Hej! Vi har en 4:a i en liten stad i mellan Sverige. Lägenheten är i behov att renoveras och inköp av samtliga vitvaror behövs. Vi har planerat länge att åtgärda de, men det har kommit annat som vi behövt prioritera. Vi har funderat på att eventuellt flytta till annan ort. I vilket ”tillstånd” är lägenheten mest ”värdefull för oss att sälja?
Jag kan tänka att jag som köpare vill sätta en egen prägel på lägenheten och ser potentialer. Men det är kanske inte tilldragande att se en halvdan lägenhet. Vad har ni för tankar?

Nu vet jag inte hur det ser ut i just din stad men i stockholm så lönar det sig inte att renovera och sälja längre. Du får ett högre pris men du betalar även för renoveringen som kostar pengar.

Jag skulle säga att försök att sälja den orenoverad och går inte det så renovera den då :)

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Ungefär vad skulle lägenheten kosta i nuvarande respektive renoverat skick?

Att köpa nya vitvaror eller renovera kök/badrum är sällan värt det då du förmodligen köper andra varor än köparen av lägenheten. Kanske den vill ha tvätt med allergiprogram till exempel.

När jag sålde fick jag ett bra pris; då hade vi flyttat ut hälften av sakerna så lägenheten var väldigt luftig utan prylar överallt. Och så hade vi målat om hall och något rum så det inte såg slitet ut. Kostade väl 2 personer en helg och en tusenlapp i material (om det). Fick sedan mer för lägenheten än de helt nyrenoverade lägenheterna som grannarna sålde. Och det med kök med gamla stommar som ingen kyl/frys/diskmaskin passar i...

Z ZipLock skrev:
Ungefär vad skulle lägenheten kosta i nuvarande respektive renoverat skick?
Har tittat runt i området och det är ett spann på 3-4 hundra tusen i skillnad på slutpriset. Vet inte i vilket skick. Men det var en bra fingervisning för oss.

Rent generellt... Man vänder sig till olika typer av köpare. De som vill pyssla själva och de som vill flytta in i nåt färdigt.

Jag skulle råda att renovera och göra fint. Det betalar sig. Folk är lata och de vill ha nåt färdigt och nåt som är fint. Rent generellt. Sen finns det alltid såna som jag, som "hellre gör jobbet själv"... för jag har inte råd att flytta in i ett sånt fint hem. Men de flesta har råd med det.

Vitvarorna ska ni absolut köpa in!
Gör ni renoveringen smakfullt och med neutrala färger och nåt som många kan uppskatta, då blir det bra!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fräscha upp ytskikten så att köparen själv kan gå vidare med målning/tapetsering på en "vit och slät canvas" kan absolut löna sig, om man kan göra jobbet själv utan allt för mycket besvär. Det är billigt och gör att lägenheten ser mycket fräschare ut.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Ta upp frågan med en mäklare (eller helst flera), om hur priset kan förväntas se ut i renoverat eller icke renoverat.

Då får du en uppfattning om hur dyr en renovering får vara om det skall vara någon vits med den.

Troligen är det en rejäl förlustaffär att renovera om du låter en firma göra det. Kan du göra dt mesta själv är det tänkbart att det kan vara lönsamt. Men även då beror det på vilket område lägenehetn finns i.

Om man tänker sig att renovering ger 20% högre pris, så spelar det rätt stor roll om priset är 10 milj. eller 1 milj.

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
AXS
Ta bilder på lägenheten så kan ni få bra tips på vad ni bör fixa.

Har lagt 25 000:- på en lägenhet som sen gick flera hundra tusen mer än liknande lägenheter. Mycket jobb och enligt mäklaren exakt rätt fix.

Bytte inte vitvaror...

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Att måla en klaustrofobisk mörk hall ljus, ersätta äcklig heltäckningsmatta etc lönar sig nog. Så att potentialen framgår och det inte känns ofräsht. Att ersätta en helt trasig spis med begagnad, byta en trasig kontakt etc. tror jag också är rimligt. Inte alla kommer kunna renovera innan inflytt och att den är i bruksskick är nog bra. Framför allt får det inte se vanvårdat eller slarvigt ut.

Däremot tror jag inte att större renovering lönar sig på de flesta köpare. Folk underskattar kostnaderna av renovering och värderar ner dem. Samt att de då inte får välja själva.

När vi letade hus under pandemin var det nog lite extremt, men väldigt tydligt. Hus med direktverkande el, läckande tak och usel dränering etc. gick för 2-300tkr under motsvarande där skicket var bra.

Sällan värt renovera för försäljning. Vi topprenoverade köket i vår lägenhet för några år sedan. Tippar runt 300t. Definitivt ett av de finaste köken jag sett i lgh. Såldes riktigt trögt ett par år senare, Det såldes lgh i föreningen just före och efter, som var betydligt mer normalskick, för ungefär samma pengar fast jag uppskattar värdet i vår lgh var ca 500t mer i nedlagda pengar. I bättre material och extra grejer. Tyckte själv det var extremt konstigt.
Å andra sidan köpte ett barn till oss en tvåa nyligen, där köparna förlorade 250t sedan köpet och där mindre lgh och inte lika attraktiv såldes för samma peng lite senare i föreningen.
Mycket verkar handla om slumpen när man säljer. Men kan hålla med om att många vill göra om efter sitt eget huvud. Sålde en gång ett radhus som hade toppenomgjord planlösning och fint målad utvändigt. Såldes till rekord på området. Lika fullt gjorde köparen om invändigt(sämre) samt målade om radhuset i gräsliga färger. Radhuset var gult och grönt i behagliga matchande toner. Målades om vitt med starkt blå inslag.
Att det ser välskött ut fast det är gammalt är väl bra. Men allt går tydligen sälja. Var med om att en lägenhet stank av kattpiss, förutom att planlösning var kass och gav slitet intryck. Överkast på sniskan o mer eller mindre ägaren lämnat det i all hast. Den vart såld nyligen efter i o försig ett bra tag. Med bara lite prisreduktion. (Drygt 2 miljoner). Om ammoniaklukten fortfarande var kvar tycker jag det var ett hellyckat sälj!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.