Hej,

Jag har en snabb fråga till de elkunniga här.

För närvarande håller jag på att göra om en uthyrningsdel min lägenhet till en egen mindre etta med komplett kök etc. Denna uthyrningsdel har fått en egen elcentralen dragen från min elcentral och är säkrad med 16A via tre-fas för en hållbar lastfördelning i hela lägenheten.

Elektrikern rekommenderade mig dock att uppgradera säkringen i fastighetens elcentral som går till min lägenhet från 16A till 20A för att undvika eventuella överbelastningsproblem. Dock behåller jag 16A säkringarna i min lägenhet, så att de hellre löser ut i min lägenhet än nere i fastighetens elcentral.

Jag har pratat med Ellevio som äger elnätet och de har sagt att det kostar inget extra på fakturan att göra det (jag tolkar det som ett ok att göra det). Men när jag ber om styrelsens godkännande så nekar dem denna uppgradering med hänvisning till att huvudsäkringen inte skulle tåla belastningen och då måste de uppgradera den och det skulle bli dyrt.

Jag förstår inte riktigt vad det är som måste uppgraderas enligt styrlesen? Jag säkrar ju enbart upp min lägenhet till 20A istället för 16A... Har inte fastigheter en huvudsäkring på 25A? Då borde väl 20A vara ok?

Tacksam för förklaring till styrlesen logik här.

Tack på förhand.

Är det bara din och din nybyggda lägenhet i fastigheten?
Annars så är det ju den totala förbrukningen från alla lägenheter som påverkar säkringen. Jag har förståelse för att om man har 25A in så vill man inte att du ska kunna ta 20 av det.

• Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Är det bara din och din nybyggda lägenhet i fastigheten?
Annars så är det ju den totala förbrukningen från alla lägenheter som påverkar säkringen. Jag har förståelse för att om man har 25A in så vill man inte att du ska kunna ta 20 av det.
Hej,

Det är ungefär 200 lägenheter i denna förening fördelad över 5 större byggnader.

A Abraham_E skrev:
Hej,

Det är ungefär 200 lägenheter i denna förening fördelad över 5 större byggnader.
Då är ledning och matning in betydligt större än 25A...
Men oavsett så behöver ju någon räkna på att föreningen inte får framtida problem av ökad förbrukning hos en av de boende.
Det kan ju tänkas vara ett policybeslut eftersom att om du får göra det så kan andra hävda samma sak senare och tillslut är man i taket.

Inget svar på frågorna men lite perspektiv på huvudmatningen.
På en camping (ca 500 el-platser, ca 100 stugor, restaurang mm) som jag jobbade på på 90-talet så låg abonnemanget på 800A, matningen var 4st kablar direkt från trafostationen, varje matning var avsäkrad 250A.

Ca 80% av platserna var avsäkrade 10A resten 16A. Kommer inte ihåg vad restaurangen, servicehusen mm var avsäkrade.

Vid några tillfällen så gick några av dessa säkringar, då var det ofta ruggigt väder så många brassade på med värme i förtälten mm.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.