Hejsan!

Håller just nu på med att sälja en tomt som är under avstyckning. Den är alltså inte helt klar i processen.

Jag behöver få kunskap om vad som gäller för att undvika vite om köpekontraktet + brev undertecknas och sedan drar avstyckningen ut på tiden?

Ska man upprätte ett eget kontrakt kring handpenningen eller kan man bara dela upp betalningen oavsett tidpunkt för när köpekontraktet skrevs under.
Vad jag har förstått det som enligt lagtexten så har man 3 månader på sig att ansöka lagfart efter att man upprättat köpekontrakt+brev vilket då skulle innebära problem om det drar ut på tiden.

Vi tänker oss en handpenning som säkerhet och sedan innan lagfarten ansöks om att man fullföljer betalningen men lagfart kan man ju bara ansöka om när tomten är avstyckad.

Tacksam för juridisk input och hur man gör för att möjliggöra ovan.

P Ponnyfarm skrev:
Hejsan!

Håller just nu på med att sälja en tomt som är under avstyckning. Den är alltså inte helt klar i processen.

Jag behöver få kunskap om vad som gäller för att undvika vite om köpekontraktet + brev undertecknas och sedan drar avstyckningen ut på tiden?

Ska man upprätte ett eget kontrakt kring handpenningen eller kan man bara dela upp betalningen oavsett tidpunkt för när köpekontraktet skrevs under.
Vad jag har förstått det som enligt lagtexten så har man 3 månader på sig att ansöka lagfart efter att man upprättat köpekontrakt+brev vilket då skulle innebära problem om det drar ut på tiden.

Vi tänker oss en handpenning som säkerhet och sedan innan lagfarten ansöks om att man fullföljer betalningen men lagfart kan man ju bara ansöka om när tomten är avstyckad.

Generellt skriver du ett vanligt köpeavtal med tillträde efter att förrättningen vunnit laga kraft. Alltså: tillträde ska ske senast sju dagar efter förrättningen vunnit laga kraft typ.

De sju dagarna kan ju vara onödiga i och med att du vet laga kraftdatum fyra veckor innan det inträder.

M Manfreds skrev:
Generellt skriver du ett vanligt köpeavtal med tillträde efter att förrättningen vunnit laga kraft. Alltså: tillträde ska ske senast sju dagar efter förrättningen vunnit laga kraft typ.

De sju dagarna kan ju vara onödiga i och med att du vet laga kraftdatum fyra veckor innan det inträder.
Ok. Så även om lagen säger att det är 3 månader som gäller från det att köpekontrakt+brev skrevs under att söka lagfart så kan man med formuleringen "tillträde efter att förrättningen vunnit laga kraft..." lagliggöra att förrättningen drar ut på tiden.

Så:
Köpekontrakt+brev uppförs med handpenning och sedan fullbetalning på tillträdesdagen och detta görs oktober.
Lantmäteriet håller på med förrättningen under tiden samtal sker men något gör att det drar över tiden och sammanlagt så blir det 5 månader innan ansökan om lagfart kan göras.
Detta skulle då vara ok och vite undviks med formuleringen ovan!?

Redigerat:
P Ponnyfarm skrev:
Ok. Så även om lagen säger att det är 3 månader som gäller från det att köpekontrakt+brev skrevs under att söka lagfart så kan man med formuleringen "tillträde efter att förrättningen vunnit laga kraftSå:
Köpekontrakt+brev uppförs med handpenning och sedan fullbetalning på tillträdesdagen och detta görs oktober.
Lantmäteriet håller på med förrättningen under tiden samtal sker men något gör att det drar över tiden och sammanlagt så blir det 5 månader innan ansökan om lagfart kan göras.
Detta skulle då vara ok och vite undviks med formuleringen ovan!?
Nej, köpet fullbordas vid tillträdet. Det är nog det vanligaste att folk avtalar om då de vill försäkra sig om att fastighetsbildningen går igenom. Alltså att köpets fullbordan är villkorad av fastighetsbildningen. Är det en avstyckning så behöver inte köpet vara fullbordat för att LM ska kunna ta beslut.

