Hejsan
Första inlägget här.
Jag har sökt, läst och funnit massor matnyttigt.
Hoppas väl mer eller mindre bara att det finns någon elektriker här som kan bekräfta det jag tänker.
Jag var och köpte mig en kap och gersåg på 1800w igår, såklart slår automatsäkringarna ut då det bara är 10A och lite roligt inkopplat.
Jag inväntar en elektriker som skall komma för att titta i veckan, såklart svårt att säga bu eller bä i telefon.
Jag ska med andra ord _INTE_ koppla något själv, utan tänker bara att det vore skönt att ha grejerna hemma så han kan byta säkringen och sätta upp uttaget direkt när han kommer då jobbet inte tar speciellt lång tid. Istället för att jag ska behöva vänta en gång till på att han ska komma, jag vill ju såga.
Såhär ser centralen ut, första säkringen tar hand om i princip allt, 2 lysrörsarmaturer, garageport och 2 uttag.
Andra säkringen har som ni ser på bilden hand om belysningen i förrådet, sitter en lågenergilampa där.
Min tanke är att byta ut den säkringen som inte användes mot en sådan här.
https://www.jemfix.se/automatsaekring/7112/9027778/
Med tanke på att grupp två bara är en halogenlampa så borde det väl inte vara några problem att köra en 16A i den tredje? Inget uttag eller liknande på den gruppen.
Köpte även dessa grejer
https://www.jemfix.se/installationskabel-ekk-5g2-5-10-m/7112/9053364/
https://www.jemfix.se/vaegguttag-1-vaegs/7112/9054301/
och klammer till kabeln.
Tanken är ju såklart att grupp 3 enbart kommer ha det uttaget.
Kablen kommer vara högt räknat 7m lång.
Är det något jag inte tänkt på som behövs mer, eller går det rentav inte att göra som jag tänkt och det bara är att lämna tillbaka grejerna med en gång?
Skriver än en gång att det inte är något jag skall göra själv, men som sagt så är man ju sågsugen.
Mvh Oskar
Första inlägget här.
Jag har sökt, läst och funnit massor matnyttigt.
Hoppas väl mer eller mindre bara att det finns någon elektriker här som kan bekräfta det jag tänker.
Jag var och köpte mig en kap och gersåg på 1800w igår, såklart slår automatsäkringarna ut då det bara är 10A och lite roligt inkopplat.
Jag inväntar en elektriker som skall komma för att titta i veckan, såklart svårt att säga bu eller bä i telefon.
Jag ska med andra ord _INTE_ koppla något själv, utan tänker bara att det vore skönt att ha grejerna hemma så han kan byta säkringen och sätta upp uttaget direkt när han kommer då jobbet inte tar speciellt lång tid. Istället för att jag ska behöva vänta en gång till på att han ska komma, jag vill ju såga.
Såhär ser centralen ut, första säkringen tar hand om i princip allt, 2 lysrörsarmaturer, garageport och 2 uttag.
Andra säkringen har som ni ser på bilden hand om belysningen i förrådet, sitter en lågenergilampa där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke är att byta ut den säkringen som inte användes mot en sådan här.
https://www.jemfix.se/automatsaekring/7112/9027778/
Med tanke på att grupp två bara är en halogenlampa så borde det väl inte vara några problem att köra en 16A i den tredje? Inget uttag eller liknande på den gruppen.
Köpte även dessa grejer
https://www.jemfix.se/installationskabel-ekk-5g2-5-10-m/7112/9053364/
https://www.jemfix.se/vaegguttag-1-vaegs/7112/9054301/
och klammer till kabeln.
Tanken är ju såklart att grupp 3 enbart kommer ha det uttaget.
Kablen kommer vara högt räknat 7m lång.
Är det något jag inte tänkt på som behövs mer, eller går det rentav inte att göra som jag tänkt och det bara är att lämna tillbaka grejerna med en gång?
