1 948 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Sälja tomt
Jag och frugan ska sälja en tomt vi äger. Vi har hittat en köpare och kommit överens om pris och allt är klart.
Men hur gör jag nu rent konkret för att gå vidare? Upprätta köpekontrakt och köpebrev, mallar finns på www.villaagarna.se. Sen då? Vi får betalt, skriver under köpekontrakt och köpebrev. Är vårt "jobb" klart då? Är resten upp till köparna eller är det något mer vi måste ordna, med lagfarter eller liknande?
Men hur gör jag nu rent konkret för att gå vidare? Upprätta köpekontrakt och köpebrev, mallar finns på www.villaagarna.se. Sen då? Vi får betalt, skriver under köpekontrakt och köpebrev. Är vårt "jobb" klart då? Är resten upp till köparna eller är det något mer vi måste ordna, med lagfarter eller liknande?
Köparen har ju sin egen bank, där görs affären. Vi köpte en tomt privat, och mycket löstes med hjälp av bankmannen. Skall köparen casha pengarna kanske ni skall vara på er bank.
Det är inte speciellt mycket pengar det handlar om. Betalningen blir nog bara en enkel banköverföring via tex internetbanken eller liknande.
Men det är inga andra dokument vi måste tänka på? Något som ska skickas någonstans, registreras eller liknande?
Men det är inga andra dokument vi måste tänka på? Något som ska skickas någonstans, registreras eller liknande?
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
SOm säljare tror jag inte ni behöver göra mer. Köparen skall skicka in handlingarna till lantmäteriet (tror jag) och ansöka om lagfart. Köparen bör också ta ut ett s.k "gravationsbevis" från lantmäteriet. Där framgår det att det är ni som säljer som har lagfart, och huruvida det finns uttagna pantbrev. OM ni har uttagna pantbrev så behöver ni någon form av handling för att överföra dessa till köparen. Det vet jag inte hur man gör. Men banken hjälper till med sådant. Antingen anlitar ni er egen bank, eller så låter ni köparens bank fixa det hela (tror att det vanligen är köparens bank).
Nu antar jag att det handlar om en existerande tomt som redan är avstyckad. Om det handlar om en ny tomtbildning så är det betydligt mer som skall fixas, vad vet jag inte.
Nu antar jag att det handlar om en existerande tomt som redan är avstyckad. Om det handlar om en ny tomtbildning så är det betydligt mer som skall fixas, vad vet jag inte.
Vad är "inte speciellt mycket pengar"?PontusLSE skrev:
/Johan