Vill ni fullborda köpet innan dess är det bara att skicka in köpehandlingarna så blir lagfarten vilandes till förrättningen är genomförd.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…

Bästa svaret

P Ponnyfarm skrev:
Ok. Så även om lagen säger att det är 3 månader som gäller från det att köpekontrakt+brev skrevs under att söka lagfart..
Asså näe, du har missförstått en viktig detalj här: köpekontrakt och köpebrev skrivs inte samtidigt! Man skriver under köpekontraktet och betalar handpenningen samtidigt, sedan jobbar Lantmäteriet på (kan ta upp emot ett år för avstyckning). När avstyckning är klar, och det faktiskt finns en fastighet att sälja, skrivs köpebrevet på och resterande köpesumma betalas. har köparen 3 månader på sig att söka lagfart.

Hoppas ni tar hjälp av ett proffs med att utforma köpekontraktet!

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Asså näe, du har missförstått en viktig detalj här: köpekontrakt och köpebrev skrivs inte samtidigt! Man skriver under köpekontraktet och betalar handpenningen samtidigt, sedan jobbar Lantmäteriet på (kan ta upp emot ett år för avstyckning). När avstyckning är klar, och det faktiskt finns en fastighet att sälja, skrivs köpebrevet på och resterande köpesumma betalas. har köparen 3 månader på sig att söka lagfart.

Hoppas ni tar hjälp av ett proffs med att utforma köpekontraktet!
Ja, jag var nog inte tillräckligt tydlig, köpebrev upprättas i samband med tillträdet vilket fullbordar köpet. Men det finns inget hinder att fullborda köpet och söka lagfart innan avstyckningen är klar. Du förklarade lite mer pedagogiskt.

Ska man vara petig så är inte köpet fullbordat innan avstyckning är klar, även om köpebrev upprättats innan.

H Huruvida skrev:
Ska man vara petig så är inte köpet fullbordat innan avstyckning är klar, även om köpebrev upprättats innan.
Haha, ja :).

Tack för all info!

Nu vet jag hur jag ska ta detta vidare :)

SarB
P Ponnyfarm skrev:
Hejsan!

Delar tidigare svar om att ni kan skriva tillträde 7 dagar efter att förrättningen vunnit laga kraft. Men vill tillägga info angående ansökan om lagfart. Det stämmer att man ska ansöka om lagfart inom viss tid, men det utgår inte vite eller något straff om man inte gör det, det enda som händer är att man kan bli uppmanad att ansöka om lagfart om någon kontaktar lantmäteriet och informerar om att en fastighet överlåtits. Det är också möjligt att ansöka om vilande lagfart för ny ägare innan avstyckningen är klar.

Jag skulle rekommendera att ha ett tillträde minst ett par veckor efter förrättning vunnit laga kraft. Det har att göra med att när den nya fastigheten är registrerad i fastighetsregistret kan det ta ett antal dagar/vecka innan lagfaren ägare registrerats på fastigheten. Kan tänka mig att en ev. inblandad bank vill se det innan tillträde sker. (Petimätern i mig påpekar också att det inte går att ansöka om vilande lagfart - man ansöker om lagfart och får i vissa fall då vilande lagfart).

• Gilla
SarB
  • Laddar…
SarB
H Huruvida skrev:
Jag skulle rekommendera att ha ett tillträde minst ett par veckor efter förrättning vunnit laga kraft. Det har att göra med att när den nya fastigheten är registrerad i fastighetsregistret kan det ta ett antal dagar/vecka innan lagfaren ägare registrerats på fastigheten. Kan tänka mig att en ev. inblandad bank vill se det innan tillträde sker. (Petimätern i mig påpekar också att det inte går att ansöka om vilande lagfart - man ansöker om lagfart och får i vissa fall då vilande lagfart).
Det är sant, det går inte att ansöka om vilande lagfart. Men är fastigheten under förrättning får man en vilande lagfart, felformulerat av mig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.