, ja.

Om det inte stått undantag så skall du kompenseras av säljaren. Punkt slut. Jordabalken.'

Ta det med mäklaren, det är hans jobb.

Tackar, då tänker jag rätt. Jag återkommer med rapport om hur det går.

OK, problemet löst via en deal med kommunen. Allt gick smärtfritt och alla är nöjda. Jag har beställt frisbees.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.