Hej! Undrar lite över en sambo separation där båda står på lånet för bostadsrätt. Vi kan kalla dem part 1 & 2... Part 2 har gjort slut med part 1. De äger en bostadsrätt ihop. Part 1 vill inte längre bo kvar på samma ort, har skaffat jobb och boende på annan ort och vill därför sälja. Part 2 har inte tillräcklig ekonomi för att lösa ut part 1. Part 2 vägrar till en början sälja men går tillslut med på part 1:s dumsnälla förslag, att part 2 får bo kvar 1 år om part 2 också står för alla utgifter på bostadsrätten under tiden och hittar nytt boende innan årets slut, samt att bostadsrätten då säljs omedelbart. Part 1 har inget intresse i att sätta part 2 i Skiten mer än nödvändigt. Men part 1 vill ändå säkra sin del av avtalet.
Så part 1:s frågor är följande... Finns det någonstans man kan få tag på ett kontrakt för en situation som denna? Alternativt hur skriver man ett själv på bästa sätt? Finns det någon bra kontraktmall? Vad bör man tänka på? Andra lösningar? Någon som har upplevt en liknande situation som kan dela med sig av sin erfarenhet?

Ps. Inga barn med i bilden, samt ganska mycket pengar i vinst på bostadsrätten.

Redigerat:
Vinsten kan vara borta om ett år med det kommande amorteringskravet, vill du ta den risken?

huggan skrev:
Vinsten kan vara borta om ett år med det kommande amorteringskravet, vill du ta den risken?
Bostadsrätten ligger i ett område som inte påverkas så mycket negativt av svängningar på bostadsmarknaden. Klart det kan påverka om det händer något riktigt dåligt. Men annars så ligger den nog utanför riskzonen. Sen vad gäller amorteringskravet så blev det väll aldrig lagstadgat? Det ligger väll på bankerna nu vad de kommer överens om, rätta mig om jag har fel...

Åfan, men det hjälper mig fortfarande inte med det jag specifikt frågade om. Detta är något jag redan vänt och vridit på när det var på tapeten senast. Bostadsrätten ligger som sagt i ett område som är ett av de säkrare områdena i sverige för bostadsinvestering. Senast sverige hamnade i ekonomisk kris stannade priserna upp men sjönk inte. Så länge det inte blir inflation så ligger pengarna relativt säkert. Säger inte att det inte finns en risk men oddsen är bättre än de flestas.

Jag antar att du vill ordna ett avtal, där part två på något sätt förbinder sig att flytta ut och acceptera en försäljning efter årets slut, ungefär så?

Jag tror att det kan vara oerhört svårt att ordna ett vattentätt avtal med den innebörden. För hur skall man ex. avgöra om försäljningen sker till ett för båda acceptabelt pris. Redan om du vill sälja idag så är det inte säkert att ni båda kan acceptera de villkor som dyker upp. En vill kanske sälja till budgivare 2 som bjuder 100 000 mindre, men kan tillträda i nästa vecka, den andre vill kanske ta det högre budet, med tillträde om 6 månader osv.

Men OM part 2 vid slutet av året inte vill kännas vid det som avtalas nu. Så finns i värsta fall lagen om samägande. Den innebär att om ni är flera delägare till bostadsrätten (eller till vad som helst) så räcker det att EN vill sälja, så kan man ordna en tvångsförsäljning via tingsrätten. Då säljs bostadsrätten på offentlig auktion (inte riktigt samma sak som exekutiv auktion). Och försäljningen ordnas av en "god man" (advokat) som utses av rätten. Det kostar en del...

Eftersom den som bor i lägenheten är en av delägarna så är det heller inga större problem att få den personen avhyst i samband med försäljningen, om utflyttningen inte skulle ske frivilligt, men det kan ta ett tag, vilket presumtiva köpare bör ta med i beräkningen när man köper på den här typen av auktioner. Påverkar priset.

Om man nu är i princip överrens. Så kan ju en möjlig lösning vara att part1 säljer sin andel till part 2, men lånar ut en del av pengarna. Jag tänker då på situationer där part två vill bo kvar, men det fattas lite pengar för att göra det möjligt. OM det då är pengar som part1 under en tid inte är beroende av så kan ju ett lån mellan parterna vara en lösning. Men om det handlar om att banken inte vill acceptera part2 som ensam låntagare så bör man nog akta sig som part1 att stå med som medlåntagare eller liknande, framförallt om bostadsrätten helt skrivs över på part2.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack så mycket! Detta var mycket informativt, precis sådana typer av svar som bidrar till nya infallsvinklar!
Part 1 & 2 är båda ganska överens, men banken vill inte se part 2 som ensam låntagare. Därav vill part 1 såklart ha någon typ av säkerhet att slippa stå på lånet och komma åt sin del av pengarna vid årets slut. Så avtalet du beskriver är väll optimala förhållanden, men det kanske räcker med något för att bekräfta den muntliga överenskommelsen...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.