Har en fråga gällande huvudsäkringen, har 16A idag men har nog behov av större. Vad är skillnaden på om jag byter bottenplugg själv eller låter elbolaget göra det?
Min månadskostnad går upp om de vet om/byter till mig, gör jag det själv kan jag förbruka mer el utan att betala för det?
Kontroll av min anläggning bryr de sig inte om, det är upp till mig att själv veta att mitt hus "klarar" detta?
Skulle nån som är lite kunnig förklara för mig?

Varken du eller elbolaget gör det bytet. Du anlitar en elektriker för bytet.
Det finns två aspekter, dels ska din anläggning tåla den högre avsäkringen. Men det handlar också om hur mycket du kan belasta nätet. Det påverkar dimensionering och debitering. Om du byter utan att anmäla ses det som att du fuskar iomed att att du inte betalar det du ska. Via de mätare som finns nu kan nätägaren se vad du faktiskt drar för ström. Så det kan absolut upptäckas.

• Gilla
Zsam
  • Laddar…
Det är väl lite som vilken stöld som helst. Risken att åka fast är inte så stor, Men vettiga männiksor stjäl inte för det.

• Gilla
happy_sloth och 2 till
  • Laddar…
Sttölden blir ju skillnaden på abonnemangsavgiften mellan 16A och 20A eller högre.

Sen så mäter ju elmätaren hur mycket el du använder oavsett vilken säkring som sitter i så förbrukningen får du betala.
Det du kan tjäna är ju bara skillnaden i abonnemanget.
Kan ju vara lite surt om något händer och det sitter fel huvudsäkring gällande husförsäkringen också.

Och elfirman byter inte bara passkontakten utan dom måste även fylla i lite "papper" som ska skickas in.För att nätägaren ska acceptera det så måste det vara en auktoriserad installatör som gör ändringsanmälan.

Jag jobbade en period på ett nätbolag och man genomförde kontroller på förbrukning kontra anmäld huvudsäkring. Om man kunde se en för stor förbrukning mot säkringens teoretiska begränsning så gjorde man en fysisk kontroll på plats. Det var ett antal ärenden under mina blott 6 månader där.

Och den möjligheten blev allmän vid det stora elmätarbytet 2007-2009.

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.