A
Har precis flyttat in i våran villa från 59. nu på morgon gick en av säkringarna. Kom fram till att förra ägare dragit kök och vardagsrums uttag till samma säkring (6A) . vi hade endast tv, diskmaskin och kaffebryggare på när säkringen gick. känns ganska klent. Vad kostar det för en elektriker att byta passdel så vi kan säkra upp till 10A? Finns inte heller något schema till centralen.

Behövs det något mer än en ny passdel?

• Gilla
rassih
  • Laddar…
hsd
Troligtvis behövs mer
Men ett så gammalt hus borde en elektriker se över, det kan vara dåliga kablar samt att tidigare ägare kan ha pysslat lite på egen hand och det är bättre att upptäcka elfel innan något allvarligt inträffar
Ett bra tips är om Du känner någon elektriker så kan undersökningen bli mer rättvisande än om stora elfirman kollar - de brukar överdriva i jakten på stora jobb

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Högst troligt är det bara att sätta i en större PK och när du har elektrikern på plats kan han titta över lite och bilda sig en uppfattning om anläggningen samt ge förslag på vad som ev bör åtgärdas. Det bör ta ca 1 timme och till det kommer ev restid och bilersättning. Nu har många en minimidebitering på någon/några timme(ar).

W1lliams skrev:
vi hade endast tv, diskmaskin och kaffebryggare på när säkringen gick. känns ganska klent.
Det enklaste för att göra situationen bättre är att säkra upp till 10A. Och troligen är det inte ett problem. Men räkna inte med att kunna driva diskmaskin och kaffebryggare samtidigt från en 10A säkring heller. Det är två stora laster. Kanske du borde komplettera köket med fler grupper för att få det riktigt bra.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
I äldre hus var det fullt normalt/standard med 6 A säkring av grupper som hade vägguttag trots att ledningarna var 1,5 mm². Däremot så fuskade de lite grann när diskmaskinen sattes in typ år 1970 eller så. Den skulle haft sin egen 10 A matning från husets gruppcentral. Eftersom vardagsrum och kök nu ligger på samma kan även fundera hur det är med jordningen av den gruppen? Bra att kolla upp. Köket behöver numera också en 10 A matning som räcker till en mikrovågsugn samtidigt som man kör kaffebryggare eller vattenkokare. Är några timmars jobb för en elektriker.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Säkringen på 6 A klarar cirka 1300 watt. Både diskmaskinen och kaffebryggaren drar ungefär i den nivån, så de kan inte köras samtidigt. Även om det säkras upp till 10 A så är det tveksamt. Det är säkert bättre att se till att de går på två olika säkringar, antingen genom en kompletterande dragning eller genom att sätta kaffebryggaren i ett annat uttag.

6A säkringar var nått som kom i samband med 2.a världskriget och bristen på koppar så man började göra ledningar med 1mm2 area och då sänka säkringsstorleken till 6 A. När sedan tillgången på koppar ökade och man åter började göra 1,5 mm2 ledningar så levde, av någon underlig anledning, användandet av 6 A kvar under lång tid. Det var först i slutet på 60talet som man slutade helt med 6A, sedan man under 50 talet använde lite olika beroende på vad elektrikern tyckte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gamla strömbrytare, och kanske även uttag, var förr klassade för max 6 A.

Det finns risker med att flytta till ett gammalt hus och använda elanläggningen på ett sätt som förra ägaren aldrig gjorde. Då gamla 6 A-grupper finns kvar kan man undra om det någonsin har gjorts underhåll på elanläggningen.

Även "moderna" lamputtag (typen före DCL) var specade för 6A. Hur det är med DCL vet jag inte för jag vägrar DCL ;)

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Men i det här fallet låter ju som diskmaskin och uttag för kaffebryggare går på samma säkring. Det är stor risk att det inte räcker med 10A heller. Helst skall diskmaskinen gå på en egen 10A säkring.

• Gilla
Anonymiserad 587021
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Men i det här fallet låter ju som diskmaskin och uttag för kaffebryggare går på samma säkring. Det är stor risk att det inte räcker med 10A heller. Helst skall diskmaskinen gå på en egen 10A säkring.
precis, man har valt att säkra upp 3 eluttag samt diskmaskin och köksfläkt, plus vardagsrum med diverse eluttag med 6A. Efter att ha lurat lite i det har jag hittat ett eluttag gömt i köket som är säkrat på 10A. Verkar vara det enda uttaget som går på den säkringen. Så varför man valt att göra såhär fattar jag inte..

W1lliams skrev:
Så varför man valt att göra såhär fattar jag inte.
1959 hade man inte i närheten av lika många elektriska apparater som idag. I äldre hus är det vanligt att det finns få vägguttag och få grupper. Så länge det är små förbrukare är det inget problem. Men när man börjar använda diskmaskiner och kaffebryggare kommer saken i ett annat läge.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd
W1lliams skrev:
precis, man har valt att säkra upp 3 eluttag samt diskmaskin och köksfläkt, plus vardagsrum med diverse eluttag med 6A. Efter att ha lurat lite i det har jag hittat ett eluttag gömt i köket som är säkrat på 10A. Verkar vara det enda uttaget som går på den säkringen. Så varför man valt att göra såhär fattar jag inte..
Kanske gick det inte att använda vattenkokaren
Det finns risk att tidigare ägare bara bytt passdelen och satt dit en 10 A säkring utan att kontrollera förutsättningarna
Bäst att dubbelkolla med en elektriker

E elmont skrev:
Även "moderna" lamputtag (typen före DCL) var specade för 6A. Hur det är med DCL vet jag inte för jag vägrar DCL ;)
6A DCL med men ligger väl ofta på samma grupp som andra uttag i rummet.

Att lamputtagen var/är godkända för 6 A har inget med gruppsäkringen att göra, den är normalt 10 A. Men man får inte ansluta större laster än 6 A i lamputtagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.