Hej. Jag och min bror har ett sommarhus tillsammans. Vi har kommit fram till att han ska ha hela huset själv så jag ska sälja min halva till honom. För att göra det så smidigt som möjligt vill vi göra det innan nyår för att inte behöva göra energideklaration eller vad det nu heter. Ringde banken idag för att kolla om de kunde hjälpa oss med papprena (ute i sista stund som vanligt...) men deras jurist kommer tillbaka den 8:e januari. Vi har redan köpt ett köpekontrakt på bokhandeln, är detta något som vi kan fixa själva utan bankens inblandning? Behöver jag då något mer än ett köpekontrakt? Som i förstår är det lite bråttom så vi hinner klart innan nyår. Tack på förhand. -Johan

Har för mig att det är så här:
Det ska vara ett köpeBREV!
Kontraktet är till för att man bestämmer att göra ett köp/en försäljning, men man har köpebrevet för att genomföra affären.

Ok, då blir det att skynda iväg och köpa ett sådant. Vart skickar jag det när det är ifyllt?

Det räcker med köpekontraktet, datera det innan den 31/12 -08. Köpebrevet skriver ni på tillträdesdagen. Det skickar du sedan in till Inskrivningsmyndigheten (IM).

Inskrivningsmyndigheten ligger för din del i Uddevalla.
Är en avd på Tingsrätten.

Ansökan ska inte skickas till tingsrätten utan till lantmäteriverket som nu tar hand om alla fastighetsärenden.

Behövs verkligen energideklaration för fritidshus?

jag skulle säga för he..te lugna ner er!

visst det är surt att göra en energideklaration men det är en kostnad som är försumbar i sammanhanget.

fritidsboende säger iofs itne så mkt är det en liten stuga vid en sjö i skogen för 100 tusen eller en strandstuga vid kusten för 2mille?

skulle nog rekommendera en besiktning så att ni båda vet vad ni ger er in på.

en sådan här sak har potential att förstöra er relation för evigt om det visar sig tex att han köper ut dig och säljer sedan huset om ett par år med enorm vinst? eller om han köper ut dig och sedan hittas det en vattenskada som du bär ansvar för när du var snäll och renovera badrummet.

TA DET LUGNT gör en besiktnigen eller åtminstone ha någon utomstående opartisk person kika på det. så att när väl papprerna är skrivna kan ni lägga det bakom er utan någon som helst tvivel om några framtida tvister

de flesta besiktningsmän gör en energideklaration och överlåtelse besiktning på samma gång och då bör priset vara fördelaktigt när det kommer som ett paket

Hej och tack för alla svar. Priset på kåken är ca 400000 så det är inga jättesummor. Vi har haft den tillsammans i ca 4 år men jag har inte varit där det senaste året så han har redan tagit över den. Det känns som det bara är pappersbiten kvar och jag har stött på i ett halvår för att få den fixad också. Det känns lite surt att behöva betala en energideklaration "i onödan" bara för att det dragit ut på tiden. Han håller även på att bygga om värmesystemet och därför känns det som energideklarationen bara kommer att vara tillfällig och därför lite "lyx" att slänga ut de pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.