Vi äger ett hus byggt sent 60-tal med fasad i vit mexitegel. Efter att ha adderat betydande fönsterpartier har vi nu ett lager fasadtegel över. Stenarna är vita, och jag tror de är s.k. rundhuggna stenar. Min byggare har en fastighet med samma fasad som han behöver stenen till, och har därför erbjudit att köpa tegelsten av oss.
Vad kostar vit fasad-mexi-tegel om man köper det nytt? Går det ens? Hur köper man vanligtvis tegelsten? Betalar man per sten, och vad kostar det typiskt?
Jag vill ha förslag på ett rimligt pris som vi båda blir nöjda med.
Affären gäller sten till ca 8m^2.
Tacksam för relevanta förslag.
Vad kostar vit fasad-mexi-tegel om man köper det nytt? Går det ens? Hur köper man vanligtvis tegelsten? Betalar man per sten, och vad kostar det typiskt?
Nytt kostar drygt 20 kr st.
Mitt tips är att du sparar dina Sten till framtida renoveringar, vet inte hur det är just nu men ofta omöjligt att få tag i denna stenen så spara dem!J jjabba skrev:Vi äger ett hus byggt sent 60-tal med fasad i vit mexitegel. Efter att ha adderat betydande fönsterpartier har vi nu ett lager fasadtegel över. Stenarna är vita, och jag tror de är s.k. rundhuggna stenar. Min byggare har en fastighet med samma fasad som han behöver stenen till, och har därför erbjudit att köpa tegelsten av oss.
Var finns stenen?
För byggaren ör det troligen värt nypris då den slipper leta, alternativet är kanske att köpa nytt och den kan göra nästa kund nöjd. Det ör då nypris ex moms.
OBS! Värt är inte vad de troligen kommer betala utan bara ett sätt att visa att det inte är fyllnadsmassa.
För din del kommer du inte sakna dem och om du är nöjd med firman ör det alltid bra att ha en "tam" byggare.
Så be att få ett prisflörslag och se om det hamnar där det känns rimligt.
Vill du sälja mer vill jag ha måtten. Fast, självklart, så är det för mig inte alls värt nypris. *sparkar lite på några stenar, skakar på huvudet. -Fyllnadsmassa duger det kanske till?*
OBS! Värt är inte vad de troligen kommer betala utan bara ett sätt att visa att det inte är fyllnadsmassa.
För din del kommer du inte sakna dem och om du är nöjd med firman ör det alltid bra att ha en "tam" byggare.
Så be att få ett prisflörslag och se om det hamnar där det känns rimligt.
Vill du sälja mer vill jag ha måtten. Fast, självklart, så är det för mig inte alls värt nypris. *sparkar lite på några stenar, skakar på huvudet. -Fyllnadsmassa duger det kanske till?*
Jag sitter på ett parti i Uppsala om någon behöver.
Klicka här för att svara