Övertyga mig om fördelarna med att använda ett kreditkort istället för ett debitkort.
Vilka ekonomiska fördelar kan jag få med ett kreditkort.
Om ni vill ge förslag på kort så är jag bosatt i Finland så måste vara kort som är tillgängliga här.
Vi kan säga att jag handlar för ca 700€ per månad vilket borde vara ett någorlunda medel.
@Alfredo
@Dilato
Vilket kort är det som ger dom försäkringar som du visade i tråden om Bauhauskortet?
Vilka ekonomiska fördelar kan jag få med ett kreditkort.
Om ni vill ge förslag på kort så är jag bosatt i Finland så måste vara kort som är tillgängliga här.
Vi kan säga att jag handlar för ca 700€ per månad vilket borde vara ett någorlunda medel.
@Alfredo
@Dilato
Vilket kort är det som ger dom försäkringar som du visade i tråden om Bauhauskortet?
Så länge du klarar av att hantera din cash flow och spend, anser jag att ett kreditkort är bäst.
Du får ränta på dina pengar (du betalar först (minst) en månad senare), vilket kanske inte är så centralt givet din omsättning.
De flesta vettiga kreditkort har en ruggigt bra reseförsäkring vilket är ett måste om du reser mycket, samt möjligheten att generera "lojalitetspoäng" i nån form. Har du dessutom någon du vill sambetala med är det åtminstone för oss enklare att det clearas på en faktura månadsvis.
Kan du inte hålla i pengarna, ligger nära gränsen för vad du tjänar i spend eller har svårt att planera din ekonomi ska du köra debit. Det är inget fel med det, handlar om självkännedom.
Du får ränta på dina pengar (du betalar först (minst) en månad senare), vilket kanske inte är så centralt givet din omsättning.
De flesta vettiga kreditkort har en ruggigt bra reseförsäkring vilket är ett måste om du reser mycket, samt möjligheten att generera "lojalitetspoäng" i nån form. Har du dessutom någon du vill sambetala med är det åtminstone för oss enklare att det clearas på en faktura månadsvis.
Kan du inte hålla i pengarna, ligger nära gränsen för vad du tjänar i spend eller har svårt att planera din ekonomi ska du köra debit. Det är inget fel med det, handlar om självkännedom.
Även ett kreditkort utan förmåner har fördelar:N Niq skrev:
Normalt betalar du fakturan 45 dagar efter köpet (15-60 dagar beroende på tid i månaden)
Du kan reklamera köpet till utgivande bank ifall säljaren av varan vägrar eller ingen vara skickas, etc.
Andra fördelar kan inkludera bonus eller reseförsäkring
Just det! Chargeback/reklamation är en fantastisk fördel med kreditkort givet att du har en bra relation med din bank.S sjoelund skrev:
Everydaycard, men tyvärr har dom (Nordea) sålt kundstocken till Entercard så kortet kommer att upphöra snart och bli re:member Mastercard men det är inte förmånligt.N Niq skrev:
Jag letar själv efter ett vettigt alternativ nu 🤓
Varför välja ett, jag har ett av varje och båda används.
Kredit används bl.a. för vissa köp på internet. Debit blir mera av det "dagliga". Kredit betalas alltid efter fakturadatum, inget lånat med ränta.
Kredit används bl.a. för vissa köp på internet. Debit blir mera av det "dagliga". Kredit betalas alltid efter fakturadatum, inget lånat med ränta.
Nej det är avgiftsfritt att betala cash!S sjoelund skrev:
Ja men det är ingen kostnad för mig utan jag blir utan ränta på dom pengarna..S sjoelund skrev: