7 064 läst · 7 svar
7k läst
7 svar
Säkra upp 10A till 16A 3fas med 16A på huvudsäkringar?!
Smart och smart, far en säkring brukar den "längst bort" ge sig.
Men det är fullt tillåtet.
13 A propp lär finnas men jag har aldrig sett någon i verligheten (har iofs inta haft behov och letet heller), men då får du ju lite selektivitet iaf.
Men det är fullt tillåtet.
13 A propp lär finnas men jag har aldrig sett någon i verligheten (har iofs inta haft behov och letet heller), men då får du ju lite selektivitet iaf.
smart och smart, det är ju OK om du har 2.5 kvadrat hela vägen, men sen att du sätter 16 i serie efter 16 är ju en chansning på vilken som kommer gå först..
13A är isåfall smartare i det läget. finns på t.ex. expressel.se och lite mer välsorterade varuhus.
de passar i 10-botten så du slipper byta passdel.
Edit
fotografen: rätt otroligt att vi inledde inläggen lika..
13A är isåfall smartare i det läget. finns på t.ex. expressel.se och lite mer välsorterade varuhus.
de passar i 10-botten så du slipper byta passdel.
Edit
fotografen: rätt otroligt att vi inledde inläggen lika..
Redigerat:
Det spelar ingen roll om du byter ner dej till 13 A.
Har du redan exvis 7 A last på en fas och lastar din grupp med 10A så går din 16 A huvudsäkringen i alla fall efter ett tag.
Säkra gruppen med 16 A så kan du ta ut rejält med effekt om det skulle behövas någon gång. Problemet med huvudsäkringarna får man lösa antingen genom att säkra upp eller installera effektvakter på stora förbrukare typ VVB eller VP.
Har du redan exvis 7 A last på en fas och lastar din grupp med 10A så går din 16 A huvudsäkringen i alla fall efter ett tag.
Säkra gruppen med 16 A så kan du ta ut rejält med effekt om det skulle behövas någon gång. Problemet med huvudsäkringarna får man lösa antingen genom att säkra upp eller installera effektvakter på stora förbrukare typ VVB eller VP.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 906 inlägg
Eller använda hjärnan och stänga av övrig förbrukning om man behöver alla 16A i trefasen.
Protte
Protte
Eller använda 13A för kunna ha 3A last någonannanstans, tex lyse i källaren så jag inte trampar i kattlådan och bli knockad av en avskydd porslinstomte för att hela huset kolsvart.
Jag får nog ta o mäta hur mycket ström som går genom faserna vid "normal" belastning och utgå därifrån. Tack för era svar!
Jag får nog ta o mäta hur mycket ström som går genom faserna vid "normal" belastning och utgå därifrån. Tack för era svar!
Hmm, en bra ide rörande det med belysning i verkstad är att ha nåt med batteri i som går igång om strömmen går. Man har (i alla fall jag) ofta lite saker i vägen och man slipper snubbla så förbannat på vägen ut.
/Kent
/Kent