Skriver än en gång att det inte är något jag skall göra själv, men som sagt så är man ju sågsugen.
Mvh Oskar
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Låter väl inte orimligt. Men jag tror att anledningen till att din säkring löser, är att det är B10 säkring. B karaktäristik har snabb utlösning.
Så en enklare lösning vore nog att byta ut en av B10 säkringarna mot en C10. De övriga belastningarna du pratar om är försumbara i förhållande till motorns startström, såvida inte halogenlampan är en 1000w bygglampa.
Det man möjligen eventuellt kan fundera över, är om det finns någon anledning till att man bara har B10 säkringar.
Om du bor någonstans där elnätet är klent, och/eller du har väldigt långa ledningar som matar garaget. Då är det tänkbart att man inte klarar utlösningsvillkoret för säkringen, utan att ta till B karaktär.
Utlösningskriteriet handlar om att säkringen skall lösa inom viss tid (0,4s ??) vid en kortslutning. Har man då klen matning så blir inte kortslutningsströmmen tillräckligt hög för att lösa ut säkringen snabbt. Och medan en kortslutning pågår, så har alla jordade föremål en spänning på sina höljen som ligger på ca. 115V (halva nätspänningen). Inte så kul att hålla i sågen om strömmen inte bryts förrän efter ex. 5 sekunder istället.
Så en enklare lösning vore nog att byta ut en av B10 säkringarna mot en C10. De övriga belastningarna du pratar om är försumbara i förhållande till motorns startström, såvida inte halogenlampan är en 1000w bygglampa.
Det man möjligen eventuellt kan fundera över, är om det finns någon anledning till att man bara har B10 säkringar.
Om du bor någonstans där elnätet är klent, och/eller du har väldigt långa ledningar som matar garaget. Då är det tänkbart att man inte klarar utlösningsvillkoret för säkringen, utan att ta till B karaktär.
Utlösningskriteriet handlar om att säkringen skall lösa inom viss tid (0,4s ??) vid en kortslutning. Har man då klen matning så blir inte kortslutningsströmmen tillräckligt hög för att lösa ut säkringen snabbt. Och medan en kortslutning pågår, så har alla jordade föremål en spänning på sina höljen som ligger på ca. 115V (halva nätspänningen). Inte så kul att hålla i sågen om strömmen inte bryts förrän efter ex. 5 sekunder istället.
Tack så jättemycket för bra svar.H hempularen skrev:Låter väl inte orimligt. Men jag tror att anledningen till att din säkring löser, är att det är B10 säkring. B karaktäristik har snabb utlösning.
Det var dom där sakerna jag kände mig lite osäker på.
Är med på att det troligtvis är för det är en B säkring, tänkte väl mer att det vore skönt med lite extra kräm ifall man vill köra grovdammsugare eller av någon annan anledning vill ha något mer inkopplat. Det är ett tvåfamiljshus, var inne och rekade i det andra garaget(samma garage bara en vägg mellan) och där sitter det både 10A och 16A, minns inte om det var B eller C men kan kolla igen om det så. Det är inte mer än 10m fågelvägen till huvudsäkringarna och jag bor väldigt centralt, faktiskt så jag ser transformatorstationen om jag går ut från garaget så känslan är inte att det borde vara några sådana problem.
Var en kille som byggde huset för att bo i ena delen och hyra ut den delen jag bor i så i mitt huvud är det bara fixat så enkelt som möjligt. Mitt garage ligger även närmre huvudskåpet som är samma för båda delarna.
Redigerat:
Håller med föregående talare. En säkring med C-karaktäristik bör du ha. Det går åt lite ström för att övervinna tröghetsmomentet i motorn. Så förmodligen bör du klara dig med detta. Annars fixar elektrikern så det kommer att funka.
Fara tillbaka med grejerna då och bara byta ut den som allt är kopplat på eller byta ut så jag har 2st C 10A?SE81293 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Jag skulle iallafall prova med att byta till C säkringar. Såvida du inte har någon speciell anledning att sätta ett uttag till. Byte av säkringar är ju mycket enklare än att klamra kabel till ett nytt uttag.
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Uttaget du länkar till. Det går inte att se vilket fabrikat det är. Men att döma av priset så är det inte ett kvalitetsuttag. Mycket möjligt att det håller fullt OK kvalitet. Men framförallt om du tänker köra 16A på det, så skulle jag absolut välja uttag av känd kvalitet. Elko eller schneider.
Ha grejerna kvar till elektrikern varit där. Lämna tillbaka det som blir över. Rent generellt när det gäller EL-prylar försök hålla sig till kvalité-produkter.O ofrisk skrev:
En annan aspekt är selektiviteten. Har du skrivit matande centrals avsäkring. Om den också är 16A o du sätter in en 16A i denna kan säkringen i den matande centralen lösa och mörklägga mer än du önskar.
Vad är det för effekt på kap o gersågen?
Jo det ligger väl lite i det också kanske, faktum är att jag inte tänkte att jag inte kommer ha saker igång som drar 16A så jag tänkte lite tvärt om på uttagen. Kanske är dumt, allt är köpt på Jem & Fix, jag tycker som dom flesta angående den butiken så tog emot lite att åka dit. QRAFT heter uttaget. Märket på säkringen är ok?H hempularen skrev:
Huvudsäkringarna är 16A så det kanske inte är så dumt det du skriver.SE81293 skrev:Ha grejerna kvar till elektrikern varit där. Lämna tillbaka det som blir över. Rent generellt när det gäller EL-prylar försök hålla sig till kvalité-produkter.
En annan aspekt är selektiviteten. Har du skrivit matande centrals avsäkring. Om den också är 16A o du sätter in en 16A i denna kan säkringen i den matande centralen lösa och mörklägga mer än du önskar.
Vad är det för effekt på kap o gersågen?
Sågen jag köpt är en Metabo KGS 254 M och är på 1800W, jag vill minnas att jag läst15A någonstans men jag är inte fasen till att hitta det igen, därför jag varit så inne på att höja, Jag har ju lyckats att få igång den när allt annat varit avstängt, om än lite lotteri.
Kanske borde sikta på att göra om allt istället, lyset och garageport på en säkring och eventuellt två grupper med C 10A?
Finns det någon annan fördel att köra 10A istället för 16A förutom lotteriet av säkring som löser om båda är på samma?
Var inne i det andra garaget nu och där sitter det flera 16A både B och C klassade.
Tack för ni tar er tid!
Mvh Oskar
Redigerat:
Antagligen är matande säkring en Diazed II och därmed ganska trög. Du får nog med stor säkerhet selektivitet med en 16A automat. Men du kommer ju aldrig köra garageportar samtidigt som du sågar till exempel. 1800W är ju 7,8A så de är klart har du några andra förbrukare på samma säkring så kan det ju bli/är problem. Men en C10 skall räcka till din din Kap o gersåg. Jag skulle kanske göra som så att byta F3 till en C10 och klamra den där 5G2,5 o sätta upp ett kvalitetsuttag. Om C10:an mot förmodan inte räcker till så har du ändå kabel för en C16 å behöver bara säkra upp. Men varför 5G2,5 om du bara skall dra en fas. Du hade kunnat köpt en billigare 3G2,5?O ofrisk skrev:Huvudsäkringarna är 16A så det kanske inte är så dumt det du skriver.
Sågen jag köpt är en Metabo KGS 254 M och är på 1800W, jag vill minnas att jag läst15A någonstans men jag är inte fasen till att hitta det igen, därför jag varit så inne på att höja, Jag har ju lyckats att få igång den när allt annat varit avstängt, om än lite lotteri.
Kanske borde sikta på att göra om allt istället, lyset och garageport på en säkring och eventuellt två grupper med C 10A?
Finns det någon annan fördel att köra 10A istället för 16A förutom lotteriet av säkring som löser om båda är på samma?
