18 154 läst · 15 svar
18k läst
15 svar
Säkra upp 16A till 20A under en dag?
Sida 1 av 2
Hur går man tillväga om man under en till två dagar behöver trefas som klarar minst 20A och man bara har 16A i nuläget? Kan man via elektriker säkra upp provisoriskt eller måste man ändra hela sitt elavtal för detta?
Det som bestämmer maximal tillåten avsäkring är bland annat ledningarnas dimensioner. För 16A måste ledningarna vara minst 2,5 kvmm. För 20A måste de vara 4,0 kvmm. Är inte det villkoret uppfyllt är det inte under några omständigheter tillåtet, inte ens tillfälligt, att säkra upp.
Befintliga trefasuttaget sitter direkt på mätarskåpet som matas ifrån gatan, kan det vara för klena kablar till skåpet eller tänker du om man kopplar på sig längre bort i kedjan?Steamboy skrev:
Skall eventuellt spruta polyuretanisolering och då krävdes det tydligen minst 20Avectrex skrev:
Jag läser ut att dina huvudsäkringar är på 16A. Har svårt att tro att ledningen är något problem då utan det är med stor sannolikhet elavtalet som bestämmer. För att vara lagligt så måste du ändra elavtal eller varför inte ringa och fråga om du kan få ett specialpris för en dag? Ibland kan man lyckas med sådant - blir lika förvånad varje gång.
Men det lär ju bli rätt dyrt ändå om du ska ha dit någon bara för att byta passdelar. Billigare att köpa ström från grannen för någon hundring? Fast det är väl frågan om det är så vanligt att man har mer än 16A uttag monterat tyvärr (varken hos dig eller grannen?).
Men det lär ju bli rätt dyrt ändå om du ska ha dit någon bara för att byta passdelar. Billigare att köpa ström från grannen för någon hundring? Fast det är väl frågan om det är så vanligt att man har mer än 16A uttag monterat tyvärr (varken hos dig eller grannen?).
Redigerat:
Billigast och enklast är förstås att bara byta passdelarna och säkringar under 2 dagar och sen byta tillbaka, utan att tramsa med att fråga eller anmäla säkringsändring.
Men naturligtvis inte tillåtet eller lagligt.
Numera så direktloggar elbolagen förbrukningen med de moderna elmätarna som sitter uppe, så rent teoretiskt har dom en möjlighet att se att något verkar skumt med din förbrukning och kan vidta åtgärder (åka ut och kolla). Men jag tror sannolikheten för detta är synnerligen låg vid ett sådant här fall. Iom att 16A diazed säkring kan belastas med bra över 20A under kortare stunder, så tror jag en sådan här sak skulle gå under radarn.
Ditt trefasuttag måste också vara ett 32A (godkänt för upp till 32A), inte det mer vanliga 16A.
Ledningen till uttaget måste klara 20A, är det kabel som är klamrad på vägg (kyld av luft på ena sidan) och ganska kort så klarar det sig med 2,5mm2. Går ledningarna i vägg ska det vara minst 4mm2.
Men naturligtvis inte tillåtet eller lagligt.
Numera så direktloggar elbolagen förbrukningen med de moderna elmätarna som sitter uppe, så rent teoretiskt har dom en möjlighet att se att något verkar skumt med din förbrukning och kan vidta åtgärder (åka ut och kolla). Men jag tror sannolikheten för detta är synnerligen låg vid ett sådant här fall. Iom att 16A diazed säkring kan belastas med bra över 20A under kortare stunder, så tror jag en sådan här sak skulle gå under radarn.
Ditt trefasuttag måste också vara ett 32A (godkänt för upp till 32A), inte det mer vanliga 16A.
Ledningen till uttaget måste klara 20A, är det kabel som är klamrad på vägg (kyld av luft på ena sidan) och ganska kort så klarar det sig med 2,5mm2. Går ledningarna i vägg ska det vara minst 4mm2.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Har dålig koll på det men kan man inte hyra något slags dieselaggregat i en dag eller två som klarat biffen?
I vilket fall skulle jag själv antingen vara lite smått olaglig och bytt passdelar och säkringar just under den korta tiden. Och bytt handske till 32A tillfälligt, om det är en 16A just nu.
Fast allra troligast skulle jag nog bara köpa ett par extra paket med 16A säkringar, stänga av all förbrukning i fastigheten i övrigt då jobbet pågår och chansa på att det går bra med 16A och att bara byta någon 16A som ev blåser.
Och tja vem vet, ett paket 20A säkringar och leta reda på passdelsnyckeln och ha 3 gula passdelar tillgängliga skulle nog också kunna ingå i planeringen.
Vad tror ni om kylspray?
Hur mycket mer tål en 16A kyld till säg -20°C
Fast allra troligast skulle jag nog bara köpa ett par extra paket med 16A säkringar, stänga av all förbrukning i fastigheten i övrigt då jobbet pågår och chansa på att det går bra med 16A och att bara byta någon 16A som ev blåser.
Och tja vem vet, ett paket 20A säkringar och leta reda på passdelsnyckeln och ha 3 gula passdelar tillgängliga skulle nog också kunna ingå i planeringen.
Vad tror ni om kylspray?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Nu är ju bara jag en enkel röris, men jag tror Mikael menar blåa passdelar...Mikael_L skrev:I vilket fall skulle jag själv antingen vara lite smått olaglig och bytt passdelar och säkringar just under den korta tiden. Och bytt handske till 32A tillfälligt, om det är en 16A just nu.
Vad tror ni om kylspray?
Nä vet du vad, ... :eek:krilleman_215 skrev:
Håll dig till dina dina rör du, så sköter vi elektriker det elektriska, du ska inte komma och tro ...
Ja naturligtvis har krillemannen rätt.
edit:
Nej nej, inte alls så. Jag tänkte naturligtvis att man sätter 25A passdelar, så passar ju alla säkringar, det är bara att välja det som håller.
efterkonstruktion? javisst.
Har inte företaget som skall göra jobbet en lösning? Det är väl väldigt ovanligt att man har trefasuttag för mera än 16A i en privatvilla även om man har elavtal på 20A eller högre.
Ramirent hyr ut elverk, kolla där. Det blir nog billigare än om du skall göra allt "rätt" med anmälan till elbolaget och elektriker före och efter arbetet.
Ramirent hyr ut elverk, kolla där. Det blir nog billigare än om du skall göra allt "rätt" med anmälan till elbolaget och elektriker före och efter arbetet.
Kreativt! Eller kanske en fläkt och öppet skåp? Får det dock till storleksordningen 5-10% påverkan (med ett kort googlande om materialet i smälttråden).Mikael_L skrev:
Edit: 5-10% gäller den effektutveckling som inte får tråden att brinna av. Men eftersom den är proportionell mot I kvadrat så blir det mindre än så.
Redigerat:
Har gjort detta, behövde 25A istället för 16a i tre dagar. Pratade med nätägaren fick klartecken omgående på telefonen efter de hade kollat min serviskabels avsäkring i andra ändan. De gjorde de på datorn medans jag väntade i telefonen. En notering skrevs i deras system, ingen extra kostnad förutom den ökade elförbrukningen enda kravet var att en behörig skulle finnas bakom uppsäkringen. En 32a handske kopplades in med gummikabel direkt på centralen.
Så det behöver inte vara besvärligt att göra det riktigt. Och lagligt.
Så det behöver inte vara besvärligt att göra det riktigt. Och lagligt.
Redigerat: