Hej!
Tänkte köpa mig en ny mikrovågsugn och bestämt mig för Ikeas mirakulös.
Enligt spec skall minsta säkring vara 16A.. Men kan inte förstå hur detta går ihop med watt antalet som specas i manualer samt på hemsidan.
2300W får man väll ut på en 10A, och högsta antalet watt jag kan finna är 1900W på grilleffekt.
Undrar bara hur detta går ihop är det nåt jag missar i detta? :confused:
Har en 10A säkring framdragen till platsen enbart för mikrovågsugnen.

Bra att veta:
Snabbstart.
Kombinationsgrill.
1 trådhylla medföljer.
Mikrovågseffekt: 1000W.
Grilleffekt: 1900W.
Användbar volym: 46 liter.
Tålig emaljerad insida.
10 effektlägen.
Elektronisk display med vita siffror.
Elektronisk timer.
Minsta säkring: 16A.
Spänning: 220-240V.

mvh

Förmodligen har ugnen en startström som löser en 10A's säkring. Men det borde gå att lösa med en extra trög 10A's säkring, alt dvärgbrytare karaktäristik D. Om du kan sätta dit en sådana får man räkna på.

Enligt manualen har den en märkeffekt på 2480 W och faller därmed precis över 10 A. Men 13 A skulle gå bra om det hjälper. Samtidigt är den att betrakta som spis så den ska egentligen ha en spismatning á 16 A och 2.5 mm².

Man ska också komma ihåg att det man får ut från en 10 A-säkring är 2300 kVA, inte 2300 W. En mikro är en delvis induktiv last vilket innebär att strömmen inte ligger i fas med spänningen. Wattantalet kan alltså inte direkt översättas till en säkringsstorlek.

Hur gick det för dig. Är i samma funderingar. Enligt tidigare svarande finns dock information som jag själv inte hittat i manualerna så det tyder på att en 10a är för klent.

S SkaneErik skrev:
Man ska också komma ihåg att det man får ut från en 10 A-säkring är 2300 kVA, inte 2300 W. En mikro är en delvis induktiv last vilket innebär att strömmen inte ligger i fas med spänningen. Wattantalet kan alltså inte direkt översättas till en säkringsstorlek.
Och även om det är sant, så är det mikrovågsdelen som i så fall är induktiv (pga att äldre ugnar hade en stor trafo, modernare är switchade och, antar jag, PF-korrigerade). Den är dock bara på 1000W, vilket även med mikrovågsugnars dåliga verkningsgrad (typ 60%?) ger gott om höjd till 2300VA (inte kVA, om det var kVA så skulle 2300 räcka låååångt... ;))

Det är värmelementet, som är en i stort sett rent resistiv last som är på 1900W och puttar den totala lasten över kanten. Så om man inte kör elementen samtidigt så bör det gå alldeles utmärkt med en 10A säkring.

Nu har jag aldrig använt en mikro med grill, så jag har ingen aning om man vill köra båda funktionerna samtidigt. Om man inte gör det så bör det som sagt gå alldeles utmärkt med mindre säkring.

Tack för bra svar. Jag har heller aldrig använt micro med grill men vore synd dock om frugan får för sig detta. Jag har svårt att få upp nya matningar då jag har golvvärme i golvet. Jag gör ett försök med 10A.

Ingen kommer ihåg en fegis

Har du diazedsäkring 10A kommer det nog funka. De tål en måttlig överlast rätt länge innan de säger ifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.