Var inne i det andra garaget nu och där sitter det flera 16A både B och C klassade.
Mvh Oskar
H hempularen skrev:
Ja det är sant, ska jag va ärlig vet jag inte vad 5G och 3G står för. Gick bara på att den skulle vara 2,5 och det är bara 3 ledare.SE81293 skrev:Antagligen är matande säkring en Diazed II och därmed ganska trög. Du får nog med stor säkerhet selektivitet med en 16A automat. Men du kommer ju aldrig köra garageportar samtidigt som du sågar till exempel. 1800W är ju 7,8A så de är klart har du några andra förbrukare på samma säkring så kan det ju bli/är problem. Men en C10 skall räcka till din din Kap o gersåg. Jag skulle kanske göra som så att byta F3 till en C10 och klamra den där 5G2,5 o sätta upp ett kvalitetsuttag. Om C10:an mot förmodan inte räcker till så har du ändå kabel för en C16 å behöver bara säkra upp. Men varför 5G2,5 om du bara skall dra en fas. Du hade kunnat köpt en billigare 3G2,5?
*liten edit* Haha lite pinsamt men det va inget, jag kollade bilden innan jag åkte för att handla, såklart den var 5 ledare.
Jag kommer göra så att jag åker och lämnar tillbaka allting. Far vidare till någon annan handel och köper C 10A 3G2,5 och ett uttag av mer känt märke. Tyckte det var lite stor skillnad på 1,5m2 och 2,5m2, inte så konstigt kanske..
ENO ofrisk skrev:
5G2,5 är en kabel med fem ledare 2,5 kvadrat (3 Faser, Nolla och GulGrön (Jord))
3G2,5 är en kabel med tre ledare 2,5 kvadrat (1 Fas, Nolla och GulGrön)
om du avsäkrar med 16A skall du ha 2,5 mm2 kabel, Om det är avsäkrat 10A räcker det med en 1,5 mm2 kabel. Så genom att sätta 2,5 mm2 kabeln så kan du säkra upp vid behov utan att behöva byta kabeln senare. Om nu en C10 mot förmodan inte räcker till.
Men låt din elektriker bestämma. Jag är lekman som bara besitter lite kunskaper. Kopplar inte själv det gör min elektriker.
Kabelarean va väl typ det ända jag hade koll på och är med på hur du menar, faktum är att jag gick el på gymnasiet för 15år sedan men var väl bara halvtid där så det gills ju inte riktigt, behöver jag säga att jag aldrig gick som lärling?SE81293 skrev:EN
5G2,5 är en kabel med fem ledare 2,5 kvadrat (3 Faser, Nolla och GulGrön (Jord))
3G2,5 är en kabel med tre ledare 2,5 kvadrat (1 Fas, Nolla och GulGrön)
om du avsäkrar med 16A skall du ha 2,5 mm2 kabel, Om det är avsäkrat 10A räcker det med en 1,5 mm2 kabel. Så genom att sätta 2,5 mm2 kabeln så kan du säkra upp vid behov utan att behöva byta kabeln senare. Om nu en C10 mot förmodan inte räcker till.
Men låt din elektriker bestämma. Jag är lekman som bara besitter lite kunskaper. Kopplar inte själv det gör min elektriker.
Jag har inga problem och är riktigt noga när jag kopplar saker man får göra men jag har respekt för el och vill att allting ska vara korrekt så jag skulle aldrig få för mig att installera något själv(hur sågsugen jag än är), det är ju då det krävs kunskaper från dom mindre roliga lektionerna som man kanske inte var så ofta på och precis av den anledningen jag är här och skämmer ut mig.
Tack än en gång för all hjälp.
Liknande trådar
-
Fukthalt i garage/förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan man montera en garageport med 85 grader till takskenorna?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Garageportsöppnare låg takhöjd
Teknik -
Ventilation till isolerat garage/kontor
Ventilation -
Bra garageport med tydlig installationsmanual sökes
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus