Hej, köpte ovannämnd såg med existerande problemet att säkringen går när man trycker ”på-knappen” i hopp om att den gick att rädda.
Sågen startar om jag kopplar förbi på/av brytaren. Dvs blå till blå, brun till brun.
Köpte ny brytare & ny kondensator (filter?)
Men problemet kvarstår.
Klarar inte att se något eventuellt kabelbrott etc. Någon som kan ha en idé på vad det skulle kunna vara?
Bifogar bilder på utbytta delar. :)

• Reservdelskatalog för sågen med position 122 markerad, visar reservdel "Filter" med artikelnummer 2 610 017 015 och tillgänglighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en ny brytare och kondensator med blå och bruna kablar för en såg, mot en grusig bakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild av en KEDU KJD12 strömbrytare, märkt med specifikationer: 16A, 250V-5E4, 1.5HP, IP54, CE-certifierad.
    Skapa konto
Vad är det för typ och storlek på säkringen som går?

R roli skrev:
Vad är det för typ och storlek på säkringen som går?
Tre jordfelsbrytare av märket CHNT NB310L CK15 med blå och vita brytare och varningslampa. Visar CE-märkning och tekniska specifikationer.
Skapa konto

ClasseClas
Det kan vara kondingen (avstörnings?) som felar och kortsluter helt enkelt. Testa att koppla ur den tillfälligt. Vilket land är du i? Dvärgbrytarna är "osvenska".

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det kan vara kondingen (avstörnings?) som felar och kortsluter helt enkelt. Testa att koppla ur den tillfälligt. Vilket land är du i? Dvärgbrytarna är "osvenska".
Norge, kanske skulle tillagt det! 😁
Killen jag köpte sågen av har haft den till hobbybruk. Den har fungerat som den ska men efter att ha stått ute när det regnat så började problemet. Sa han vill märkas.

ClasseClas
Du hade ju bytt brytare och filter. Då borde kondingen vara ok.

Du hade ju bytt brytare och filter. Då borde kondingen vara ok.
Ja, har fått bytt det jag själv tänkte kunde ha varit problemet. Står och kliar mig lite i huvudet nu, speciellt när den startar och går utan problem då jag direkt kopplar inkommande till motorn. 😅

• Öppnade kablar med eltejp i en Bosch maskin, visar problemområde för en motordel med skalor och ratt.
    Skapa konto
ClasseClas
Om du skippar (avstörnings)filtret helt, vad händer då?

ClasseClas
Du har ju en nollspänningsutlösare, bilden med KEDU KJD12. Bytte du den också?

Om du skippar (avstörnings)filtret helt, vad händer
Precis detsamma, säkringen slog direkt.

Du har ju en nollspänningsutlösare, bilden med KEDU KJD12. Bytte du den också?
Yupp, det var komplett med brytaren

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
Låter märkligt. Ta gärna en bild på din inkoppling.

Låter märkligt. Ta gärna en bild på din inkoppling.

• Elektrisk komponent med märkning KJD12 och synliga kablar anslutna, inuti en maskin eller apparat.
    Skapa konto
  • Elektrisk anslutning i ett metallhölje med blå och bruna kablar, upplyst av en stark ficklampa.
    Skapa konto
ClasseClas
Det är svårt att se inkopplingen du gjort.
KJD12 strömbrytare etikett med elektriska specifikationer och anslutningsschema för terminaler 1, 2, 3 och 4, inklusive IP54-klassning och märkningar.

I alla fall så ska inkommande el kopplas på terminaler 1 och 3 och utgående med filter på 2 och 4. Du kan ju dubbelkolla kontinuiteten på brytaren mellan terminalerna 1 och 2 resp 3 och 4 när strömbrytarknappen (1) hålls intryckt. Det borde egentligen inte vara några problem med de nya delar som du har köpt.

Det är svårt att se inkopplingen du gjort.
[bild]

I alla fall så ska inkommande el kopplas på terminaler 1 och 3 och utgående med filter på 2 och 4. Du kan ju dubbelkolla kontinuiteten på brytaren mellan terminalerna 1 och 2 resp 3 och 4 när strömbrytarknappen (1) hålls intryckt. Det borde egentligen inte vara några problem med de nya delar som du har köpt.
Känner mig dum nu, men kopplade om efter hur du beskrev & nu fungerar den. Kopplade den efter hur den va kopplad när jag övertog den. Tack så hemskt mycket! 😁🙌🏼

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.